Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hej Bilbasen,
Nu ved jeg ikke, om I er de rigtige at henvende sig til, når det kommer til skattemæssige spørgsmål. Men nu prøver jeg alligevel 😄
I august startede jeg i nyt arbejde, som indebærer en væsentlig længere køretur. Jeg er med andre ord blevet pendler! 😅 Men nu er jeg af en kollega blevet gjort opmærksom på det med kørselsfradraget, at der altså skulle være penge at hente. Men hvordan beregner jeg lige det? 🤔
Håber I kan hjælpe!
Mange hilsener fra Lisa
Hej Lisa,
Så længe det – selv i udstrakt grad – har noget med biler eller kørsel at gøre, skal vi nok forsøge at hjælpe!
Det er et rigtig godt spørgsmål at stille, for kørselsfradraget er ofte en af de oversete fradragsmuligheder på årsopgørelsen. Det skyldes måske, at det kan virke uoverskueligt at beregne. Jeg skal i det følgende derfor forsøge at guide dig til at få kørselsfradraget med på den næste årsopgørelse.
Fradraget eksisterer for at afhjælpe den økonomiske belastning, der er ved at have langt til arbejdet. Ved at give en økonomisk håndsrækning til transporten, understøtter staten den geografiske bevægelighed i arbejdsmarkedet.
Formålet med fradraget er altså at gøre det mere attraktivt at tage et job, selvom det måtte involvere længere tids transport.
Når du skal beregne dit kørselsfradrag, skal du bruge nogle informationer relateret til den tur, du tager til og fra arbejde.
Du skal vide:
Når du har fundet disse oplysninger, kan beregningen begynde.
Overordnet går beregningen ud på at gange antallet af fradragsberettigede kilometer med den gældende fradragssats.
Det lyder måske mere kompliceret end det er, så vi gennemgår herunder den fulde beregning.
Der er ikke fradrag for de første 24 kørte kilometer. Dette betyder, at du skal trække 24 kilometer fra det daglige kilometerantal, du bevæger dig til og fra arbejde.
Der er forskellige fradragssatser for transport op til 120 kilometer om dagen og for transport, der overstiger 120 kilometer. Derfor skal du dele din daglige transport op, hvis du kører længere end 120 kilometer om dagen.
Hvor stort et fradrag du får, reguleres årligt. For indkomståret 2019 er fradraget sat til 1,98 kroner pr. kilometer for transport mellem 25 og 120 kilometer dagligt.
For transport over 120 kilometer gives et fradrag på 0,94 kroner pr. kilometer.
Der gælder særlige regler, hvis du skal med færge, over en bro eller du bor i en yderkommune. Det kan du læse mere om hos Skat.
Udgangspunktet for at beregne fradraget er herefter at gange antallet af kørte kilometer med 1,98 kroner for transport mellem 25 og 120 kilometer og 0,94 kroner for transport over 120 kilometer.
Lægger du de to beløb sammen, har du dit samlede daglige kørselsfradrag. Dette kan du så gange op med antallet af dage, du har taget turen fra dit hjem til arbejdet i det pågældende indkomstår, og derved beregne dit samlede kørselsfradrag.
Husk på at kørselsfradraget ikke bliver udbetalt, men indgår i din årsopgørelse. Kørselsfradraget har en værdi, der svarer til omkring 25 procent. Det betyder, at hvis du eksempelvis har beregnet dit kørselsfradrag til 1.000 kroner, så sparer du cirka 260 kroner i skat.
Hvis du synes, det er besværligt at beregne dit kørselsfradrag selv, så er der hjælp at hente online, hvor du flere steder blot skal udfylde en formular for at beregne fradraget.
Også på Skats hjemmeside har de en beregner, og benytter du denne, kan du overføre fradraget direkte til din årsopgørelse.
De bedste hilsener,
Simon Hallenslev
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hvornår kan det egentlig betale sig at reparere på en gammel bil, man gerne vil sælge? Læs med her og find ud af det.
Føler du, at livet bag rattet af din Golf eller Focus er lidt langtrukkent? Vi har samlet tre bud på biler med over 250 hk, der kan gøre livet lidt sjovere, uden det koster spidsen af en F-35.
Det ser ud til, at Volvo EX90 bliver præcist den strømførte luksusssvensker, vi alle regner med. Vi har fået første kig på flagskibet.
EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.
Volkswagen har premiere på sit nye elektriske flagskib – ID.7. Den store model kommer med ny elmotor med 286 hk og rækkevidde op til 700 km.
Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.
Launch control. To ord du nok ikke havde forventet at høre i sammenhæng med en Volkswagen Lupo, men den er god nok. Ugens fund er et komplet sindssygt et af slagsen.