Tør jeg købe en bil med automatgear?

Tør jeg købe en bil med automatgear?
12/01/2018 Ebbe Sommerlund

 

Hej Bilbasen

Jeg tænker på at købe en bil med automatgear, da jeg synes det giver god komfort. En af mine venner siger, at automatgear oftere går i stykker og er dyrere at reparere.

Hvis det er rigtigt, ved jeg ikke om jeg vil have en bil med automatgear. Men er det rigtigt, eller gælder det kun gamle biler?

Venlig hilsen
Jan

Søg på Bilbasen: Biler til salg med automatgear

 

 

Hej Jan

Det er et rigtigt godt spørgsmål, og som med alle gode spørgsmål er det svært at svare 100 pct. præcist. Min umiddelbare konklusion er, at du i de fleste tilfælde godt kan købe en bil med automatgear. Der er enkelte undtagelser og forholdsregler, som jeg vil komme ind på senere.

Hos FDM oplyser seniortekniker Jørgen Jørgensen, at man ikke ser specielt mange problemer med automatgearkasser, men at reparationer er dyrere, hvis uheldet er ude. Han siger desuden, at FDM anbefaler at skifte olie på gearkasserne med intervaller på fx 60.000 km.

Teknisk set er der stor forskel på forskellige automatgearkasser, og de har forskellige styrker og svagheder.

Søg på Bilbasen: Biler til salg med automatgear

Her er de mest gængse typer automatgearkasser:

Dobbeltkobling

En dobbeltkoblinggearkasse minder teknisk set om en manuel gearkasse. Du kender den sikkert som en DSG, men den kan have mange forskellige navne: Powershift, EDC, DCT, PDK, DKG med flere. Alle dækker over, at gearkassen har to koblinger, der hver især sidder for enden af en aksel. Den ene har de lige gear og den anden har de ulige. Et skift fra for eksempel første til andet gear kræver blot, at den ene kobling åbner og den anden lukker. Det går ekstremt hurtigt, så længe gearkassen har gættet om du vil skifte op eller ned, og dermed har næste gear klar.

Fordelen ved dobbeltkoblingen er at der ikke er noget slup i sammenkoblingen mellem motor og gearkasse. Den er dermed mere effektiv end ældre traditionelle automatgearkasser. Ulempen er, at koblingerne kan blive slidt, og en udskiftning af dem løber nemt op i over 15.000 kr.

Traditionel

Den traditionelle automatgearkasse har fået en renæssance i de senere år. Jeg havde nærmest dømt den ude, da ZF nærmest revolutionerede den gamle traver med en momentomformer med lock-up på alle gear. En automatgearkasse har ikke kobling, men bruger i stedet en momentomformer, der med væske og skovlhjul forbinder motor og gearkasse. Det giver normalt en elastikagtig fornemmelse ved acceleration, men lockup forbinder delene mekanisk og så er elastikken for alvor strammet op. Dermed er brændstoføkonomien blevet konkurrencedygtig med DSG, mens komforten er bedre – især i byen.

Søg på Bilbasen: Biler til salg med automatgear

CVT

Denne form for automatgear er nok den mest udskældte, selvom den er genial i sin konstruktion. CVT står for kontinuerligt variabel transmission og den kan med to variable skiver og en rem eller kæde variere gearingen uden afbrydelser. Det er rigtig smart. Desværre har programmeringen af disse gearkasser ikke altid været for heldig, da man ved maksimal speedertryk har smidt motoren op på 6.000 o/min, mens gearingen arbejder – ligesom på en scooter. Det lyder ikke godt, og selvom accelerationen er stærk nok, så føles det ikke hurtigt. De nyeste versioner har fået programmeret trin in, og holder omdrejningerne på et mere acceptabelt niveau. Audi og Honda har for eksempel vellykkede versioner af CVT.

Toyotas hybridbiler bruger e-CVT, der bruger to elmotorer til at styre gearingen, men de har ikke rigtige gearkasser.

Skifterobot

Denne type automatgear er den mest simple. Den findes for eksempel hos Citroën, hvor den kan hedde EG6 – den findes også i trillingerne Seat Mii, VW Up og Skoda Citigo. Denne type skifter uelegant, men man kan godt vænne sig til det.

Hvad med økonomien?

Så langt den tekniske del. Det er naturligvis også interessant, at vide om en bil med automatgear taber ekstra meget i værdi og er svær at sælge igen. Vores markedsanalytiker, Jan Lang siger:

– Biler med automatgear bliver mere og mere populære, og det er godt for gensalgsværdien. I de mere eksklusive biler forventer kunderne automatgear, så her er det en ulempe, hvis du er en af de få der vælger manuelt gear. Men trenden er at også købere af de mindre biler vil have den komfort, der er i et automatgear.

Enkelte modeller har haft problemer – for eksempel har der været historier med DSG med 7-gear, der har spist koblinger alt for hurtigt.

Så min konklusion må være, at du skal købe en bil med automatgear, hvis du godt kan lide at køre med det.

Søg på Bilbasen: Biler til salg med automatgear

Du skal bare sikre dig at eventuelle serviceintervaller er overholdt, og så ville jeg købe ved en forhandler eller tegne en bilejerskifteforsikring, for at minimere risikoen for en dyr reparation yderligere.

Du skal også tjekke brændstofforbruget inden du køber – nogle har væsentligt forringet brændstofeffektivitet, mens andre har samme eller bedre. Jo nyere jo mere nærmer de sig hinanden.

God jagt.

Venlig hilsen
Ebbe Sommerlund, Bilbasen

Spørg redaktionen

Vores dygtige journalister vil nødig kaldes eksperter, for på mange måder er de jo bare en håndfuld bilglade tosser som så mange andre. Men utallige års erfaringer med test af biler har trods alt kastet lidt viden af sig, og den deler de meget gerne ud af.

Har du et spørgsmål til redaktionen, kan du sende det ind, ved at trykke herunder. Så vil de efter bedste even forsøge at give et svar, du kan bruge til noget.

Stil dit spørgsmål til redaktionen