Brugttest

Brugttest: Ford Focus 2014-2018 – det køreglade alternativ

Af i Brugttest
Ford Focus er den evige toer i forhold til VW Golf – på nogle punkter er det fortjent på andre er det ikke.

Af: Ebbe Sommerlund/ d. 6. maj 2020

Ford Focus bliver ofte trukket frem som en velkørende konkurrent til VW Golf. Motorjournalister er glade for den, da den er mere involverende at køre end de fleste andre biler i den klasse.

Sammenligner man direkte med VW Golf er det dog tydeligt, at især interiøret ikke har samme stringente og ordentlige udtryk, men hvis det ikke generer, så er det værd at se nærmere på Ford Focus i årgangene fra 2014-2018.

LÆS OGSÅ | Brugt elbil: Hvad skal jeg være opmærksom på?

Selve model-generationen kom til verden i 2011 og fik et facelift i 2014. Det kender du på en noget større grill i det nogle kalder Aston Martin-design. Det får du ikke mig til at sige, men designet fik i hvert fald et løft sammen med teknikken.

Hvad koster Ford Focus som brugt?

Du kan få Ford Focus 2014-2018 fra ca. 75.000 kr. men så snakker vi lavt udstyrede med mange kilometer. Fra omkring 90.000 kr. bliver det mere interessant og bruger du bare lidt mere, kan du finde stationcarmodeller med kilometertal omkring 100.000 km. For 150.000 kr. får du både lavt kilometertal og godt med udstyr.

Motorer

Ford Focus kom i søgelyset med en række uheldige sager, hvor motoren sodede til og havarerede. Det var en dårlig kombination af fejlkonstrueret krumtapsudluftning, lav olievolumen, lange serviceintervaller og et bundkar, der holdt slammet inde, når olien blev skiftet.

Disse problemer er heldigvis overstået for længst og en 2014-2018 diesel-model har ikke disse problemer. 1,6 diesel er en fin motor og 2,0 TDCI er stærk og pålidelig. Motorerne er stensikkert EURO 6, hvis de er solgt efter 1. januar 2015. Den kan dog være det tidligere, ifølge Ford, uden at de kan give en præcis dato.

SE OGSÅ |  Video: Én god og én irriterende familie-crossover

Diesel er bare ikke særligt populært i den Ford Focus – det er i stedet de små Ecoboost benzinmotorer med tre cylindre, som trækker det store læs i salget.

Benzin er mest populær

Den mest populære motor er netop en 1,0 med 125 hk. Man kan godt høre, at den kun har tre cylindre, men den er ret kultiveret og støjsvag. Den får af nogen kritik for at være tørstig, men på spritmonitor.de er snitforbruget på 14,9 km/l. Samme motor fås også med 100 hk og 140 hk.

Skal der mere fart over feltet, så må du ty til en 4-cylindret turbobenziner på 1,5 liter – den yder 150 hk og giver et langt bedre overskud.

Heldigvis for bilentusiaster er der to muligheder for at få ekstra underholdning. Billigst er Focus ST, der med sine 250 hk fra en 2-liters turbobenziner, er noget mere rap i replikken end de fleste. Den kører skarpt, men kunne godt bruge et mekanisk spær – det har efterfølgeren.

På toppen af kransekagen finder du den firehjulstrukne Focus RS med 350 hk. Den er en bisse med driftmode, som lader bilen skride ud.

Hvad skal du kigge efter på en brugt Focus?

Ford Focus røg i den uheldige pulje af biler, som kørte med en uheldsramt 1,6-liters dieselmotor. Den havde seriøse problemer med tilsodning, og hvis ikke man fik renset motoren meget grundigt, så smadrede den også den næste turbolader, som blev monteret.

Synderen, eller synderNE, var et dårligt krumtapsudluftningssystem, et dårligt konstrueret bundkar og en lille oliesi, som stoppede til.

Ford Focus RS havde en række uheldige fejl med foringerne i motorerne – denne fejl er anerkendt af Ford, så hvis bilen bliver tørstig på kølervæske og/eller ryger hvidt, så er den gal.

Dieselmotorerne er langt bedre end de tidligere versioner, og har bilens tidligere ejer brugt bilen fornuftigt til lange ture og overholdt service, så er der ikke de vilde problemer.

En anden enhed, der kræver regelmæssig pleje er Powershift gearkasserne – altså automatgearkasserne med dobbeltkobling. De skal være serviceret med olieskift – ellers kan det blive en dyr affære.

De fem vigtigste tjekpunkter på Ford Focus 2014-2018

Powershift:

Hvis du overvejer en model med automatgear af typen Powershift, der er Fords pendant til DSG, så er det vigtigt at service på gearkassen er overholdt.

Diesel:

Diesel-motorerne har ikke tidligere modellers fejl, men du skal alligevel kun købe diesel, hvis tidligere ejer har overholdt service og kørt lange ture.

Kølerør på turbo:

Ecoboost-motorerne på Ford Fiesta rustede, men dette problem findes ikke på Focus, da turboen ikke er udsat på samme måde.

Service:

Fords motorer kan køre med lange service-intervaller og det er vigtigt, at det overholdes. Køb kun biler, der har overholdt service.

Bagbremser:

Dette gælder for alle biler med skivebremser på bagakslen – tjek om skiven er rusten, for så skal de skiftes.

 

Hvad siger synshallerne?

Ford Focus ligger gennemsnitligt i de tyske synshaller, men på et lidt højere kilometertal. På de fire og fem år gamle modeller er fjedre og støddæmpere oftere ramt af fejl end gennemsnittet

Hvor langt kører Ford Focus på literen?

Hvis man ser på www.spritmonitor.de, så kører en Ford Focus 1,0 Ecoboost fra 2015 og frem i snit 14,9 km/l.  1,6 TDCI (Diesel) rammer 18,8 i snit.

Konklusion

Nogen siger at Ford står for “Fejl Og Reparationer Dagligt”, men det er ikke det indtryk Ford Focus efterlader. Hvis service overholdes, så er en Ford Focus et glimrende alternativ til VW Golf.

De fleste vil nok finde den knapt så lækker i kabinen som en VW Golf, men den er velfungerende, og en del har automatisk parkering – hvis man tænder på den slags.

Ecoboost-motoren på 1 liter er tilstrækkelig til de fleste, men den 1,5-liters med 150 hk giver meget mere kraftoverskud – de er desværre mere sjældne.

For entusiaster er en Ford Focus fra 2014-2018 ikke helt så dynamisk som tidligere generationer, når vi taler standardtrim – her skal du kigge efter en ST-line (introduceret i 2016), en ST, en RS  eller selv få monteret fjedre og støddæmpere fra en ST. Alt i alt kan det godt anbefales at tage et kig på en Ford Focus som brugtbil.

 Ford Focus modelhistorie

2011 Ford Focus lanceres i tredje generation. 

2014 Stort facelift med helt anden front, og kraftigt revideret interiør med langt færre knapper. 

2016 Ford Focus RS kommer til. Den har en 4-cylindret motor på på 2,3 liter med 350 hk og firehjulstræk. 

2018 Helt ny generation lanceres.

Bagagerummet er stort, men kælderen er fyldt med reservehjulet

Om forfatteren

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.