Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Ebbe Sommerlund / d.14. september 2018
Hvad siger du til at gøre et bilkøb, der er godkendt af dronningen? Og jeg tænker ikke på din kone. Altså den rigtige dronning, Hendes Majestæt Dronning Margrethe den II. Hvis jeg skal opfriske hukommelsen, så sagde hun i sin seneste nytårstale:
LÆS OGSÅ: Sådan køber du en ekstremt billig bil
»Jeg vil her i aften komme med min lille opfordring til, at vi sommetider gør noget andet end det, vi plejer. Noget, der ligger uden for dagligdagens praktiske gøremål. Prøv at gøre noget, der ikke er nødvendigt, noget der ikke er behov for, noget unyttigt,« lød det 31. december 2017.
Det er jo en opfordring, der kan opløftes til et hav af muligheder. En mulighed kunne være at købe en bil med mere end fire eller gud-bedre-det, tre cylindre.
Hvad siger du til seks cylindre, som ikke koster en formue?
I det mindste i indkøb og afskrivning. Forsikring og vægtafgift kan være en anden historie, men husk nu hvad dronningen sagde: ”Prøv at gøre noget, der ikke er nødvendigt, noget der ikke er behov for, noget unyttigt.”
LÆS OGSÅ: Årets Brugtbil 2018: Derfor er BMW 1-serie det bedste køb
Og måske kan en firecylindret motor næsten det samme, men ligesom de mange talentshow-deltagere kan synge en sang af Beyoncé, så lyder det ikke som Beyoncé (som regel).
Forstår du hvor jeg vil hen? Køb nu den sekscylindrede bil, inden det er for sent! Det her er lige så meget en opsang til mig selv. Så her får du dem:
Indrømmet det her er en gammel hund af en bil. Men det er nærmest en youngtimer, og så er det jo ikke for sjov, at W124, som modellen hedder, er blevet kaldt den bedst byggede Mercedes nogensinde.
Du skal lige holde et vågent øje med rust, og så skal du selvfølgelig også holde bilen ved lige. Men gør du det, så er sådan en Mercedes-Benz 300 næsten uopslidelig.
Motoren er en rækkesekser med 180 eller 188 hk – bilen i annoncen er opgivet forkert – det er ikke en 24 ventilers. Leder du efter en sekscylindret benziner i en W124, så skal der mindst være en 2,6’er i motorrummet.
Se salgsannoncen her – hvis ikke den er solgt
Jeg laver helst ikke en bil-liste med gamle biler uden en Volvo. Og det bliver heller ikke denne gang. Volvo er bedst kendt for sine fem-cylindrede motorer, men svenskerne havde også nogle seks-cylindrede perler, de kunne hælde i motorrummet – altså inden de gik over til firecylindrede. Fy!
LÆS OGSÅ: Nu kan du købe Tim Christensens originale Mustang
Med 8,2 sekunder til 100 km/t får du ikke en diskusprolaps af accelerationen, men de 204 hk fra 2,9 liter slagvolumen sikrer alligevel et pænt kraftoverskud – og en lækker lyd. Husk at S80 også fås med en fræk V8 fra Yamaha, hvis det skal være ekstravagant. Den er dog ret sjælden.
Man kan ikke lave en seks-cylindret liste uden BMW. Basta. Bayerische Motoren Werke er – eller var – nærmest synonym med lækre, lækre, lækre rækkeseksere. I dag er det kun de dyre varianter, der har seks cylindre. For eksempel skal du helt op i en BMW 340i for at få seks cylindre. Det er rigtigt – en BMW 330i har kun fire!
Sådan var det ikke i gamle dage, hvor selv en 320i havde seks cylindre. Det behøver du nu ikke nøjes med. For 50.000 kr. kan du nyde en 328 i med 192 hk, og dé synger bedre end Beyoncé, hvis du spørger mig.
E46 Coupé er stadig lidt af en skønhed, og der er en til salg her.
Sådan en E46 er desværre lidt slem til at ruste i skærmkanter, så det bliver svært at finde et glansbillede, men hey, du kan ikke se skærmkanterne, når du kører – og de kan skiftes.
Normalt laver vi lister med tre biler, men jeg bliver bare nødt til at have denne med. I modsætning til de foregående modeller er her tale om en V6 – og ikke en rækkeseks. Jeg er klart mest til det første, men typisk føles en V6 lidt mere momentstærk. Lyden er ikke helt så turbineagtig, og der er typisk lidt flere vibrationer. Men det lyder altså stadig klasser bedre end tre- og firecylindrede motorer.
LÆS OGSÅ: Klumme: Denne dårlige vane SKAL du droppe i trafikken
Grunden til at denne bil skal med på listen, er at jeg har en forkærlighed for biler, som ikke findes på hvert gadehjørne. Og det gør en MG bestemt ikke. Bilen er egentlig en Rover 75 men med en masse opgraderinger, som skal gøre den mere lækker og sportslig. Jeg synes, det lykkes. Der er en slags stil over en MG, og især kabinen er ret lækker, når man tager bilens alder i betragtning. Jeg er bare en sucker for alcantara.
Jeg var lige ved at sætte denne Hyundai Sonata 3,3 V6 på listen også, men den slipper i denne omgang.
Husk det nu: Prøv at gøre noget, der ikke er nødvendigt, noget der ikke er behov for, noget unyttig.
Dronningen sagde det selv.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.