Første tur: MG ZS Hybrid+ er den folkelige familie-hybrid
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
TEKST Simon Hallenslev FOTO BYD PR
Det er først nu, at bilproducenterne er ved at have fundet melodien i forhold til at bygge elbiler, der er kompakte og billige. Elbiler til den brede befolkning, der for mange vil fungere som husstandens bil nummer to. Kia EV3 har allerede lagt hårdt ud, og på trapperne er biler som Ford Puma Electric og Renault 4. Alle er forholdsvis små crossovers med små batteripakker og (forventeligt) lave priser.
LÆS OGSÅ | 2025 bliver de små elbilers år
I denne kompakte klasse, der utvivlsomt får fart på i 2025, lander nu også BYD Atto 2. Med 431 cm i længden, 183 cm i bredden og 167 cm i højden minder den nytilkomne kinesiske elbil meget om Kia EV3 på de udvendige mål. Længden minder også meget om BYDs egen Dolphin, som Atto 2 deler platform med.
BYD Atto 2 trækker på forhjulene og har en ydelse på 177 hk, vejer lidt over 1.500 kg og har en rækkevidde, der formentlig ender på 312 km med en batteripakke på 45,1 kWh i standardversionen. En tilsyneladende snusfornuftig version med en acceleration fra 0-100 km/t på 7,9 sekunder og en trækkapacitet på op til 750 kg. Det er guf for et trailer-elskende folk som danskerne!
Inden for de kommende måneder bil BYD at lancere en større batteripakke til Atto 2, der vil tilbyde længere rækkevidde. Hvor meget større og hvor meget længere vides endnu ikke.
Den nye Atto 2 bygges på BYDs e-platform 3.0, der bruges i både Dolphin og Atto 3. Størrelsesmæssigt lander den kompakte crossover lige i mellem de to med en akselafstand på 262 cm, hvilket er pænt for klassen og bør sikre fine pladsforhold i kabinen. Bagagerummet har en kapacitet på 400 liter, som kan udvides til 1.340 liter, når bagsæderne lægges ned.
I kabinen byder finder man den store roterende touchskærm, der efterhånden er blevet et BYD-varemærke, samt en 8,8” skærm til digital instrumentering. Kabinen ser ud til at bibeholde en håndfuld traditionelle trykknapper, heriblandt på rattet, mens midterkonsollen prydes af en diamantformet gearvælger.
BYD Atto 2 forventes at få dansk premiere til foråret 2025., og de danske priser er endnu ukendte – men mon ikke den bliver en prisbasker!
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
229.990 kr. for en 476 centimeter lang SUV med plug-in-teknologi og syv sæder er en vild pris. Det er prisen på den kinesiske Navor 5, som allerede i februar kommer til salg i Danmark.
Dongfeng Box er den mest nuttede af de kinesiske elbiler, og nu er det officielt, at minibilen i år kommer til Danmark. Box kører med 95 hestekræfter og batteri på 42,3 kWh.
2024 blev det første år, hvor elbilerne stod for mere end halvdelen af de nye personbiler. Modeller som Skoda Enyaq og VW ID.4 solgte som varmt brød, men andre elbiler gik det mindre godt for.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.