ForbrugerstofNyheder

Se den nye liste: Her er de mest værdifulde bilmærker

Af i Forbrugerstof, Nyheder
Teknologi-virksomheder som Apple og Google sidder tungt på toppen. Men flere bilmærker går markant frem og sikrer sig solide placeringer i den helt nye opgørelse over de mest værdifulde brands i verden. Har du en vinder i garagen?

Af: Esben Skrumsager / d. 29. oktober 2019

Toyota er ikke alene en af verdens absolut største bilproducenter. Det er også det mest værdifulde mærke i hele bilindustrien. Det slår den årlige rapport fra konsulenthuset Interbrand fast.

Blandt de 100 mest værdifulde brands indtager den japanske bilproducent en imponerende 7.-plads skarpt efterfulgt af tyskerne fra Mercedes-Benz. Med en brand-værdi på henholdsvis 56 og 50 milliarder dollar kan de dog intet stille op mod tech-giganter som Apple, Google, Amazon og Microsoft. Førstnævnte har en værdi på svimlende 234 milliarder dollar.

Både Mercedes-Benz og Toyota går frem med 5 procent i forhold til sidste års undersøgelse. Dermed stikker de en smule af fra BMW, der som nærmeste forfølger på en 11.-plads kun er gået en enkelt procent frem i årets kortlægning af de mest værdifulde brands.

BMW indtager dog en fornem tredjeplads i kategorien “Automotive”, og ser man på den samlede liste formår det bayerske bilmærke at banke brands som Facebook, Nike og Pepsi.

Derfor er bilmærkernes værdi interessant

Listen over de mest værdifulde brands har hverken noget med salgstal eller omsætning at gøre. Det er Volkswagen et glimrende eksempel på. For selvom man her sælger nogenlunde lige så mange biler som Toyota, forbindes det tyske bilmærke – særligt i USA – fortsat i et vist omfang med dieselskandalen for en lille håndfuld år siden. Derfor bliver det “kun” til placering som nummer 40 på den samlede liste.

Omvendt må et mærke som Ferrari – og til dels Porsche – betegnes som nichemærker med salgstal, der blot er brøkdele af det, der bliver solgt hos mange andre producenter. Alligevel indtager de placeringer foran mærker med større volumen som Kia og Mini.

Og hvorfor er brandets værdi så overhovedet interessant? Værdien af de forskellige bilmærker er et billede på mærkets omdømme, og omdømmet kan i sidste ende have betydning for priserne på bilerne. Både hvor meget de koster som nye hos forhandleren, og hvad du kan få for din egen bil.

LÆS OGSÅ | Video: Bendtner til grin i ny genial Opel-reklame

Da VW-sagen kørte på sit højeste, var salget ikke imponerende, og særligt på det amerikanske marked ramte sagen hårdt. Og så kunne man pludselig ikke sælge bilerne til de beløb, man kunne tidligere. På vores breddegrader fik sagen dog aldrig de helt store konsekvenser, og så vidt jeg husker fra et arrangement hos den danske importør tidligere i år rangerer VW atter som bedst bedømte brand på det danske bilmarked. Den høje anseelse er formodentlig ikke blevet mindre, efter VW Golf blev kåret som Årets Brugtbil i Danmark 2019.

Lego er forresten eneste danske virksomhed på listen med en placering som nummer 75 og en estimeret brand-værdi på næsten 7 milliarder dollar.

Esben Skrumsager
Om forfatteren

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder. Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er Esben på trods af sine blot 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.