Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Af: Jacob Dalby / d. 21. december 2019
Det er ingen hemmelig, at en ny bil taber en stor del af sin værdi, det øjeblik den triller ud fra forhandleren. Værditabet er ubetinget den største del af bilens totaløkonomi. Det gør altså en stor forskel, om afskrivningsprocenten er 50 eller 40%. Bilbasen har analyseret værditabene, og har en god nyhed til bilejerne.
”Den gode nyhed er, at bilen generelt har et rekordlavt værditab i år. Det skyldes to ting. Dels er priserne på både nye og brugte biler faldet fra 2015 til 2017, og herefter har prisudviklingen stabiliseret sig. Det er godt for både købere og sælgere, fordi de ved, hvilke priser der kan købes og sælges til. Samlet set er værditabet på et rekordlavt niveau,” forklarer Jan Lang, markedsanalytiker hos Bilbasen. Han oplyser, at for de mest populære modeller fra de mest efterspurgte bilmærker, vil afskrivningen være under 45%, hvor den for få år siden var omkring 50% over tre år og 60.000 kilometers kørsel.
Det gode råd til en bilkøber, der ønsker et lavt værditab er følgende: Køb en bil, der er efterspurgt af så mange som muligt, når den skal sælges igen. På den baggrund er en sort stationcar i mellemklassen, med en mellemstor benzinmotor, det bedste valg. Her kan man komme ned på et værditab omkring 40%, hvilket er rekordlavt. Vælger man omvendt en bilmodel, der appellerer til væsentlig færre bilkøbere, stiger afskrivningen. En 3-dørs GTI-model med store fælge og mange hestekræfter taber mellem 50 og 55% på tre år.
FIND BRUGTE STATIONCARS TIL SALG HER
Biltype Generelt værditab på 3 år/60.000 km kørsel
Stationcar 40-41%
MPV 39-40%
SUV 42-43%
Sedan 44-45%
3-dørs 45-46%
Skoda har gennem en årrække været et godt køb, set i forhold til værditabet, og igen i år placerer det tjekkiske mærke fra VW-koncernen sig som det mest værdifaste bilmærke.
”Det er kendetegnende for Skoda, at de på det danske marked har en konservativ prisstrategi, der medfører, at ejerne alt andet lige har rigtig gode forudsætninger for at vurdere værditabet,” forklarer Jan Lang. Han påpeger, at det har afgørende betydning for bilkøberne i forhold til værditabet, at de trygt kan købe en af bilerne og vide, at den ikke bliver sat 30.000 kr. ned måneden efter. Samtidig forplanter prisstrategien sig på brugtbilsmarkedet, hvor gensalgsprisen over årene også bliver højere.
Mærke Generelt værditab på 3 år/60.000 km kørsel
Skoda 40-41%
Kia 41-42%
Toyota 41-42%
Hyundai 42-43%
Dacia 42-43%
I de senere år har de danske bilkøbere valgt benzinbiler fremfor dieselbiler. Derfor er afskrivningsforholdet mellem de to motortyper forskudt til fordel for benzinbilerne.
”Tidligere var en dieselbil mere værdifast end benzinbilen, men det har ændret sig. Den primære årsag hertil er, at efterspørgslen er stor efter såvel nye som brugte benzinbiler, og derfor falder værditabene,” siger Jan Lang. Han forklarer også, at det især er de ældre dieselbiler, der taber i værdi i øjeblikket. Nyere dieselbiler under fire år taber det samme som nyere benzinbiler.
Type Generelt værditab på 3 år/60.000 km kørsel
Diesel 45-46%
Benzin 44-45%
Dieselbiler under 4 år 42-43%
Benzinbiler under 4 år 42-43%
Bilbasens afskrivningsprofiler baserer sig på forholdet mellem bilernes nypris minus 4 % rabat og brugtbilernes annoncerede priser minus 2% rabat. Afskrivningsprofilerne dannes over de seneste 72 måneders afskrivninger, og giver en vurdering af afskrivning i et treårigt perspektiv, hvor bilen kører 60.000 km, er serviceret efter forskrifterne og sælges i ren handel i stand A/B. I analyserne ovenfor er forudsætningen, at der ikke sker en afgiftsomlægning i den treårige periode.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.