Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO Morten Bek/PR Årets Brugtbil
Den er opkaldt efter en by på Hawaii, og designet er da også, skal vi sige, tropisk. Hyundai Kona ligner i hvert fald ikke de andre mini-crossovers, den har konkurreret med siden markedsintroduktionen i 2017.
Kona-designet har vist sig at være noget, mange danskerne har fundet tiltrækkende. I hvert fald er der siden 2017 solgt cirka 9.300 styk Kona i Danmark, og næsten 4.000 af de biler triller rundt på el. I 2018 introducerede Hyundai Kona EV/Electric som en af de første mindre elbiler med lang rækkevidde til en fornuftig pris.
LÆS OGSÅ | Duel: Kan BMW i4 hamle op med futuristisk Hyundai Ioniq 6?
Hyundai har givet kunderne masser af muligheder for at vælge den rigtige variant. Benzinmotor, dieselmotor, hybrid eller 100 procent el. Det er svært at vælge forkert, når man vælger Kona, og det man får med Kona er en solid, velkørende og sikker mini-crossover, som i næsten alle udgaver har et godt kraftoverskud og det udstyr, man skal bruge. Men nogle varianter af Kona er bedre end andre.
Der er en lang række grunde til, at den første generation Hyundai Kona (en ny generation lanceres i Danmark senere i år), netop er blevet kåret som Årets Brugtbil 2023. Den er solid, velkørende, sikker, veludstyret og kommer som ny med fem års fabriksgaranti.
Pladsen omkring de forreste pladser er fin selv på de lange ture, og bagagerummet passer i størrelsen også til en weekendtur for to. Som familiebil til to voksne og et eller to børn er Kona udfordret – der er grænser for, hvor meget bagsædeplads en forholdsvis lav, lille crossover kan byde på.
LÆS OGSÅ | Facelift med frisk front til Hyundai i20
Førerpladsen er lidt til den dystre side med meget sort plast. Materialekvaliteten er dog rigtig fin i forhold til klassen, og samlekvaliteten er fremragende. Fra ny kunne nogle udstyrsvarianter fås med farvede rammer omkring luftdyser og gearvælger, og også sæderne har så en eksempelvis grøn stribe på kanten.
Den elektriske Kona EV/Electric er noget for sig selv i Kona-familien. Den har sin helt egen midterkonsol med trykknapper til valg af gear og en større skærm til infotainmentsystemet – og så har den digital instrumentering.
Kona i de første årgange kommer i udstyrsniveauerne Life, Trend og Premium, og på brugtmarkedet er det største udvalg af modeller at finde med Trend-udstyr, mens mange også har Premium-udstyr. Trend er et rigtig godt valg. Trend kommer med 16″ alufælge, 8″ touchscreen, fartpilot, læderrat, bakkamera og varme i rattet. Alle Kona-modeller har fra startet haft automatisk nødbremse som standardudstyr, og det er langt fra alle biler i klassen, der har haft det.
Med mulighed for benzin, diesel, hybrid eller el er variationen i Kona-modelprogrammet stort. Det betyder dog ikke, at alle udgaver er almindelige på brugtmarkedet. Det er i meget høj grad basismotoren, en trecylindret 1-liters motor med 120 hk og manuel gearkasse, og den stærkere af de to elektriske varianter med 204 hk (og større batteri), som dominerer. Basismotoren er et rigtig godt bud på en motor til Kona: Den har mere kraftoverskud end de fleste konkurrenter, få vibrationer og en manuel gearkasse med smidige skift.
Dieseludgaven med en udmærket 1,6-liters firecylindret motor med 115 hk eller 136 hk (manuel gearkasse med 115 hk, automatisk dobbeltkobling med 136 hk) har aldrig været populær fra ny, og kun få er til salg som brugt. Begge dieseludgaver har et normforbrug på 26,8 km/l, og hvis Kona skal bruges som pendlerbil, kan den være det rette valg.
LÆS OGSÅ | Stortest: Hyundai i10, Kia Picanto og Toyota Aygo X er de sidste mikrobiler
Kona 1,6 Hybrid er på samme måde en sjældenhed. Det skyldes især, at den var dyr som ny og kun havde en kort karriere i Danmark (før faceliftet med bl.a. ny front), før Hyundai pillede den af igen. Det er ærgerligt, for med 141 hk er hybridsystemet stærkt (og smidigt), og især i bytrafik vil der være et lavt brændstofforbrug i vente. Det er i øvrigt samme hybriddrivlinje som i Hyundai Ioniq og Kia Niro.
Der er to andre 1,6’ere at få i Kona, men de er begge for købere, som tilsidesætter fornuften for at have det sjovt. 1,6-liters turbomotoren med 177 hk og aut. dobbeltkobling (198 hk ved seneste facelift) er stort set ukendt på brugtmarkedet, og det samme gælder den hidsige N-version med 280 hk (!) og en pris over 500.000 kr.
Kona EV/Electric kom på markedet nogen tid efter udgaverne med benzin- og dieselmotorer, men det er den model, man uvægerligt tænker på, når man tænker på Kona. Den elektriske Kona – og dens søstermodel Kia e-Niro – var de første to elbiler på markedet i en forholdsvis lav prisklasse, som kom med lang rækkevidde.
Med et batteri på 64 kWh i versionen med 204 hk byder den elektriske Kona på en oplyst rækkevidde på cirka 450-480 kilometer, og 300-350 kilometer på en opladning er da også muligt uden problemer. Desværre er ladehastigheden ved en DC-lynlader langt fra imponerende. På en 100 kW-lader tager det i snit 47 minutter at lade fra 10-80 procent på batteriet. Men lader man mest hjemme, har det ikke stor betydning, og med den lange rækkevidde er problemet også mindre.
LÆS OGSÅ | Billigere brugte elbiler: Gør en god handel nu
Kona EV/Electric fås også i en basisvariant med 136 hk og en batterikapacitet på 39,4 kWh. Den oplyste rækkevidde er dog kun cirka 305 kilometer, og prisforskellen mellem de to elektriske versioner fra ny (omkring 30.-35.000 kr.) er reduceret på brugtmarkedet. Kig derfor nøje, om den Kona du har i kikkerten har det lille eller det store batteri – biler med en lange rækkevidde tilbyder langt mere uden en stor ekstra udskrivning.
Årets Brugtbil 2023 er både fornuftig og sjov, og vores valg blandt en lang række modeller er basismotoren 1,0 T-GDI med 120 hk og udstyrsniveau Trend eller Premium og den elektriske version med 204 hk og batteri på 64 kWh som Trend eller Premium.
Brugte Hyundai Kona til salg på Bilbasen
Se flere brugte Hyundai Kona til salg på Bilbasen
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.