Kategorier
Forbrugerstof

Bilafgifter falder markant ifølge Politiken

Der er hårdnakkede rygter om at bilafgifterne falder meget snart. Afgifterne ser tilmed ud til at blive mindre komplicerede. Rygterne har summet et stykke tid, og Politiken har fået fat i et arbejdsdokument, der skitserer ændringerne.

Af Ebbe Sommerlund

Dokumentet siger, at man vil ophæve skalaknækket og i stedet have en flad afgift for hele bilens værdi. I dag er det nemlig sådan at værdien under 106.600 kr. beskattes med 105 pct. og værdien over beskattes med 150 pct. Vi ved ikke om der ændres i de mange fradrag for fx airbags, radio og så videre.

 

Flad bilafgift på det hele

For fremtiden vil der formentlig være 100 pct. afgift på det hele. Det vil betyde at alle biler bliver billigere, men især de dyreste vil nyde godt af afgiftlettelsen.

 

For eksempel vil en Ford Mondeo 1,5 TDCI falde med 63.570 kr. på listeprisen. Før 379.050 kr. Med 100 pct afgift: 337.088 kr.

 

 

Cabriolet
Selv Fiat 500 vil falde i pris (også basismodellen – her ses en CC)

Brugte biler falder også i værdi

Jan Lang, der er markedsanalytiker på Bilbasen siger: Afgiftsforandringerne vil have signifikante følger for  priserne på såvel nye som brugte biler. En ny bil til omkring 400.000 kroner vil falde omkring 50.000 kroner i pris, og det er vores forventning, at nyere brugte biler også vil falde i pris. En  tilsvarende nyere brugtbil vil falde mellem 20.000 og 30.000 kroner i pris.

 

Se prisforskellene her

(Download excel-arket)

 

MærkeModelVariantNuværende pris/afgift (105%/150% med skalaknæk)Ny pris/afgift (100% uden skalaknæk)Difference pris
FiatPanda0.9 Easy (60hk – 5d) kr.                               89.993,00 kr.                               19.880,00 kr.                               87.055,00 kr.                               16.943,00 kr.                                 2.938,00
ToyotaAygo1.0 x-press (69hk – 5d) kr.                               89.995,00 kr.                               19.881,00 kr.                               87.058,00 kr.                               16.944,00 kr.                                 2.937,00
VWUp!1.0 Take Up! (60hk – 5d) kr.                               89.996,00 kr.                               23.873,00 kr.                               87.230,00 kr.                               21.110,00 kr.                                 2.766,00
FordFiesta1.1 Trend (70hk – 5d) kr.                            129.987,00 kr.                               47.389,00 kr.                            126.425,00 kr.                               43.828,00 kr.                                 3.562,00
Peugeot20081.2 Vti Access (82hk – 5d) kr.                            179.991,00 kr.                               76.562,00 kr.                            175.488,00 kr.                               72.059,00 kr.                                 4.503,00
VWGolf1.0 TSi Trendline (85hk – 5d) kr.                            209.997,00 kr.                               91.053,00 kr.                            204.718,00 kr.                               85.774,00 kr.                                 5.279,00
NissanQashqai1.2 Dig-T Visia (115hk – SUV) kr.                            224.990,00 kr.                            105.704,00 kr.                            219.003,00 kr.                               99.716,00 kr.                                 5.987,00
FordC-Max1.5 SCTi Titanium (150hk – MPV) kr.                            295.965,00 kr.                            149.569,00 kr.                            277.423,00 kr.                            131.026,00 kr.                               18.542,00
AudiA31.6 TDi Sportback (116hk – 5d) kr.                            306.528,00 kr.                            145.267,00 kr.                            280.553,00 kr.                            119.291,00 kr.                               25.975,00
FordMondeo1.5 TDCi Trend (120hk – 5d) kr.                            379.995,00 kr.                            184.869,00 kr.                            337.088,00 kr.                            141.959,00 kr.                               42.907,00
VWSharan2.0 TDi Comfortline (150hk – MPV) kr.                            516.298,00 kr.                            279.849,00 kr.                            452.728,00 kr.                            216.279,00 kr.                               63.570,00
BMW520d2.0 Touring aut. (190hk – st.car) kr.                            688.700,00 kr.                            379.050,00 kr.                            588.530,00 kr.                            278.880,00 kr.                            100.170,00
VolvoXC902.0 D5 Momentum aut. AWD (235hk – SUV) kr.                         1.096.800,00 kr.                            630.830,00 kr.                            918.470,00 kr.                            452.500,00 kr.                            178.330,00
MercedesS4503.0 aut. (367hk – 4d) kr.                         1.750.000,00 kr.                         1.022.870,00 kr.                         1.441.090,00 kr.                            713.960,00 kr.                            308.910,00
Porsche911 Turbo S3.8 PDK (580hk – cabriolet) kr.                         4.211.053,00 kr.                         2.502.622,00 kr.                         3.410.493,00 kr.                         1.702.061,00 kr.                            800.560,00

Af Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.