januar 31, 2019

Ugens fund: Den eneste ægte sportsvogn fra BMW

Tænk lige over det. Man tænker BMW. Man tænker M. Man tænker sportslige biler. Men dette er den eneste ægte sportsvogn fra Bayern. Og nu kan den blive din!

Af: Ebbe Sommerlund  / d. 31. januar 2019

Selvom BMW af de fleste kendes for succes på racerbanerne, så er BMW M1 faktisk den eneste rigtige sportsvogn fra den Bayerske bilfabrikant. Der er andre hurtige BMW’er i coupeform – fx BMW 850i og BMW i8 – men M1 er den eneste ægte sportsvogn bygget til at indtage racerbaner og rigmandsgarager.

De andre sportslige biler fra Bayern er alle baseret på husmandsmodeller og er uden tvivl hurtige, men M1 er en ægte centermotorbil. Som en ægte sportsvogn.

Og der er nu en BMW M1 til salg lige her på Bilbasen.

Som Audi har deres ur-Quattro, så er dette en ur-M – det er nemlig den første model fra motorsportsdivisionen hos BMW. Motoren er (naturligvis) en rækkesekser på 3,5 liter med mekanisk indsprøjtning. Den yder 277 hk og 330 Nm i gadetrim, men den findes i adskillige tuningsgrader til racing. Nogle af dem har turboladning og yder næsten det tredobbelte.

Italienske linjer på M1

Giorgetto Giugiaro har slået stregerne til BMW M1, og det kantede karosseri er helt i tidsånden for sportsvogne i slutningen af 1970’erne. Giugiaro har sin del af æren for trenden, da han også har designet de kantede ikoner Lotus Esprit og DeLorean DMC-12.

VIDEO: Drengene slås om at køre Hollywood-legenden DeLorean

Sjældenhed med et dansk motorsport-kapitel

Produktionen af bilen fandt sted i Garching i Tyskland, og BMW M1 blev kun bygget i 453 eksemplarer, hvilket gør den sjælden og eftertragtet.

Der findes danske kapitler med den legendariske bil. Mest kendt i bilkredse er nok Jens Winthers M1, som han blandt brugte i Le Mans. Han var i 1983 første dansker nogensinde på banen, og han deltog to gange med sin BMW M1, men første gang gik gearkassen og anden gang ødelagde et hjulleje drømmen om gennemførelse.

Han gennemførte aldrig i sin M1, men først med en M1-motor i en URD-karosse i 1986. (Sammen med Lars Viggo Jensen.)

Jens Winther var dog ikke eneste dansker med superbilen fra BMW. Også Simon Spies havde en – den var i øvrigt til salg for få år siden – sælgeren var Jens Winther.

BMW M1 fik ingen efterfølger

BMW M1 fik aldrig en ægte efterfølger, og den oprindelige er sjælden. Så priserne er skudt voldsomt i vejret, og bilerne er sjældent til salg. Der står som sagt én i Danmark (du kan se annoncen her), men der er ikke én eneste til salg på tyske Mobile.de.

SE OGSÅ: Bilbasens vilde biler: Vi tester brugt Porsche til 3 millioner

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS