Test: Er Cupra Born VZ den elektriske tids GTI?
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
TEKST Morten Bek FOTO PR
Audi E-Tron er ved et facelift blevet til Q8 E-Tron, og ved samme lejlighed er topmodellen E-Tron S blevet til SQ8 E-Tron. I SQ8 E-Tron ligger samme drivlinje med hele tre elmotorer, som E-Tron S hele tiden har haft, og der er stadig 503 hk og hele 973 Nm at tappe af.
SQ8 E-Tron og coupé-søsteren SQ8 E-Tron Sportback, er meget tunge biler, men 2.725 kilo forhindrer ikke de tre slagkraftige elmotorer i at give vejgreb nok til, at 0-100 km/t blot tager 4,5 sekunder.
LÆS OGSÅ | Audi Q8 E-Tron starter ved 699.990 kr.
I første omgang kom den faceliftede model på markedet i Danmark i de almindelige Q8 E-Tron-versioner, men nu er SQ8 E-Tron-priserne også klar. Med 914.990 kr. for SQ8 E-Tron og 944.990 kr. for SQ8 E-Tron Sportback er de to modeller selvfølgelig dyre.
I sammenligning med modeller i samme kategori fra BMW og Mercedes tegner sig imidlertid et billede af en stærk elektrisk SUV, som sælges til en skarp pris.
Det her er ingen sammenligning på køreegenskaber, rummelighed, samlekvalitet eller komfort. Det er en sammenligning på hårde facts: Pris, udstyr, ydelse og rækkevidde. Præcis som man ville sammenligne, hvis man stadig brugte bilkort (det er, hvis du ikke ved det, spillekort med biler på, hvor man kan dyste på facts).
Vi har lagt kortet med Audi SQ8 E-Tron med 503 hk, 0-100 km/t på 4,5 sekunder og en pris på 914.990 kr. Audi er heldigvis mere gavmild med udstyret her i SQ8 E-Tron, end det er tilfældet i Q8, så uden ekstra betaling får man blandt andet el-justerbare forsæder, indtræk i læder og kunstlæder, 20″ alufælge og meget andet. Men nøglefri betjening burde være standard, hvorfor man skal huske Plus Selection-pakke til 30.000 kr., som også tilfører matrix-LED-forlygter, lys i en stribe øverst i grillen og klimanlæg med fire zoner.
LÆS OGSÅ | Test: Audi Q8 E-Tron tager sig godt betalt for luksus og komfort
Men et tal på Audi-kortet er et, man helst ikke vil konkurrere på: Rækkevidden. SQ8 E-Tron har et kæmpe batteri på 114 kWh (106 kWh anvendelig), men alligevel er WLTP-rækkevidden kun 454 kilometer.
Hos Mercedes smider de den nye EQE SUV ind i spillet som AMG 43. Den har “kun” 476 hk, men den går også til de første 100 km/t på samme 4,5 sekunder som SQ8 E-Tron. Og så er WLTP-rækkevidden en smule bedre med 470 kilometer. Men prisen… Den elektriske AMG koster 1.290.000 kr., og det en massiv prisforskel på 375.010 kr. mellem den og SQ8.
LÆS OGSÅ | Første tur/video: Mercedes EQE SUV smyger sig af sted
AMG EQE SUV 43 er godt nok finere udstyret med nøglefri betjening og panoramasoltag, men 375.000 kr. mere er nok til at tabe spillet, når rækkevidden ikke er bedre.
Hos BMW er den direkte modstander til SQ8 E-Tron den mellemste udgave af iX – iX xDrive50. Der er ikke meget mellemmodel over ydelsen: 523 hk. Målt på drejningsmoment er iX med sine to elmotorer kun oppe på 765 Nm, hvor Audi’en med tre elmotorer stiller med 973 Nm. Med 4,6 sekunder er iX da også minimalt langsommere end SQ8 E-Tron og AMG’en.
BMW sælger iX xDrive50 til en pris, der ligger godt og vel lige mellem de to andre elektriske SUV’er: 1.075.000 kr. 215.000 kr. billigere end AMG’en, 160.100 kr. dyrere end SQ8 E-Tron. BMW har givet iX et overdådigt standardudstyr med hjemmefra, som virkelig imponerer: LED-forlygter med laserlys, anhængertræk, Harman Kardon-lydanlæg, panoramasoltag, head-up-display og meget andet.
LÆS OGSÅ | BMW iX M60 er lige så stærk som M5 Competition
Og så slår den konkurrenterne, meget overbevisende endda, på rækkevidde. Batteriet er på 111,5 kWh (105,2 kWh anvendelig), så nogle få kWh mindre end i SQ8 E-Tron – men den har en WLTP-rækkevidde på 612 kilometer. 158 kilometer mere end i SQ8 E-Tron eller cirka 26 procent længere på en opladning. Bum.
I virkelighedens verden kan rækkevidden i de tre elbiler ligge tættere, end de gør i WLTP-fantasiuniverset, men BMW iX vil nok stadig fortsætte mange kilometer endnu, når Audi SQ8 E-Tron og Mercedes-AMG EQE SUV 43 står til opladning.
Men er man vild med idéen om en stor elektrisk SUV med mange hestekræfter og stor prestige, er den nye SQ8 E-Tron et decideret stærkt bud til prisen. Det kan være de ekstra opladninger værd.
Brugte elbiler fra Audi til salg på Bilbasen
Se brugte Audi E-Tron S til salg på Bilbasen
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.