Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Skoda Fabia har været en stor succes i Danmark, og er netop kommet i en ny version. Vi har testet den.
Skoda har for længst cementeret sit navn i de danske ligusterlabyrinter. Prisen er god, designet er konservativt og teknikken er fra Volkswagen, som ejer Skoda. Fabia Combi, som er stationcarvarianten, har for mange været den første familiebil, og rent faktisk har konkurrencen i det segment ikke været specielt stor. Det er det segment, man kalder en B-segment stationcar. Her har Peugeot 206 og 207 været de vigtigste konkurrenter selvom VW koncernen selv stiller med konkurrenter i from af Seat Ibiza, så er det Skoda, der har knækket formlen bedst. Største konkurrent pt er i virkeligheden Renault Clio Stationcar, der er lidt mere frisk at se på. Skoda Fabia har dog fået et væsentligt løft med betydeligt skarpere linjer end forgængeren.
Motorerne er de kendte fra VW, hvilket vil sige TSI, der er turboladede benzinere og TDI, der er turboladede dieselmotorer. Du kan også få en rigtig sparegris med en trecylindret motor uden turbo med 60 eller 75 hk – den bør du kun købe, hvis du meget sjældent kører på motorvej. Turboen giver nemlig det bundtræk, du har brug for og testbilen, en 1,2 TSI med 90 hk, gør det aldeles fremragende. Den er stærk og sviner ikke med benzinen. Kædeproblemer er her ikke noget af – VW er nemlig gået tilbage til tandrem med skifteintervaller på over 200.000 km. VW siger selv, at det skyldes at en rem støjer mindre.
Især kabinen har fået et løft i forhold til forgængeren, og fornemmelsen er noget mere eksklusiv. For eksempel glæder vi os over, at man i displayet mellem instrumenterne kan se olietemperatur, der er den bedste indikator for motorens drifttemperatur. Når olien er over 60 grader kan du give lidt mere gas – er den under bør du køre mere forsigtigt, hvis du vil passe på bilen.
Pladsmæssigt er Fabia som Skoda er kendt – masser af bagagerumsplads lidt mindre bagsædeplads. I betragtning af, at Fabia Kombi er populær blandt børnefamilier er pladsen på bagsædet ikke imponerende. Der bliver hurtigt trangt, men sådan er det i denne klasse.
På vejen er Fabia både sporsikker og præcis. Den har en dejlig fasthed. Støjdæmpningen kunne dog godt være lidt bedre om end det heller ikke er kutyme i denne klasse. Mere vil bare have mere.
Alt i alt er Skoda Fabia er dejligt bekendtskab til en fornuftig pris. Gensalgsværdien på brugte Skoda Fabia er tilmed fornuftig, så alt i alt er Skoda Fabia absolut anbefalelsesværdig.
Se alle Skoda Fabia til salg på BilBasen
Specifikationer
Skoda Fabia 1,2 TSI 90 Combi Ambition
Pris: 174.000 kr. plus levering
HK/Nm | 90 hk / 160 Nm |
0 – 100 km/t | 11,0 sek |
Tophastighed | 185 km/t |
Km/l | 21,3 km/l |
Bredde | 173 cm |
Længde | 426 cm |
Højde | 147 cm |
Max. påhæng | 1.000 kg |
Airbags | 6 |
Tank | 45 l |
Gear | 5 gear |
Vægt | 1033 kg |
Halvårlig ejerafgift | 310 kr. |
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.