ElbilerNyheder

BMW iX: Se de danske priser på BMWs store elbilsatsning

Af i Elbiler, Nyheder
BMW løfter sløret for deres store elbilsatsning: BMW iX. Det bliver den første model bygget på deres nye fuldelektriske platform, som får en bærende rolle i fremtiden for BMW. Se detaljerne og de danske priser på BMW iX.

Af: Simon Hallenslev / d. 17. marts 2021

Det er ikke fordi, BMW er helt grønne, når det kommer til at bygge elbiler. Den første elbil, de gav sig i kast med, BMW i3, så dagens lys allerede i 2013. En futuristisk minielbil, der modtog meget ros for innovationen og teknikken bag.

Siden har BMW dog været bekymrende tavse på elbilfronten. Først i løbet af sidste år kom den BMW X3-baserede elbil BMW iX3 til, og nu er de altså klar med den helt store satsning med navnet BMW iX. Det bliver en skelsættende model for BMW, da det er den første af mange fremtidige modeller, der skal bygges på deres nye CLAR-platform.

Vi kigger nærmere på detaljerne bag BMW iX og giver dig de danske priser.

BMW iX

Selvom BMW iX bygges på den nye, bayerske elbilplatform, springer den direkte ind i den eksisterende BMW X-familie som rummelig SUV. Den får en frihøjde på 195 millimeter, hvilket er på niveau med BMW X3. Derudover er BMW iX omtrent lige så lang og bred som en BMW X5, så høj som en BMW X6 og har samme hjuldimensioner som en BMW X7.

LÆS OGSÅ | 2021 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris

I sin højde og drøjde kommer BMW iX til at tale godt ind i det populære SUV-segment, som en naturlig udvidelse af BMW X-serien. Selvfølgelig er der områder, hvor den skiller sig ud, grundet sin opbyggelse på en ny og mere moderne platform. Dette betyder blandt andet rammeløse døre, som den første model i X-familien og tryksensitive døråbnere i stedet for dørhåndtag.

Heldigvis for familien Danmark har BMW erkendt, at iX ikke kan blive en rigtig del af deres SUV-modelprogram uden at kunne trække mange kilo på krogen. Det forventes derfor, at BMW iX kommer til at få en maksimal anhængervægt i omegnen af 2.500 kg, mens det også vil være muligt at montere tagboks. Kør-selv-ferien er dermed fremtidssikret!

Specifikationer

BMW iX xDrive40

Batteri: Over 70 kWh

Ydelse: +300 hk

0-100 km/t: Ca. 6 sek.

Tophastighed: 200 km/t

Rækkevidde: +400 km

Påhængsvægt: Ca. 2.500 kg

Maks. ladekapacitet: 150 kW

Startpris: 719.500 kr.

(Fully Charged Edition: 850.000 kr.)

Specifikationer

BMW iX xDrive50

Batteri: Over 100 kWh

Ydelse: +500 hk

0-100 km/t: >5 sek.

Tophastighed: 200 km/t

Rækkevidde: +600 km

Påhængsvægt: Ca. 2.500 kg

Maks. ladekapacitet: 200 kW

Startpris: 929.500 kr.

(Fully Charged Edition: 1.060.000 kr.)

Bæredygtigheden gennemsyrer

Med en central rolle i BMWs fremtidige modelprogram, har det for BMW været vigtigt, at gøre hele produktionsprocessen bag iX så transparent og bæredygtig som muligt. Derfor offentliggør BMW blandt andet fra hvilke miner i Australien og Marokko, deres litium-råstof til batterierne stammer fra.

Genanvendeligheden af plast- og aluminumskomponenter har også haft fokus i udviklingsprocessen. Derfor er sæder, dør- og guldpaneler samt gulvmåtter i BMW iX produceret i syntetisk materiale, hvor råmaterialer består af gamle fiskenet og affald fra plastproduktion.

Samlet set er der cirka 60 kg genanvendt plastik i hver BMW iX. Halvdelen af den aluminium, der bruges, er genanvendt, mens der i konstruktionen er brugt flere dele af kulfiberforstærket plast og magnesium for at begrænse omfanget af ståldele.

BMW i4 er den næste i rækken

I hælene på BMW iX følger BMW i4, der bliver den næste model i rækken, som bygges på den nye CLAR-platform. En fuldelektrisk 4-dørs Gran Coupé, som øjensynligt deler flere designmæssige komponenter med den nye BMW 4-Serie, hvilket er tydeligt på den store såkaldte nyregrill.

BMW lover, at i4 vil blive udbudt til salg i løbet af 2021, ligesom de også lover, at der kommer en hårdkogt M-version af elbilen. Selvom det endnu er sparsomt med detaljer på i4, afslører BMW, at den får en rækkevidde op til 590 kilometer efter WLTP-standard, op til 530 hk og en acceleration fra 0 til 100 km/t på omkring 4 sekunder.

Stor opdatering til BMW iDrive infotainment

Som fodnote til de store og vigtige elbilnyheder, har BMW også løftet sløret for en opdatering af deres iDrive intotainmentskærm og -system, som bliver monteret i den kommende iX. Den digitale intstrumentering og infotainmentskærmen smelter nu sammen til én enhed, der har en let kurve og er vinklet mod føreren for bedst mulig synlighed og betjening.

Den nye skærmopsætning inkluderer også et opdateret system med nye betjeningselementer og software. Som del af det nye system, indfører BMW også ‘Remote Software Upgrade’. Herigennem vil BMW iX og senere BMW i4 kunne opdateres trådløst gennem iDrive-systemer og tilmed tilføje og integrere nye funktioner. En smart løsning, som Tesla var først med og har modtaget meget ros for.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.