Kent spørger:
Hej BilBasen,
Jeg har lige et par bilspørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med – har brug for en fagmands vurdering.
Vi står over for at skifte vores Skoda Fabia ud og har ud fra budget og ønsker skærpet feltet af mulige nye biler til Ford Mondeo 2.0 og Toyota Avensis 2.0. Vi har i dag været ude og prøvekøre en af hver slags – begge diesel og begge 2011.
Det er som sådan to ret forskellige biler, selvfølgelig med hver deres fordele og ulemper og så alligevel også en række fællestræk. Men de er begge på en pris under 200.000 kr. og et km-tal på mellem 50-70.000, som er de grove kriterier, der passer til vores budget.
Men, jeg er også meget i tvivl om hvilke fordele og ulemper, der vejer tungest ved hver model. Derfor vil jeg spørge jer, hvilken I ville vælge. Og hvorfor?
Venlig hilsen
Kent Laursen
Redaktionens svar:
Hej Kent
Ford Mondeo og Toyota Avensis er gode familiebiler. Da de har startet livet som firmabiler, så kan de efter nogle få år købes til fornuftige penge.
Bilernes egenskaber
For den entusiastiske chauffør, der kan lide at mærke vejen og elsker hvert et sving, så er Ford Mondeo den bedste i sin klasse. Styretøj og undervogn honorerer sportslig kørsel uden at sætte komforten over styr. Her er Toyota Avensis mere kedelig. Den er en A-B-bil hvor Mondeo gerne kører A-C-B.
Ford Mondeo er tilmed lidt mere rummelig i kabine og bagagerum, men for de fleste er forskellen ubetydelig. Der er god plads i begge. Rigtig god plads faktisk.
Økonomi
På papiret kører en Ford Mondeo marginalt længere pr. liter diesel – 18,9 km/l mod 18,5 km/l. I praksis siger spritmonitor.de, at de kører det samme, nemlig 15,9 km/l. Kriterier: Diesel, 100-150 hk, 2010-2013 og manuelt gear.
På papiret kører en Ford Mondeo marginalt længere pr. liter diesel – 18,9 km/l mod 18,5 km/l. I praksis siger spritmonitor.de, at de kører det samme, nemlig 15,9 km/l. Kriterier: Diesel, 100-150 hk, 2010-2013 og manuelt gear.
Desværre for Avensis sniger den sig lige under et knæk i opgivelsen, så den er i skrivende stund 820 kr. dyrere om året i grøn ejerafgift. 4.460 kr. mod 5.280 kr.
Det nyeste reservedelsindeks fortæller at forskellen her også er marginal. Indkøbsprisen er tilmed også nærmest identisk – nemlig lige omkring 200.000 kr. for en 2011 stationcar.
Jokeren er afskrivningen. Og vores vurdering er at de vil følges ad nogle år, men at en 8-10 år gammel Toyota er mere værd end en tilsvarende Ford, men til den tid er det måske 20.000 kr. og set over en årrække, skal det ikke bestemme et bilkøb.
Pålidelighed
Toyota stiller med et års længere garanti, men den får du ikke glæde af. Toyota har også et bedre ry, og Toyotas mærkeværksteder er de mest populære, når FDM tester bilejeres tilfredshed med værkstederne.
Ser man på de tyske synssteder, så klarer Toyota sig bedre end gennemsnittet og også bedre end For Mondeo. Om årsagen skal findes i længere garanti og bedre værksteder er svært at vide, men Toyota Avensis klarer sig under alle omstændigheder flot også for de ældre modeller. Så set på pålidelighed er det efter vores overbevisning Toyota Avensis, der trækker det længste strå.
Sikkerhed
Begge biler har modtaget fem stjerner i EuroNCAP, men det er forskellige år, og Toyota Avensis fremstår en my mere sikker for chaufføren på grund af knæairbag – begge lever fuldt ud til de sikkerhedskrav, der er gældende i dag og det er ikke på sikkerhed forskellen ligger.
Konklusion
Som du kan se, så ender dysten temmelig tæt. Af de to biler og mærker, så skal du vælge Ford Mondeo, hvis du synes den kører bedst og giver mere glæde bag rattet. Hvis du er ligeglad med det, så er der chance for at du bliver glad for Avensis stabilitet og gode værksteder, hvis du vælger et mærkeværksted. Husk i øvrigt at diesel kun egner sig til længere ture – det vil sige at turene primært skal være over 30 km pr. gang. Held og lykke med jagten.