Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Bil Magasinet har testet tre typer benzin– 92, 95 og 99 oktan for at se om der er forskel på effekt og brændstoføkonomi.
Alle biler på vejene skal kunne køre på 95 oktan, men nogle kan drage nytte af et højere oktantal. Oktantallet siger noget om, hvor bankefast en benzin er – det vil sige, hvor hårdt den kan komprimeres før den antænder af sig selv. Det sidste vil man for alt i verden undgå, da det skaber detonation, der i værste flad kan brænde hul i stemplerne.
Eftersom en del moderne motorer har en bankesensor, kan de tilpasse motorstyringen til det oktantal, der er i tanken. Effektgevinsten er højest på turbomotorer, da de både kan øge ladetryk og justere tændingen.
Bil Magasinet har da også netop testet på en højtydende turbomotor, nemlig en Peugeot 308 GTI med en 1,6-liters motor opgivet til 272 hk.
På 95 oktan yder motoren efter Bil Magasinets målinger kun 260 hk på oktan 95 og 259 hk på oktan 92. På 99 oktan yder motoren, det den skal. Tallet siger 274 hk, hvilket godt nok er lidt mere end fabriksoplysningerne, men ikke mere end statistisk unøjagtighed. Til gengæld er drejningsmomentet hele 32 Nm højere end fabrikkens oplysninger – godt nok først ved 4.800 o/min, men kurven ser ret flad ud og er klart bedre fra bunden end med 95 oktan benzin. Den er dog ikke helt så flad, som fabrikkens grafik viser 🙂
Så hvis du har en højtydende turboladet motor, så får du rent faktisk noget ud af at tanke den dyrere 99 oktan, der desværre ikke fås ret mange steder i Danmark efter Cirkle K overtog en del Shell-stationer. Men det koster også en krone mere pr. liter.
Har du en benzinmotor uden turbo og som ikke er hårdtpumpet, så vil gevinsten efter vores bedste overbevisning være minimal.
Du kan læse hele artiklen i det Bil Magasinet, der er i kioskerne netop nu.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.