Kategorier
Elektrisk Forbrugerstof Nyheder

Audi, Skoda, VW: Vi sætter ikke priserne ned

Semler Mobility, koncernen bag Audi, Skoda og VW, har ikke tænkt sig at følge Tesla og sætte priserne ned. Mærkerne tror på, at salget alligevel vil være stabilt.

TEKST Morten B. Bek FOTO Bilbasen/PR

“Meldingen er, ganske kort, fra os: Ingen ændringer som følge af den elefant, der står i rummet,” udtaler Lars Kornelius, adm. direktør i Semler Mobility Import, som står bag importen af store bilmærker som Audi, Cupra, Porsche, Skoda og Volkswagen. Semler Gruppen, som Semler Mobility Import hører under, er en af de største aktører på bilmarkedet i Danmark.

Tesla – elefanten i rummet – har sendt chokbølger gennem den danske bilbranche med voldsomme prisnedsættelser på de populære biler Model 3 og Model Y. De to elbiler er justeret ned med mellem 20 og 30 procent, og alle venter spændt på, om andre bilmærker følger efter.

SE OGSÅ | Kæmpe prisfald: Tesla sænker prisen 30 procent i Europa

Hos en bilimportør tager man konstant bestik af konkurrencesituationen og kigger på sin strategi. Det har man gjort hos Semler Mobility Import i forbindelse med Tesla-prisnedsættelserne, men man kommer ikke til at ændre på strategien.

Det betyder, at biler fra Semler Mobility Import kommer til at forblive på det prisniveau, de er på nu. Elbiler som Audi Q4 E-Tron, Cupra Born, Skoda Enyaq og VW-modellerne ID.4 og ID.5 vil ikke falde i pris.

Volkswagen ID.5 fås fra 399.995 kr., og den pris vil ikke ændre sig som følge af nedsættelserne hos Tesla

Kunderne køber mere end bare bilen

Til spørgsmålet om hvorvidt det vil koste bilimportøren kunder og salg tager Lars Kornelius det ganske afslappet.

“Det ligger ikke i vores strategi at føre en prissætning, der kører op og ned som en elevator. Det ligger ikke i vores strategi hverken nu eller i fremtiden. Vi ser ikke, at det her kommer til at koste os noget. For 2023 ser vi ingen ændringer i de afsætningsplaner, vi allerede har lagt.”

SE OGSÅ | Brugte Tesla og andre elbiler styrtdykker i pris

Lars Kornelius mener, det handler om langt mere end prisen. At sænke prisen så dramatisk på nye biler vil samtidig give rigtig mange utilfredse kunder, der i forvejen ejer en elbil.

Lars Kornelius, adm. direktør i Semler Mobility Import, mener, at kundetilfredshed og konsistens er en bedre strategi end dramatiske prisnedsættelser

“Semler Mobility Import går efter kundetilfredshed og loyalitet, og det er vigtigere for os i konkurrencesituationen end at sænke priserne. Det giver tryghed i bilkøbet, at prissætningen er stabil og gennemskuelig, selv om konkurrencesituationen. Vi ser med det modelprogram vi har – og vi får i løbet af 2023 (bl.a. VW ID.7) – at vi får den volumen, vi har planlagt,” fortæller Lars Kornelius.

SE OGSÅ | Billige biler fra Tesla? – Konkurrenterne kan være med

Lars Kornelius mener, at Tesla-prisnedsættelsen og øget konkurrence med nye elbiler kan gå ud over bilmærker, som står svagt på elektrificering.

Om den uændrede strategi hos Semler Mobility Import, hvor priserne ikke sænkes, kommer til at gå ud over salget i løbet af 2023, holder vi selvfølgelig øje med hos Bilbasen.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.