juni 29, 2023

BMW X1 M35i spænder musklerne uden elektrisk hjælp

BMW giver for første gang X1 en omgang M-muskler. 300 hk yder 2-liters motoren i X1 M35i xDrive. Det er besynderligt nok færre heste end i PHEV’en, men heldigvis er X1 M35i lidt hurtigere.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

I et anfald af stærk tilbageholdenhed har BMW aldrig kaldt sin kompakte SUV, X1, for noget med M. Ikke engang en af de “lette” M-modeller, som M440i eller M240i, har været på tale for X1-modellen, selv om den nært beslægtede X2 længe har kørt som M35i xDrive med 2-liters motor med 306 hk og firehjulstræk. For slet ikke at tale om den første generation X1, der kunne købes med en 3-liters motor med 306 hk.

LÆS OGSÅ | BMW M5 Touring er tilbage som vild hybrid-stationcar

Med den nye X1 kunne BMW ikke længere holde fingrene fra at blande X1 sammen med bogstavet M, og derfor kan vi nu præsentere den helt nye X1 M35i xDrive. Den hurtigste X1, BMW endnu har lavet. Men, besynderligt nok, ikke den stærkeste X1, BMW har lavet.

Med nød og næppe hurtigere end PHEV’en

Med i livet som lettere hidsig kompakt SUV har BMW givet X1 M35i xDrive en 2-liters motor med en ydelse på dejligt runde 300 hk. 400 Nm er der også i turbomotoren, og en 7-trins automatisk gearkasse med dobbelt kobling og firehjulstræk spreder kræfterne ud.

300 hk er ikke noget at kimse af, men i X1-sammenhæng er det altså kun nok til en andenplads. Der er allerede en X1, der yder mere, og det er plug-in hybriden X1 xDrive30e. Den kommer med hele 326 hk. Den kan piskes fra 0 til 100 km/t på 5,6 sekunder, og den løber ind i en begrænser ved 205 km/t.

LÆS OGSÅ | BMW i5 er klar! Se de danske priser på den elektriske 5-serie

Her kan X1 med M i navnet så tage revanche. En lille revanche. 0-100 km/t på 5,4 sekunder, og når plug-in hybriden må krybe ind i de højre spor på Autobahn, farer X1 M35i xDrive forbi og stopper først ved 250 km/t.

M35i xDrive kører (helt sikkert) om hjørner med PHEV’en

Som enhver racerkører og gokart-kører ved, så handler det om meget mere end kræfterne. Lav vægt og gode bremser er to essentielle elementer i en sjov og køreglad bil. Det er bare to elementer, som gør, at X1 M35i xDrive er i en helt anden genre og kategori end X1 som plug-in hybrid.

M35i’eren er ingen letvægter, for den har en køreklar vægt på 1.740 kilo (husk, X1 er også ret stor, nemlig 451 cm lang. Men stadig). Ved siden af xDrive30e, som den stærkeste plug-in hybrid hedder, er den et par granvoksne mænd lettere: 1.935 kilo slæber PHEV’en rundt på.

LÆS OGSÅ | Test: Nyeste BMW 3-serie er lækker på den klassiske måde

Næsten 200 kilo vil gøre en stor forskel. Det samme vil en sportsligt kalibreret undervogn med adaptive støddæmpere, 15 mm sænket undervogn, mekanisk differentialespærre ved forhjulene, hurtigere styretøj med fartafhængig servo, brede dæk på 19″ hjul, mulighed for kompositbremser i støbejern og aluminium.

Som den elektriske udgave af X1, iX1, har X1 M35i xDrive en boost-funktion, som aktiveres med en “skiftepaddel” på rattet. Her hedder funktionen M Sport Boost, og med den får man et midlertidigt vredesudbrud, hvor motor, transmission, undervogn og elektroniske systemer slår over i den mest sportslige indstilling.

X1 M35i xDrive har selvfølgelig et langt mere aggressivt design end de øvrige modeller, og så har kunderne mulighed for nogle tydeligvis lækre M Sport-sæder. Den skarpe X1 er desuden en af de første BMW-modeller med det opdaterede iDrive-system med Operating System 9.


Brugte BMW X1 til salg på Bilbasen

Se flere brugte BMW X1 til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS