Kategorier
Nyheder

Bentley Mulsanne S – den perfekte julebil

Bentley Mulsanne S er et stykke klassisk automobilhistorie. Den blev produceret side om side med Rolls Royce Silver Spur og Silver Spirit på fabrikken i Crewe i England.

>>Du kan se den til salg her<<

bentley-mulsanne

Bentleys image var mere sportsligt, og det udtrykkes også i navnet, der er en reference til langsiden i 24-timers Le Mans. Bentley havde på det tidspunkt vundet Le Mans 5 gange. Senere vandt englænderne igen – nemlig i 2003 med blandt andet Tom Kristensen i cockpittet.

bentley-mulsanne2
Rolls Royce var for de, der lod sig transportere, mens Bentley-ejere gerne ville køre selv

Bentley Mulsanne er  S er dog en klassisk limousine, og selv om den med en 6,7 liters V8 og 250 hk ikke er nogen sinke, så er den primært i sit es, når den cruiser adstadigt afsted eller fragter passagerer gennem Tyskland til en alpeferie. (Ingen fordomme her) Topfarten er dog ‘kun’ cirka 200 km/t.

Lånte styling fra Bentley Turbo R

Mulsanne S er sådan set en faceliftet Mulsanne, og den bruger nogle af de samme detaljer som findes på Bentley Mulsanne Turbo R – blandt andet de dobbelte forlygter, der gav bilen et lidt mere moderne look.

bentley-mulsanne3
Men bagsædet fejler ikke noget

Under alle omstændigheder er det svært, at finde et køretøj, der skaber så meget positiv vibe som en Bentley Mulsanne. Bilen på billederne har i øvrigt kørt limousinekørsel for sælger i 12 år, og er blevet passet på et Bentley-kyndigt værksted.

 

Den ville jeg elske at dukke op i til juleaften.

bentley-mulsanne1
Bagfra er Mulsanne sværere at kende fra Rolls Royce

Læs mere

Lyserød og lyseblå: Hvis Barbie og Ken kørte Bentley

Tunet og topløs: Brabus 850 6.0 er verdens hurtigste cabriolet

Af Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.