august 22, 2024

Audi RS 3 giver et sidste femcylindret brøl

RS 3 er det eneste sted, man kan nyde lyden og følelsen af den 2,5 liter store femcylindrede motor. Som en sidste hyldest er RS 3 opgraderet med mere aggressivt design og federe køreegenskaber.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Den femcylindrede motor har i årtier været en hemmelig opskrift på fuldfed charme. På et tidspunkt som silkeblød tjener i Audi 100, på et andet tidspunkt som dieseltrækker i Volkswagen Transporter, på et tredje tidspunkt som et lækkeri Volkswagen Bora V5.

Men mest berømmet er den femcylindrede motor for sin optræden i Audis mindste RS-modeller. Audi er de eneste, der har videreudviklet R5’eren og stadig bruger den. Den har tidligere sendt sin charmerende lyd ud fra RS Q3 og TT RS, men nu er kun RS 3 tilbage.

Det er et motoreventyr, der næppe holder ret mange år. Så det er er en perfekt hyldest til den femcylindrede 2,5-liters benzinmotor med turbo, at RS 3 er forbedret til en sejrsrunde. Der er ingen ekstra ydelse fra motoren, for med 400 hestekræfter og 500 Nm er der ingen behov for noget ekstra.

0-100 km/t sker også nu på 3,8 sekunder. Så de store forbedringer til sejrsrunden skal findes særligt i køreegenskaberne. Audi Sport har gennem årene skabt jubel med sin femcylindrede motor – og skuffelse med sterile køreegenskaber. Den faceliftede RS 3 byder på dynamiske tiltag, som skal gøre motoren mere ære.

Så bister du ser ud, RS 3 – og så hurtig du er blevet

Bare fordi der stadig er de samme 400 hestekræfter og de samme 0-100 km/t på 3,8 sekunder, betyder det ikke, at RS 3 ikke er blevet hurtigere. Frank Stippler fra Audi Sport-teamet har nemlig braget rundt på Nürburgring Nordschleife, hvor han i den forbedrede RS 3 har sat ny rekord for biler i klassen (som vi regner med tæller blandt andet VW Golf R, BMW M240i, Honda Civic Type R, Hyundai i30 N og Mercedes-AMG A 45 S).

Med en rundetid på 7 minutter og 33,123 sekunder er RS 3 nu den hurtigste kompakte model på den tyske bane. Det er ikke noget, Audi Sport er kommet sovende til. Fra nye dæk særligt udviklet til RS 3 over videreudvikling af de adaptive støddæmpere til nye algoritmer for den fuldt variable kraftfordeling skal den seneste RS 3 være mere intens, præcis og hurtigere rundt i svingene.

Det er let at forestille sig den Kyalami-grønne RS 3 blive styret rundt på Nürburgring på jagt efter andre i klassen. Med den nye front med bredere og fladere grill, den dybsorte ramme og nye, funktionelle luftindtag ser RS 3 ud som en kampmaskine.

Et større brøl end før

Audi Sport har fundet et par tricks frem for at fremhæve lyden fra den unikke motor med fem cylindre. I køreindstillingerne RS Performance og RS Torque Rear (sidstnævnte er god til kontrollerede udskridninger) er udstødningsspjældet åbent i længere tid. Mellem 2.200 og 3.500 o/min giver motoren en mere tydelig og mere tung lyd, uanset hvilket køreprogram man vælger.

Det er sjældent, nogen taler om duften i en ny bil. Men Audi bruger det som en fortælling om kvaliteten i RS 3 og det arbejde, der er lagt i interiøret. Ikke så mærkeligt endda, fordi A3-familien har fået kritik for sit sterile interiør i materialer, der ikke på alle måder levede op til den lækre forgængers.

Audi bruger cirka 200 elementer i RS 3-interiøret, og for at sikre sammenhængen af dufte, eksempelvis fra forskellige lædertyper, stof og plast, er alle materialer testet ved hjælp af et varmekammer og en analyse af luften fra kammeret. Fem kemikere har duftet sig gennem RS 3-materialerne og sikret, at den dufter præcis som en bil fra Audi skal.

Der er nye materialer og nye pakker, nye farver og nye indlæg. Mat kulfiber fås til instrumentpanelet, og rattet er nyt med det seneste Audi-logo. Instrumenteringen indeholder nu en mere prominent visning af omdrejningstælleren, og som før er der rig mulighed for at få vist status for motoren, firehjulstrækket og meget andet.

RS 3 findes som hatchback og som sedan. Det danske marked får sandsynligvis kun RS 3 at se som hatchback, men importøren har endnu ikke lavet en udmelding for det, der er finalen for den fabelagtige femcylindrede motor.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS