Første kig på elbilerne Toyota Urban Cruiser og Toyota C-HR+
Det er to store og fuldelektriske nyheder, som Toyota løfter sløret for i København. Vi ser nærmere på Toyota Urban Cruiser og Toyota C-HR+.
Hvilken bil til en børnefamilie? Hvilken bil passer til en familie med tre børn eller mere? Det er spørgsmål, vi af og til får på Bilbasen
Det er faktisk ikke så nemt som man skulle tro at finde biler, der rummer tre barnesæder på bagsædet.
Men det kan lade sig gøre selvom man i nogle biler skal være lidt kreativ. Selv fik jeg mast tre barnesæder ind i en Honda Civic – godt nok uden isofix. Jeg fandt ud af at en gammel Römer stol i midten og to Recaro i siden var et perfekt match. Faktisk er den samme kombi sværere at mase ind i min Renault Laguna, der jo er en større bil – i hvert fald på ydre dimensioner.
Problemet skyldes dels at polstringen af dørene på en Renault Laguna er noget tykkere i sikkerhedens navn, og dels at selelåsene sidder helt nede i siddehynden – også af sikkerhedsårsager. Men det besværliggør tilspændingen af ungerne – hvorfor er der ingen der laver sæder med integrerede sæler 18-36 kg? – det ville løse mange problemer. Det ville seleforlængere også, men de er ikke lovlige.
Nå, men jeg har længe gået og tænkt på, at jeg ville tage tre autostole og teste en masse biler, og skrive om det. Det ville desværre nok tage lidt for lang tid. Så her er tre bud på biler der kan rumme tre barnestole på bagsædet. Men hvis du bare vil være sikker på at have pladsen, så er det faktisk varianterne til syv personer, du skal have fat i, da de typisk har tre enkeltstole på anden sæderække – så er der jo også plads til nummer fire…og fem.
Tag det som en vejledning – jeg anbefaler, at I prøver jeres stole i bilen inden et køb.
Indrømmet – jeg har det lidt strengt med instrumenteringen, der sidder i midten af instrumentbordet. Men bortset fra det så er Renault Grand Scenic et af de bedste køb i denne klasse. Motorerne er holdbare – 1,5 DCI er ikke nogen sprinter, men den går sjældent i stykker. Udstyret er fint, og Renault er gode til at undgå rusten, så der er en anbefaling herfra.
>>Søg Renault Grand Scenic III på Bilbasen<<
Hvis du skal have en stor familiebil, så er det i min optik Ford der leverer den mest velkørende MPV – enten i form af S-max eller Galaxy, der lige er tanden større. Eller okay en halv tand større. S-max har ikke altid syv-sæder – er den med fem sæder, skal den være billigere. Benzinmodellerne mangler lidt krudt – med undtagelse af 2,5 Turbo – den er så bare lidt tørstig, men det er svært at få det hele. Galaxy og S-max fik et facelift i 2010 og blev afløst i 2015. Modeller før 2006 kan give mange billige kilometer, men kræver en kyndig gennemgang før køb.
>>Søg Ford S-Max på Bilbasen<<
>>Søg Ford Galaxy på Bilbasen<<
Praktik over alt er Citroëns mantra, når det gælder C4 Picasso. Eller det ved jeg ikke noget om – det skulle man bare tro. Hver en mulighed for et lille hemmeligt rum er udnyttet. Pladsen er generøs og så kan du få et ’køleskab’ mellem forsæderne. Det er fransk, når det er bedst. Køreegenskaberne er ikke for den sportsligt orienteret, men komforten er god. Det er nærmest en hjørnesofa på hjul. Her er plads til hele familien. (For de fleste.) Citroën Grand Picasso i første generation produceredes fra 2006-2013, hvor den blev afløst af en ny model med samme egenskaber.
>>Søg Citroen C4 Picasso på Bilbasen<<
Er der plads til lidt luksus, så er Volvo XC90 lidt af en darling. Du må godt nok undvære 6- og 8-cylindrede motorer, men XC90 er den mest venlige SUV på markedet. Kabinen overtrumfer de andre i sin milde nordiske æstetik. Okay, det lød som noget fra en brochure, men jeg er vild med XC90 i nyeste aftapning.
>>Søg Volvo XC 90 på Bilbasen<<
Faktisk er anden sæderække ikke særligt praktisk i en Tesla Model X. Og min begejstring for bagdørene er ikke overvældende. Men Model X er en superfed bil alligevel. Den er lynhurtig, temmelig tyst og så vækker den begejstring. At den kan trække 2.268 kg på krogen er endnu et plus. Der er bare ikke mange til salg endnu.
Det er to store og fuldelektriske nyheder, som Toyota løfter sløret for i København. Vi ser nærmere på Toyota Urban Cruiser og Toyota C-HR+.
Nissan skruer op for charmen og tilbyder 36 måneders privatleasing med elbilen Ariya til kun 2.765 kr. om måneden. Det giver sammenlagt under 115.000 kr., hvis man kan nøjes med 10.000 km årligt.
Første kvartal af 2025 er gået, og i de tre måneder har VW ID.4 været den mest indregistrerede nye bil i Danmark. Tesla Model Y er stadig med i toppen, men det er VW ID. Buzz overraskende nok også.
Trump, told og tariffer. Tre ord, der efterhånden går hånd i hånd. Nu kan ordet ‘statsstøtte’ knyttes til trekløveret, da Trump vil booste salget af Tesla-modeller i Europa.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.