Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten B. Bek FOTO Bilbasen/PR
Tesla har smidt en regulær bombe på markedet. Først startede Tesla med at sænke priserne voldsomt i Kina, og i sidste uge fulgte de europæiske markeder med. Priserne på de populære modeller Model 3 og Model Y faldt øjeblikkeligt med 20-30 procent.
Tesla Model 3 fås nu fra 359.990 kr. og den højere crossover Model Y fås nu fra 374.990 kr.
SE OGSÅ | Kæmpe prisfald: Tesla sænker prisen 30 procent i Europa
Det amerikanske elbilsmærke producerer Model 3 i Kina og Model Y i Berlin, Tyskland, og det er lavere produktionsomkostninger, fortæller Tesla, der fører til de meget lavere priser. En stor beholdning af usolgte biler på lager skulle også være medvirkende til prisfaldene.
Nyheden om de store prisfald er nået rundt i de alle større danske medier, også steder hvor man ellers sjældent møder nyheder med biler i fokus.
Det er en god nyhed for potentielle Tesla-kunder, men hvad gør det ved mærket, og hvad gør det ved priserne hos konkurrenterne?
Tesla har solgt tusindvis af Model 3 og Model Y i de seneste år, og rigtig mange er også kommet til Danmark fra udlandet som nyere brugte biler. De billigste udgaver af Model 3 har aldrig været dyre biler, og det har gjort den kompakte sedan til en rigtig folkemodel i Danmark.
Det har også potentiale til at gøre danskerne trætte af et bilmærke, når det bliver for folkeligt. Tesla er for længst blevet mainstream, og det er længe siden, nogen i en hvid Model 3 kunne kalde sig first mover eller unik.
SE OGSÅ | Video: Har vi strøm nok til 3,5 millioner elbiler?
En ny Model 3 til 360.000 kr. er en discountpris, når vi taler 2023-priser, og det samme er 375.000 kr. for en Model Y. Det prisdumping, som kan lokke nye kunder til, mens det kan få andre til at vende mærket ryggen.
I USA skaber Elon Musk, manden bag det hele, konstant røre og harme med politiserede budskaber på blandt andet Twitter, som han i dag ejer. Musk har valgt side, og det er den republikanske, han er gået til. Det har sat en bølge i gang blandt mange ejere og potentielle købere, som ikke ønsker at blive associeret med en mand, og dermed et bilmærke, som tager tydelig politisk stilling.
SE OGSÅ | Det runde rat er tilbage i Tesla Model S og X
Intet bilmærke kan se sig fri for problemer omkring samfund og politik. Kinesiske biler kommer fra et land med en kultur, der kan være svær at acceptere, og Hyundai er for nylig kommet i uføre med børnearbejdere på amerikanske bilfabrikker. Men kinesiske bilproducenter – og koreanske – holder sig langt væk fra udtalelser, der bare i det mindste kan opfattes som politiske.
Om politik påvirker danskerne, når de kan spare penge på en ny bil? Sikkert ikke i en grad, der kan mærkes.
Opfattelsen af Tesla er med til at afgøre, om de nye priser er helt fantastiske eller bare normale. Hvis man anser Tesla for at være et premium-mærke i klasse med Audi, BMW, Mercedes-Benz og Volvo, er priserne lave. Ordet premium betyder, grundlæggende, at betale en merpris for at få noget, der typisk er bedre, og i så fald er Tesla ved at undergrave sit eget brand.
Polestar er, som Tesla, af mange opfattet som premium, og det er på samme måde et mærke med kinesiske biler til lave priser. Polestar 2 Long Range Single Motor med 231 hk og op til 551 kilometer på en opladning er stadig efter Tesla-prisnedsættelsen 25.000 kr. billigere end Model 3 Long Range Dual Motor, som med 603 kilometer på en opladning kan køre lidt længere.
SE OGSÅ | 69 procent flere elbiler i Danmark på 1 år
Model 3 har langt flere hestekræfter (i omegnen af 200 hk mere, men Tesla oplyser ikke selv tallet), men tiden hvor hestekræfter virkelig er et slagkraftigt argument overfor bilkøberne, er ved at smuldre med elbilerne. En Polestar med 231 hk har masser af overskud.
En af de få andre konkurrenter til Model 3 er BMW i4, som for nylig kom i en ny basisudgave med 286 hk, baghjulstræk, 478 kilometer rækkevidde og en pris på 469.500 kr. Det er 110.000 kr. mere end for den tilsvarende Model 3. Hvis man ser de to biler som lige i konkurrencen, er Model 3 noget af et tilbud.
Hvis man ser Tesla Model Y med baghjulstræk overfor en premium-konkurrent som Audi Q4 E-Tron med baghjulstræk, så tager Audi 50.000 kr. mere for sin elbil. Men rækkevidden i Q4 er 54 kilometer bedre. Jo dyrere Model Y man vælger, jo bedre er priserne typisk i forhold til konkurrenternes.
Opfatter man Tesla som et bilmærke af en mere almindelig slags, hvor konkurrenterne hedder blandt andet Kia og Volkswagen, ligger Model Y nu nogenlunde på niveau med ID.4 og EV6.
Kia EV6 Long Range med baghjulstræk og rækkevidde på 528 kilometer koster fra 399.900 kr., og den overgår Tesla Model Y med baghjulstræk markant i rækkevidde. Model Y har 455 kilometer til rådighed til en pris på 374.990 kr.
VW ID.4 Pro med baghjulstræk og rækkevidde på 525 kilometer kører også markant længere end den billigste Model Y, og den fås fra 414.995 kr. En version uden varmepumpe og med 174 hk, men med 527 kilometer rækkevidde, fås fra 384.995 kr.
SE OGSÅ | Varme i selen kan redde elbilers rækkevidde
Både Model 3 og Model Y kommer veludstyret, uden at man skal have ekstra penge op af lommen, og i forhold til markedet og flere af konkurrenterne står Tesla stærkt med de nye priser.
Men har konkurrenterne overhovedet interesse i og brug for at sænke priserne? Hos Kia og Volkswagen har man ingen kommentar til prisjusteringerne hos Tesla, og hvad det eventuelt betyder hos mærkerne. Begge mærker følger markedssituationen.
At Tesla sætter priserne ned, betyder ikke, at konkurrenterne automatisk følger med. Efterspørgslen på biler som Audi Q4 E-Tron, BMW i4 og Kia EV6 er så stor, og produktionen så lille, at mærkerne sagtens kan sælge bilerne til de nuværende priser. Uden prisdumping undgår mærkerne samtidig at gøre kunder, som allerede kører i modellerne, sure – meget lavere priser på eksisterende modeller giver på sigt lavere værdi, når bilerne skal sælges som brugte.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.