Fabian Kirchbauer Photography
Nyheder
27. juni 2023

BMW M5 Touring er tilbage som vild hybrid-stationcar

Morten B. Bek

Morten Bek

Stationcarens død er en overdrivelse. Ikke bare som elbil, men også som superbil er den klassiske familiebil på vej op igen – og BMW fejrer den rummelige model med en helt ny M5 Touring.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Hvis jeg havde en krone for hver gang det er sagt, at SUV’erne i sidste ende vil betyde døden for både sedanen og stationcars, villle jeg være mangemillionær. Vendingen er slidt og brugt op, men det er nu engang sådan, det har været gennem flere årtier.

Jeg kan godt græde over, at det i løbet af senest et årti er slut med benzinmotorer. Elektrificeringen ruller, og den er ustoppelig. Men jeg har fundet et håb i elbilerne, som er en bonus ved, at alle skal den elektriske vej: SUV’ernes ustyrligt dårlige aerodynamik er vejen til at redde sedaner og stationcars. Smukkere biler med bedre køreegenskaber – og længere rækkevidde, når de kører på el, fordi de er lavere og strømlinede.

LÆS OGSÅ | BMW i5 er klar! Se de danske priser på den elektriske 5-serie

Stationcarens opblomstring er også tydelig et andet sted end blandt elbilerne. Hos BMW. BMW har aldrig på noget tidspunkt haft to M-modeller som stationcars på programmet. Det kommer til at ske lige om lidt. I en tid, hvor stationcaren ligger underdrejet, vil BMW stå med to M-stationcars til kunderne. Fantastisk.

Fabian Kirchbauer Photography

M5 Touring bliver (delvist) elektrificeret

Allerede nu er nye, den første, M3 Touring på gaden, og den får snart selskab. Den nye M5 Touring, som kun er den tredje M5 i stationcarvariant i modellens historie, er kamufleret, fordi karrosseriet til den nye 5-serie Touring (stationcar) endnu ikke har været vist. Så det vi ser på billederne er både en forsmag på 5-serie Touring og M5 Touring.

BMW tester allerede prototyper af M5 sedan på livet løs på vej og på bane, og M5 Touring er lige i hælene på den. Premieren ligger sandsynligvis først på den anden side af nytår, men der er noget at glæde sig til.

LÆS OGSÅ | Den stærkeste elbil fra BMW er i7 M70 med 660 hk

E61-generationen af M5, som udgik i 2010, havde et vidunder af en V10-motor på 5 liter med 507 hk. Det var en rigtig stor flok heste tilbage i første del af 00’erne. Det bliver noget helt andet, der skal drive den nye generation M5. M5 og M5 Touring bliver for første gang nogensinde elektrificeret.

Fabian Kirchbauer Photography

Delvist elektrificeret og ikke 100 procent. M5’erne bliver, som den kommende Mercedes-AMG E 63, plug-in hybrider. M-folkene har allerede lanceret PHEV-drivlinje i den store XM, hvor 8 cylindre møder en elmotor og et stort batteri. Det er muligt, M5-modellerne må “nøjes” med en sekscylindret motor, men omkring 700 hk – eller mere – skal det nok blive til.

M-folkene kører i øvrigt allerede i “to spor”. Fuld elektrificering kører allerede med iX, i4 og i7, og den nye i5 er præsenteret som M60-variant med 601 hk. Det skulle være mærkeligt, om ikke også der bliver plads til en i5 M6 Touring.


Brugte BMW M5 til salg på Bilbasen

Se flere brugte BMW M5 til salg på Bilbasen

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: