Årets BrugtbilBilinspirationKlumme

Årets brugtbil – her er den fedeste variant

Af i Årets Brugtbil, Bilinspiration, Klumme
VW Golf VII er Årets Brugtbil 2019, men hvilken variant skal du vælge, hvis du vil have den fedeste?

Af: Ebbe Sommerlund / d. 25 . oktober 2019

Hvis du læser bilmagasiner eller kan Bilrevyen udenad, så ved du, hvilken model, der er den hurtigste variant af Golf 7. Hvis man ser bort fra prototyper som for eksempel en fem-cylindret Golf med 420 hk, så er det Golf R, der er hurtigste i flokken. Det er ikke den sjoveste, men det vender jeg lige tilbage til.

>>Se de hurtigste VW Golf på Bilbasen.dk<<

Med Golf 7 røg den vellydende sekscylindrede Golf R32 desværre på porten. Nu blev en fire-cylindret rækkemotor på to liter kirsebærret på toppen af Golf-kagen. Med 300 hk, firehjulstræk og en kvik automatgearkasse (DSG) rammer de første Golf R 100 km/t på blot 4,9 sekunder. I den faceliftede variant, der kaldes Golf 7.5, barberes den i forvejen imponerende tid ned på 4,6 sekunder. Den har også 310 hk.

Golf R ER fed og hurtig, men det er den sjoveste, hvis man spørger Ebbe Sommerlund

Så på papiret er der ingen tvivl om at Golf R er den hurtigste Golf. Og med firehjulstræk og automatgear er de fleste lyskrydsdueller en ekspeditionssag. Peg rattet hvorhen du vil, giv fuld gas og du er afsted.

Alligevel vil jeg fremhæve en anden variant som den fedeste Golf. Den er ikke hurtigere, men jeg synes, den er sjovere. Og langsom er den heller ikke.

LÆS OGSÅ: 5 favoritter: Her er finalisterne til Årets Bil i Danmark

Ja ja, min yndlings-Golf har lidt problemer med at få kræfterne i asfalten, når det er vådt. Den kan heller ikke køre sidelæns på en sneklædt parkeringsplads, som en Golf R med ESC slået fra. Men den kan godt køre lidt sidelæns på Jyllands-Ringen, hvis du kører den rigtigt.

Min favorit er GTI Clubsport. 0-100 km/t er 5,9 sekunder – hvis der er tørt. Topfarten er 250 km/t. Ydelsen fra den firecylindrede to-litersmotor er 290 hk i ti sekunder – 265 ved kontinuerlig belastning.

Stol ikke kun på tal

Dette er bare tal – og tal er fine nok, men Clubsport skal mærkes før du rigtig forstår den. Jeg kan nok bedst forklare, hvad der efter min mening gør en GTI Clubsport sjovere end Golf R med en historie fra da jeg prøvede Clubsport første gang.

Vi var på Sturup Raceway, hvor jeg prøvede Clubsport, der netop var landet – den var supernem at styre på både rat og speeder. Slip gassen og bagenden søger ud og får bilen til at styre skarpere ind. Forenden har godt med greb, og bilen styrer tæt på neutral – den kører derhen, hvor du peger hjulene.

Efter nogle sjove omgange i Clubsport skiftede jeg til en Golf R, og allerede efter en halv omgang fortrød jeg, og ønskede mig tilbage til pitten. I forhold til en Clubsport er en Golf R en død understyrende klump metal. I sig selv er det en fed bil og i hverdagen er den hurtig og fed. Men Clubsport er mere nærværende. Mere levende. Mere krævende.

Kabinen minder meget om en normal GTI-kabine, og det er ikke nogen dårlig ting. Ruskindsrattet er dog en fed Clubsport-detalje

Hvis du bare vil have den hurtigste Golf på vejen, så tag en Golf R. Hvis du vil have en bil der kan danse på snoede veje og til trackdays, så er der mere at komme efter i en Clubsport.

Når en ny Golf kommer i 2020 får Golf R 330 hk, og bliver endnu hurtigere. Men hurtig er ikke altid lig med sjov.

Jeg er vild med Golf GTI Clubsport – der har skiftet navn til Golf TCR på grund af den nye racerserie.

LÆS OGSÅ:Golf GTE: Årets Brugtbil tilsat strøm

Om forfatteren

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.