Kategorier
Nyheder

Billig klassisk bil – Alfa Romeo Spider

Vi faldt lige over denne Alfa Romeo Spider, der pt er den billigste i Danmark med plader på. Altså af den gamle klassiske slags – de nyere kan faktisk fås billigere end de 100.000 kr. denne står til.

238617373

Modellen på billederne er en Quadrofoglio Verde, altså den sportslige model, der dog i tilfældet Alfa Romeo Spider mere er af kosmetisk art med sort plastic spoiler bagpå, sideskørter og en original hardtop, der også følger med her. I princippet kunne du køre den året rundt, men det vil næsten være synd for så fin en gammel dame.

>>Se Alfa Romeo Spider til salg på BilBasen<<

238617373_1

Alfa Romeo Spider er blevet produceret mellem 1966 og 1993 – de sidste var af modelår 1994. I den tid er det grundlæggende udtryk det samme selvom modellen fås i fire forskellige generationer. Den mest tydelige forskel er bagenden og baglygterne. Første generation havde en rund afslutning a la Jaguar E-type, mens modeller efter 1970 fik en stejl bagende. Den sidste inkarnation, der kom i 1990 fik igen lidt hældning på, men for de fleste er den første version den smukkeste.

238617373_6

Bilen på billederne er en serie 3, der strækker sig fra 1982 til 1989. Den kunne fås med 1,6 og 2,0-liters motor. Plastspoileren og sideskørterne deler vandene, nogle bygger dem om, men det er et større projekt. Så det er her man løber ind i et dilemma, for vil man have topmodellen med sort plastic eller de ’mindre’  eller senere versioner uden?’

238617373_5

Motoren i QV-modellen er en to-liters med karburator og 128 hk, og den blev erstattet af en 2,0 med indsprøjtning, katalysator og en ydelse på 132 hk.

I øvrigt kan du, når bilen er over 25 år gammel få den på klassikerforsikring.

 

Nyere generationer:

Alfa Romeo Spider fra 1995:

2147359555

 

Alfa Romeo Spider fra 2006

2147287419_1

Af Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.