december 1, 2016

Årets Bil i Danmark 2017 kåres i aften klokken 22

Årets Bil i Danmark 2017 kåres i aften klokken 22 – live på vores Facebook-side.

Af Ebbe Sommerlund

Vinder i Årets Bil i Danmark 2017 findes meget snart i København – nemlig klokken 22 den 1. december 2016. Kåringen sker af en 22 mand stor jury bestående af danske motorjournalister i foreningen Motorjournalisternes Klub Danmark.

Tidligere har alle jurymedlemmer haft mulighed for at prøve alle de nyheder der er kommet til landet siden sidste kåring, samt biler der er på markedet senest februar 2017.

Egentlig kunne man kalde Årets Bil for årets nyhed i det bilerne kæmper på tværs af klasserne. Det ses tydeligt på årets finalefelt, der består af biler i prislejet 135.000 kr. i Suzuki Baleno til Mercedes-Benz E-klasse, der kan koste op til langt over en million i topmodellen, hvis der skal lidt udstyr i.

For mig personligt er det vigtigt at bilen kommer med noget nyt. At den enten tegner en tendens eller gør noget bedre end konkurrenterne. Det skal på en eller anden måde pege fremad.

 

Her får du mine noter om finalisterne, og så afslører vi vinderen i aften. Live på Facebook

 

Peugeot 3008

a%e2%95%a0erets-bil-2017-43a%e2%95%a0erets-bil-2017-45

3008 er uden tvivl en designperle. Især interiøret imponerer med dristige, men stilfulde materialesammensætninger. Jeg vil nærmest sige at interiøret er smukt. Det skarpe ydre skiller også 3008 fra konkurrenterne, og ikke mindst fra den utroligt kedelige forgænger.

Motorerne er stærke og nøjsomme, og bilen styrer godt af en høj bil at være. Pladsen er også fin, men indretningen er ikke mere praktisk end man kunne forvente – ud over et stort kølerum mellem forsæderne.

Prisen starter lige under 300.000 kr. så bilen er ikke noget slagtilbud, men heller ikke dyrere end mange konkurrenter – hvis du ser bort fra Nissan Qashqai.

 

 

Alfa Romeo Giulia

a%e2%95%a0erets-bil-2017-04 a%e2%95%a0erets-bil-2017-06

Man skal kun have kørt nogle få meter i Giulia for at opdage, at den er noget særligt. Det er ganske enkelt det bedste styretøj og det mest involverende forhjulsophæng fra nogen standardbil i mange år. Med baghjulstræk fordeles vægten perfekt, og giver lige den sportslige snert, som jeg har savnet. Ikke engang Jaguar, som ellers sad på premiumsegmentet køreglæde-trone må se sig slået af Giulia. Alfa Romeo er med andre ord tilbage i topform. Selv med den mindste dieselmotorkører bilen formidabelt.

Interiøret er nydeligt, men uden det store Alfa-schwung og så er der ikke en stationcar på programmet endnu. Det trækker ned.

 

Mercedes-Benz E-klasse

a%e2%95%a0erets-bil-2017-01 a%e2%95%a0erets-bil-2017-03

Jeg vil godt gå så langt som at Mercedes-Benz E-klasse er den bedste i sit segment lige nu. Den gør faktisk alting helt rigtigt – undtagen prisen. Og dog, for på leasingmarkedet er beskatningen fin og det er ikke så dyrt som tidligere, at få en firmabil med stjerne på. Startprisen er lige omkring 600.000 kr. og det er ikke helt skævt – desværre er ekstraudstyr ikke billigt, så du brænder nemt over 100.000 kr. af på udstyr og du kan sagtens bruge 250.000 kr.

SEAT Ateca

a%e2%95%a0erets-bil-2017-58 a%e2%95%a0erets-bil-2017-60

Den bliver kaldt Tiguan minus en halv. Ateca rammer æige ned i tidsånden, hvor crossoveren regerer. Godt nok er den kortere end en VW Tiguan, og er dermed ikke så rummelig, men Ateca er ikke nogen lille bil. Ateca er med fordi den bare gør det hele rigtigt – den kører godt, komforten er god, den virker solid, motorerne er stærke, og du kan få den med automatgear. Prisen er rigtig fin, så det er svært at sætte en finger på Ateca, ud over at den måske er en lille smule kedelig

 

Suzuki Baleno

a%e2%95%a0erets-bil-2017-13a%e2%95%a0erets-bil-2017-15

Balenos trumfkort er uhyrligt meget udstyr til ikke ret mange penge. For lige over 160.000 kr. får du en bil med adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse, xenon-lygter, klimaanlæg, varme i sæderne med mere.

Selv motoren på 1,2 liter med 90 hk føles frisk, og for en gangs skyld er gearingen ikke for lang i de lave gear. Det gør den underholdende at køre. Desværre er styretøjet ikke noget at råbe hurra for – men de færreste vil nok alligvel være generet af manglende feedback – det er lidt værre at den skal korrigeres, når den kører ligeud.

Baleno fås som en såkaldt mild hybrid, der kører en anelse længere på literen i teorien – i praksis er det nærmest ingenting, og den føles heller ikke hurtigere. Omvendt koster det kun 5.000 kr. ekstra.

På minussiden er bilen ret kedelig at se på både ude og inde, men det er naturligvis en smagssag.

 

Læs mere:

Finalister til Årets Brugtbil 2016

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS