Har du råd? – Priserne i top 10 udelukker mange
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Mens jeg skriver dette er der kun én eneste BMW Z4 Coupé af første generation (2002 – 2008) til salg i Danmark og det er den, du ser på billederne
Den form for eksklusivitet finder du sjældent – selv i Danmark. Z4 Coupé er som sin topløse søstermodel designet af danskeren Anders Warming og fra dag ét var den langt mere aggressiv i sin fremtoning end forgængeren Z3. På motorsiden er der kun sekscylindrede kraftværker og hele bilen udstråler en helt anden form for styrke end Z3, der dog især havde en muskuløs fremtoning som den sjældne coupé. Z4 Coupé er blot bygget i 17.094 eksemplarer, så det er ikke en bil du ser på hvert gadehjørne. Karrossen er i øvrigt cirka dobbelt så stiv som en roadster og det giver skarpe køreegenskaber.
Den muskuløse udstråling for Z4 gælder ikke mindst Z4 Coupé der altid har mindst 265 hk under den brede hjelm, der enten huser en 3,0 si eller en 3,2-liter M-power motor med 343 hk. Karrossen er på grund af taget langt stivere end Z4 Roadster, så Coupéen er det rigtige valg, hvis dit hjerte banker mere for motorsport end for vind i håret. Styretøjet er tungt og servoen hjælper meget lidt – sådan skal det være i en sportsvogn. Du sidder i stolene som en perle i en østers – hele kabinen er mørk og intim. De seks cylindre tager gas som en ballonskipper, og lyden er fænomenal. Der er ikke noget mindre end en V12, der går så blødt som en rækkesekser.
DTC sår der på en lille knap i kabinen, og det drejer sig selvfølgelig ikke om Dansk Truck Center eller Danish Thundercar Championship. Næh, det er Dynamic Traction Control og dét er det mest fantastiske system nogensinde, da et tryk på knappen tillader en kontrolleret baghjulsudskridning eller en smule hjulspin. Det vil sige, at du kan køre lige til grænsen for baghjulenes greb uden motorstyringen drosler ned. Systemet slår ikke stabilitetsprogrammet helt fra, men det griber kun ind, hvis det er ved at gå galt. Du har altså et større råderum, men har stadig et sikkerhedsnet. Genialt.
Z4 Coupé er en sportsvogn for to og oppakning til en weekend. Den er optimal, hvis du kan lide at tage bilen en tur på racerbanen ind i mellem, eller hvis du bare sætter pris på skarpe køreegenskaber og lækker motorlyd. Du får ikke stor komfort, eller vind i håret, men du får en bil som de fleste ikke engang har set på billeder før.
MOTOR R6.2.996 ccm. 24v
YDELSE 265 hk ved 6.600 o/min
315 Nm ved 2.750 o/min
0-100 KM/T 5,9 sek
TOPFART 250 km/t
FORBRUG 11,2 km/l
MÅL L/B/H 411/178/130 cm
BAGAGERUM 245/300 l
VÆGT/LAST/PÅHÆNG 1.425/225
NYPRIS Ca. 800.000 kr. plus ekstraudstyr
Læs mere
Ny BMW 5-serie bliver også selvkørende
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Her er tre biler, der ved første øjekast ligner noget, der er skabt til børnebefordring og indkøbsture – men lad dig ikke narre! Bag det afdæmpede ydre gemmer der sig kræfter nok til at gøre selv den mest selvsikre GTI-ejer nervøs.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.