Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 06. oktober 2017
I en GTE er der to motorer – en benzinmotor på 150 hk og en elmotor på 54 hk. Elmotoren sidder mellem benzinmotoren og gearkassen. Samlet set er her 204 hk – man kan ikke bare lægge tallene for de to motorer sammen, da de to motorer yder maksimalt ved forskellige omdrejningstal.
Her er jo egentlig masser af kræfter – især i GTE-mode hvor begge motorer arbejder sammen. På el alene er der nok power til by og landevej, men sammenlignet med E-golf, så mangler det lidt punch.
Hvis du er vant til at køre elbil er det samtidig lidt specielt at gearkassen skifter gear – ikke alene giver det små ryk – det får også effektiviteten til at falde.
Da elmotoren trækker gennem gearkassen sluges en del energi, så GTE er ikke så økonomisk som en E-golf, når den kører på ren el. Men det er stadig billigere at køre på el end benzin. Du kan lade motoren lade batteriet op under kørslen men det er kun til tilfælde, hvor du fx ved at bilen fx skal stå stille i en periode – det koster nemlig virkelig meget brændstof. Vi kørte 25 km på motorvej, men du kan godt presse den op på det dobbelte ved bykørsel.
GTE er støjsvag, og den styrer præcist og sikkert. Vindstøjen er lav, mens dækstøjen er lidt mere hørbar. Men alt i alt er Golf GTE behagelig både på lange og korte ture. Den har altid automatgear.
Du får to biler i én. En elbil til de kortere ture, men har samtidig en bil, der altid kan tankes og køre videre med det samme. GTE har desuden en række optiske forbedringer, som alle VW Golf med GT i navnet, og det pynter. En lækker detalje er et stort lcd-instrument i stedet for traditionelle ure.
Teknisk set er GTE ret avanceret. Der er både elmotor, batterier og en benzinmotor med direkte indsprøjtning og turbolader. Desuden er her tre koblinger. Der er altså flere ting, der kan gå i stykker end i en elbil eller en bil uden eldrift. Fordelene opvejer dog den risiko, men jeg ville tegne den udvidede garanti – Volkswagens garanti på to år er til den tynde side.
VW Golf GTE er kvik, men sjov er den ikke rigtig. Den ligger ret fladt og har greb nok, men den understyrer, og du kan mærke, at bilen er tung. Hvis du benytter skiftepalerne til at skifte gear, så reagerer gearkassen meget langsomt, hvilket dræber køreglæden. VW Golf GTE er en hurtig cruiser, ikke en svingmaskine. Men du kan godt komme først over et lyskryds – den er hurtig på de første 100 meter.
Batterierne stjæler kælderen i bagagerummet, så her er mindre plads end i en VW Polo. Der er 272 liter, men her skal du også finde plads til ladekablet, hvis du vil have det med – der er desværre ikke plads i fronten, som på en BMW i3.
Kabinen er lækker i GT-trim
Som altid i en VW er der en god kvalitetsfornemmelse. Betjeningen af multimediesystemet fungerer fint med den store skærm, men der er også nogle ting, der irriterer. Det er helt i skoven at navigationsanlægget ikke kan tale dansk – det er nærmest arrogant. Menuerne er dog blevet dansk – ca. 10 år efter konkurrenterne. Det er også fjollet at man skal helt ind i lydmenuen for at slå lyden fra på navigationen, men nu bevæger vi os ned i petitesser.
VW Golf GTE er nærmest et slagtilbud. For 10.000 kr. oveni en 1,4 TSI DSG får du en bil der kan bruges som elbil i hverdagen og du får en noget hurtigere bil. GTE er et godt tilbud til 307.205 kr. plus levering 3.880 kr. Regn dog med at smide ca. 30.000 kr mere i for at få navigation, led-forlygter og app-connect. Du kan selvfølgelig sagtens smide endnu mere udstyr på og ramme 400.000 kr., men det er ikke nødvendigt for de fleste.
Til pengene finder du ikke bedre bil. Godt nok er GTE ikke specielt underholdende, men tilbyder en lækker pakke til en skarp pris. Du kan køre ren el ned til bageren, og du kan give den gas i GTE-mode med 204 hk. Dermed er Golf GTE virkelig alsidig. Personligt er jeg mere til e-Golfs køremåde, da den reagerer hurtigere på speederen, men GTE leverer et vægtigt argument i at den kan køre videre på benzin, når batteriet er tomt. Teknikken er temmelig kompliceret, så jeg ville vælge den med udvidet garanti/forsikring.
Ingen konkurrenter giver det samme i dette prisleje. Audi A3 Sportback E-Tron bygger på præcis samme teknik, men er noget dyrere. BMW i3 REX kan køre længere på el, hvilket er rart, men når batteriet er tomt virker den ret amputeret.
Teknisk set er ændringerne små i forhold til den ikke-faceliftede GTE. Mest markant er forskellen i kabinen, hvor du må undvære lcd-display i instrumenthuset og den nye store skærm i midterkonsollen.
Den er noget mindre, men føles hurtigere i optrækket. BMW i3 REX giver kun plads til fire, og bagagerummet er småt. Til gengæld kan den køre længere på ren el, men når strømmen er væk føles den lidt amputeret. Når batteriet til gengæld er ladet op, så accelererer den vildt og voldsomt til 50 km/t. og når hundrede på under 8 – i tal er den svagere end GTE, men i praksis føles den hurtigere på grund af elmotorens formidable respons. Bemærk at den findes i to batteristørrelser med stor forskel i rækkevidde.
Er brint fremtidens brændstof?
Video: Den nye VW Polo æder Berners jakke
Motortype firecylindret rækkemotor med turbo og direkte indsprøjtning. AC synkron-motor med permanent-magneter
Slagvolumen: 1.395 ccm
Ydelse: 204 hk samlet
Maks. Drejningsmoment: 350 Nm (samlet)
Batterier: 400 V – 13,14 kWh – li-ion
Gearkasse: Automatisk dobbeltkoblingsgearkasse med 6 trin
Tophastighed: 217 km/t
Acceleration: 0-100 km/t 7.6 sek.
Brændstofforbrug: 66,7 km/l
Køreklar vægt: 1.599 kg inkl. fører
Bagagerumskapacitet: 272 / 1.162 l
Pris: 309.205 kr. plus levering 3.880 kr.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.