Helena spørger:
Hej redaktion
Min bil er på det seneste begyndt at bruge mere brændstof. Den er gået fra at køre ca. 17 km/l til at køre under 16 km/l. Jeg synes at jeg kører på samme måde som normalt. Hvad kan der være galt?
Håber på svar.
Venlig hilsen
Helena Jensen
Redaktionens svar:
Hej Helena
Tak for din mail. Der er flere muligheder, når en bil bruger mere benzin eller diesel end normalt. Hvis ikke du kører anderledes og det ikke er fordi vejret er koldere eller mere vådt, så er der forskellige ting, der skal undersøges på bilen.
Det første du bør tjekke er dæktrykket. Er trykket for lavt øges rullemodstanden, og det koster brændstof. Selv nyere biler med dæktryksovervågning kan køre med for lavt tryk – nogle systemer advarer kun hvis trykket bliver så lavt, at det er et problem for sikkerheden.
Hængende bremser øger forbruget Et typisk problem til højere brændstofforbrug er hængende bremser. I de senere år er smøring af bremsernes glider røget ud til fordel for visuel kontrol ved serviceeftersyn. Dette er en skidt tendens, da bremserne let kommer til at hænge med det klima, vi har i Danmark. Du kan selv tjekke om bremserne hænger ved at løfte bilen op og dreje hjulene rundt. De må godt give en svag lyd, men er de svære at dreje eller larmer meget, så skal du have lavet et bremseeftersyn med rens og smøring.
Dårligt kørselsmønster soder motoren til Er dæktrykket i orden og løber hjulene frit, så skal vi se på motoren. Det kan være en temperatursensor, der er gået i stykker – nogle typer sensorer og defekter får motorlampen til at lyse, men ikke alle. Det kan også være sod i indsugningen – dette sker typisk kun på biler med direkte indsprøjtning fx dieselmotorer og nyere benzinmotorer. Alt i alt er konklusionen, at hvis ikke det blot er dæktrykket, så slipper du nok ikke for en tur til værkstedet.
Venlig hilsen
Ebbe Sommerlund, journalist, Bilbasen