Årets BrugtbilBilinspiration

Årets Brugtbil 2019 og konkurrenterne

Af i Årets Brugtbil, Bilinspiration
Hvis du nu ikke vil have en VW Golf, så findes der da heldigvis alternativer til den nutidige Folkevogn.

Af: Ebbe Sommerlund / d. 3. oktober2019

Alle vil have en Golf – det er næsten ikke løgn. Der kører over 66.000 VW Golf i Danmark og dermed er det den mest udbredte bil. Der er over 1.000 Golf VII til salg på Bilbasen, hvorfor det er den mest udbudte bil. Og endelig er det den mest handlede bil blandt de brugte. Så det er en overmåde populær bil, som er kåret til Årets Brugtbil 2019

Du kan selv tjekke den massive mængde Golf 7 ud her på Bilbasen

 

Ford Focus er bare virkelig velkørende, men interiøret er ikke på VW-niveau

Ford Focus

Trumf-kortet ved en Ford har hele dette årtusinde været dynamiske køreegenskaber og god komfort. Så er det den slags, du går op i, så kig også på en Ford Focus. På prestige, infotainment og kabinekvalitet halter den blå oval noget efter tysken fra Wolfsburg.
Serviceomkostningerne er rimelige, og motorerne er fine i Focus. Tjek kølerør på turboerne på Eco-boost inden du køber.

>> Se Ford Focus til salg på Bilbasen<<

Toyota Auris er primært interessant som hybrid

Toyota Auris/Corolla

Ja, den er gabende kedsommelig sådan en Auris – i hvert fald indtil den blev afløst af Corolla i 2019. Og det bliver endnu mere kedeligt, for jeg vil primært anbefale en Auris, hvis du vil have en hybrid. Det er ikke nogen sindsoprivende maskine, men den kan køre langt på literen af en benzinbil at være. Du kan desværre ikke køre på ren el, men på den anden side, så skal du ikke rode med ladekabler og hybriddelen giver bedre benzinøkonomi.

Toyota-værkstederne får ros i Autoindex, og sådan en Auris er ikke dårligt bygget. Det lyder som sund jydefornuft, og er det den parameter, der trækker, så kig på Auris. Du må leve med at den larmer lidt spøjst under acceleration, men kan du det, så kan du glæde dig over lave driftomkostninger.

>> Se Toyota Auris til salg på Bilbasen<<

Modellen, der kom i 2012, er noget mere moderne end forgængeren

Skoda Octavia

Her er endnu en finalist i Årets Brugtbil. Skoda Octavia er endda baseret på megen af den samme teknik som VW Golf – de deler platform, som man siger i fagsprog. MQB eller Modularer Querbaukasten, hvis det skal være helt korrekt. Akselafstanden er den samme som hos Golf, men Octavia er ca. 40 cm længere, hvilket især benyttes til at skabe et overdådigt bagagerum.

Motorerne er stort set de samme, som også kendes fra Golf. 1,4 TSI er en lækker maskine, og den er i denne version af Octavia sluppet af med kædeproblemerne.

>> Se Skoda Octavia til salg på Bilbasen<<

VW Passat

Hvorfor en Passat? Det er jo en helt anden størrelse. Jo, men her er forklaringen: Hvis du ønsker en stationcar, så er der ikke megen fornuft i at købe en Golf Variant (som stationcaren hedder) – der er få til salg. Det skyldes dels Passats popularitet på leasingmarkedet, og dels kunder, der har brug for stationcarplads, muligvis tog en Skoda Octavia. I Passat er det en god ide at købe modellen fra 2015 og frem – den med den brede grill og de gennemgående luftribber i instrumentbordet.

Passat fås både med diesel, benzin og hybriddrift.

>> Se VW Passat til salg på Bilbasen<<

VW Passat

Hvorfor en Passat? Det er jo en helt anden størrelse. Jo, men her er forklaringen: Hvis du ønsker en stationcar, så er der ikke megen fornuft i at købe en Golf Variant (som stationcaren hedder) – der er få til salg. Det skyldes dels Passats popularitet på leasingmarkedet, og dels kunder, der har brug for stationcarplads, muligvis tog en Skoda Octavia. I Passat er det en god ide at købe modellen fra 2015 og frem – den med den brede grill og de gennemgående luftribber i instrumentbordet.

Passat fås både med benzin, diesel og hybrid-drift

>> Se VW Passat til salg på Bilbasen<<

Om forfatteren

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.