Test: Mercedes-AMG C 63 S er svær at holde af
Der er ikke solgt mange eksemplarer af den nye Mercedes-AMG C 63 S – og det forstår vi godt. Læs med og find ud af hvorfor.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Der er 47.745 brugte biler til salg på Bilbasen lige nu. Der er biler til 10.000 kroner, og der er biler uden afgift til flere millioner kroner. Der er biler med forhjulstræk, baghjulstræk og firehjulstræk. Der er, mere end nogensinde tidligere også 100 procent elektriske biler.
Elbilerne udgør en langt større andel af de brugte biler på Bilbasen end for bare et år siden. Går vi tilbage til den 27. august, var der 12.277 elbiler til salg – og går vi helt tilbage til begyndelse af 2024, var tallet meget lavere: cirka 9.000 elbiler. I dag er antallet af brugte elbiler oppe på 14.034 styk.
LÆS OGSÅ | En brugt cabriolet er en god investering
Jan Lang, Bilbasens analytiker og markedsekspert, ser meget positivt på det store udbud af brugte elbiler på Danmarks største side for brugte biler.
“Udbuddet af brugte elbiler sætter rekord, og det er en god nyhed for forbrugerne, da efterspørgslen og salget af nye som brugte elbiler stiger måned for måned. Med et øget antal biler til salg holdes priserne nede.”
Et stort udbud er med til ikke kun at gøre det nemmere at finde den helt rigtige bil, men også, som Jan Lang nævner, med til at holde priserne nede. Han fortæller, at det især er interessant med udbuddet af mere prisbillige elbiler.
“Udbuddet af biler i prissegmentet fra 100.000 til 200.000 kroner stiger markant i øjeblikket, fordi danskerne historisk har købt virkelig mange brugte biler i det prisniveau. Både de helt små mikro- og minibiler til omkring 120.000 kroner og de lidt større biler til omkring 180.000 kroner, og nu er der altså mange relevante, brugbare elbiler i det prisleje.”
Et hurtigt kig på Bilbasen afslører, at prislejet mellem 100.000 og 200.000 kroner byder på flere end 3.000 brugte elbiler. Modeller som Citroën Ë-C4, Peugeot E-208 og Volkswagen ID.3 findes i mange eksemplarer, og mange af dem har kørt relativt få tusinde kilometer.
En medvirkende årsag til, at antallet af brugte biler sætter rekord på Bilbasen, er en tilstrømning af brugte og lettere brugte elbiler fra udenlandske markeder. En generel nedgang i salget af elbiler i Europa, mange steder en voldsom nedgang, gør at danske bilforhandlere kan købe let brugte elbiler i eksempelvis Frankrig til lave priser. De henter dem hjem og sælger dem videre til danske bilkøbere.
Det er ikke kun rene brugtvognsforhandlere, som henter elbilerne hjem til Danmark. De findes også hos forhandlere som Terminalen og Ejner Hessel, som sælger både nye biler og brugte biler. Bilerne fra Frankrig kommer til Danmark med udenlandske nummerplader stadig siddende på.
Det er eksempelvis Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4 og Fiat 500e, som kommer til forhandlerne fra udlandet. Eksemplet Fiat 500e er spændende, fordi der er tale om en prisbillig lille elbil, men stadig en moderne og velkørende elbil med en udmærket rækkevidde.
Bilforhandleren Terminalen i Odense har lige nu en af de billigste 500e til salg på Bilbasen til 109.700 kr. (bilerne på billedet er leveret af solgt af udlejningsselskabet Hertz og står hos Ejner Hessel i Tilst). Det er en 500e Action variant med det lille batteri, som giver en rækkevidde op til 190 kilometer, som mange sandsynligvis vil kunne leve med. Bilen er indregistreret første gang i december 2022, og den har kun kørt 3.500 kilometer. Det er en bil, der står så god som ny.
LÆS OGSÅ | Få fingrene i en Fiat 500e til 209.990 kr.
Den lille Fiat er også et rigtig godt eksempel på, hvor mange brugte elbiler, der kommer til Danmark fra udlandet. Den elektriske 500e kom på markedet som ny bil i slutningen af 2020, og der er siden solgt i alt 1.349 eksemplarer fra ny i Danmark. Men bestanden af 500e, altså hvor mange der lige nu er i landet, er meget større – antallet er 3.449 styk.
Biler solgt som nye på andre markeder end det danske, kan mangle udstyr, som var standard i biler solgt som nye på det danske marked. Det er typisk sædevarme eller varmepumpe, som biler fra sydligere himmelstrøg ikke har med til Danmark, men det gør ikke nødvendigvis en bestemt brugt bil uinteressant. Og hvis det gør, er udbuddet af brugte biler nu så stort, at man bare shopper videre.
Der er ikke solgt mange eksemplarer af den nye Mercedes-AMG C 63 S – og det forstår vi godt. Læs med og find ud af hvorfor.
Vi hylder tre tyske baghjulstrækkere med V8-motor, der tager dig tilbage i tiden, hvor køreglæde handlede om dækrøg og dramatik frem for assistentsystemer og acceleration.
Den nye Mini Cooper SE på el kan køre meget længere på en opladning end den gamle. Det gør den meget tungere, men ikke alt er tabt.
Indregistreringstallene for nye elbiler slog igen i oktober rekord: 61,3 procent af de nye biler var elektriske. I top 10 er det Volkswagens MEB-platform, der styrer showet.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.