januar 10, 2025

BYD Atto 2: Kompakt crossover er en potentiel prisbasker

De helt små og prisbillige elbiler bliver flere, og nu spiller kinesiske BYD ud med sit nye skud på stammen. Den nye BYD Atto 2 får dansk premiere til foråret – og elbilen ligner en potentiel budgetbasker i klassen.

TEKST Simon Hallenslev FOTO BYD PR

Det er først nu, at bilproducenterne er ved at have fundet melodien i forhold til at bygge elbiler, der er kompakte og billige. Elbiler til den brede befolkning, der for mange vil fungere som husstandens bil nummer to. Kia EV3 har allerede lagt hårdt ud, og på trapperne er biler som Ford Puma Electric og Renault 4. Alle er forholdsvis små crossovers med små batteripakker og (forventeligt) lave priser.

I denne kompakte klasse, der utvivlsomt får fart på i 2025, lander nu også BYD Atto 2. Med 431 cm i længden, 183 cm i bredden og 167 cm i højden minder den nytilkomne kinesiske elbil meget om Kia EV3 på de udvendige mål. Længden minder også meget om BYDs egen Dolphin, som Atto 2 deler platform med.

Et større batteri er på vej

BYD Atto 2 trækker på forhjulene og har en ydelse på 177 hk, vejer lidt over 1.500 kg og har en rækkevidde, der formentlig ender på 312 km med en batteripakke på 45,1 kWh i standardversionen. En tilsyneladende snusfornuftig version med en acceleration fra 0-100 km/t på 7,9 sekunder og en trækkapacitet på op til 750 kg. Det er guf for et trailer-elskende folk som danskerne!

Inden for de kommende måneder bil BYD at lancere en større batteripakke til Atto 2, der vil tilbyde længere rækkevidde. Hvor meget større og hvor meget længere vides endnu ikke.

Den nye Atto 2 bygges på BYDs e-platform 3.0, der bruges i både Dolphin og Atto 3. Størrelsesmæssigt lander den kompakte crossover lige i mellem de to med en akselafstand på 262 cm, hvilket er pænt for klassen og bør sikre fine pladsforhold i kabinen. Bagagerummet har en kapacitet på 400 liter, som kan udvides til 1.340 liter, når bagsæderne lægges ned.

I kabinen byder finder man den store roterende touchskærm, der efterhånden er blevet et BYD-varemærke, samt en 8,8” skærm til digital instrumentering. Kabinen ser ud til at bibeholde en håndfuld traditionelle trykknapper, heriblandt på rattet, mens midterkonsollen prydes af en diamantformet gearvælger.

BYD Atto 2 forventes at få dansk premiere til foråret 2025., og de danske priser er endnu ukendte – men mon ikke den bliver en prisbasker!

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Tesla Model Y med nyt design

Den amerikanske hitmaskine har fået en ordentlig overhaling med nyt design, længere rækkevidde og mere udstyr. Den er allerede kommet til salg i Kina.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.

Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS