BrugttestTest og anmeldelser

Brugttest: Renault Zoe er en billig elbil, men er den god nok?

Af i Brugttest, Test og anmeldelser
ZOE er Renaults første dedikerede elbil og er nem at finde brugt. Der er dog en del ting, du skal overveje, inden du skriver under

Af: Ebbe Sommerlund/ d. 10. april 2020

Vigtigt udstyr

Renault Zoe er ret pænt udstyret, men jeg ville gå efter en Intens eller Zen. Life er den dårligst udstyret. Bemærk at en del biler har fået skiftet lyst instrument-bord til et mørkere. Det er et must, for det lyse blænder, når du kører i modlys. Sædevarme er ikke standard på alle,  men knappen er nem at se – den sidder på siden af midterkonsollen.
En af de vigtige ting ved en Zoe er lademulighederne og der er flere varianter. De første havde en smart lader kaldet Chamelion – den kunne lade op til 43 kW på AC.

På papiret var det genialt, da DC-ladere er ekstremt dyre. Desværre betød det at ladetabet ved lavere effekter som 3,7 kW og momorladning på 2,3 kW blev ramt af ekstremt stort ladetab. Senere kunne kun flådeejere købe 43 kW, mens andre måtte nøjes med 22 kW-ladning – til gengæld var der mindre spild.

Fra 2019 har Zoe DC-ladning med CCS, og så spiller det hele.

Hvis du ofte har brug for hurtigladning på farten, og har en 43 kW AC-lader på vejen, så gå efter en Q210, hvis ikke du bruger hurtigladning er det bedre med en R240. Altså hvis du går efter de billigste Zoe.

I 2016 fik Zoe et meget større batteri på 41 kWh – motorydelsen var cirka den samme. Rækkevidden røg op på 400 km.

Og i 2019 kom Zoe med 52 kWh batteri og rækkevidde op til 385 km – nu efter WLTP, der er mere retvisende.

Motorer i Renault Zoe

Der findes dybest set tre forskellige motorer i Zoe, men de sælges ikke nødvendigvis sideløbende. De første har en vandkølet motor fra Continental (Q210). Den blev for private købere erstattet af en luftkølet egenproduceret variant i 2015, der hævede rækkevidden fra 210 til 240 km (NEDC). Den reelle rækkevidde var stadig ned til 100 km på en kold dag.

Fra 2019 er der 135 hk til rådighed, og da batteripakken ikke er ret meget tungere, så blev præstationerne væsentligt forbedret..

SE OGSÅ: Video: Elbiler som de mest udbredte? Bilbasen Guide gør status

 

Hurtigladning eller ej

Hvis du ser på en ældre Zoe, så skal du bestemme dig for om du vil have hurtigladning eller ej. De første havde 43 kW på AC – hvilket er unikt. Det understøttes primært på ældre Clever hurtigladere. Ulempen er at bilen spilder mere energi, når du lader i hverdagen derhjemme på en 3,7 eller 11 kW-lader. 
Versionen uden hurtigladning er bedre hjemme, mennlader maksimalt 22 kW og det er ikke sjovt på langtur, da et ladestop tager langt over en time. 
Fra 2019 har Zoe CCS, og det er og bliver standarden i mange år frem. Renault fortjener ros for at beholde tre-faset opladning, så den stadig kan lade op til 22 kW på AC- det kunne mange konkurrenter lære noget af.

Hvad siger synshallerne?

De tyske synshaller har ikke nok Zoe igennem til, at den tæller med i statistikken. Men der kan være fejl på bærearme og styrekugler. Den har heldigvis tromlebremse på bagakslen, så her er ingen skiver, der ruster.
Jeg har fået følgende råd fra en Zoe-ejer: Find en med få km og hvor batteriet er frikøbt. Instrumentbord skiftet til mørk udgave. Gear/motor er skiftet (R210). Bærearme er skiftet. BMS (Battery management System) fuld opdateret)  NÆGT AT FORLAD FORHANDLEREN FØR APPEN VIRKER.

Hvor langt kører Zoe på en opladning?

Versioner med 22 kWh batteri kører mellem 100 og 200 km. Versioner med 41 kWh batteri kører mellem 150 og 300 km. Versionen med 52 kWh kører mellem 200 og 350 km.
Motorvejskørsel i koldt vejr er værst. 20 grader i tørt vejr ved lavere hastigheder er bedst.

Konklusion

Renault Zoe er en billig vej ind i elbilsverdenen. Mange biler har ikke kørt langt. Bemærk at en del biler, der er til salg ikke har nogen former for opladning med, da de har været leasingbiler. Du skal altså selv investere i kabler og lader.
Bilen en en god nummer to bil, men har nogle store svagheder som primær bil. De første kan hurtiglade, men er ikke effektive i daglig opladning – dog ikke et problem, hvis du har en 11 kW lader.
De senere er dårlige på langtur og først fra 2019 spiller pakken, men da er Zoe ikke nogen ny konstruktion længere. Bemærk også at Renault først anser batteripakken for at være for dårlig ved 66 pct. af oprindelig kapacitet.
Hvis Zoe passer ind i dit præcise behov, så er det en charmerende bil – hvis ikke, så er der bedre biler på markedet.

Modelhistorie Renault Zoe

2012 Renault ZOE lanceres på Geneve Motorshow. Den har et 22 kWh-batteri og 43 kW AC-ladning.

2015 ZOE får ny motor og lidt længere rækkevidde. (R240)  Batteriet er samme størrelse, men nu er opladningen maksimalt 22 kW og stadig kun AC-ladning. Til gengæld er laderen mere effektiv ved lavere effekter. Den gamle model sælges stadig til flådeejere, som har brug for hurtigladning. (Q210)

2016 ZOE får en større batteripakke på 41 kWh. Batteriet har samme dimensioner og vejer kun 15 kg mere end det oprindelige batteri. Bilen kan igen hurtiglade på AC med 43 Kw.

2018 Motoren får en opgradering og yder nu 108 hk. Den gamle konfiguration med 88 hk kan stadig købes.

2019 ZOE får et stort facelift. Batterikapaciteten øges igen – denne gang til 52 kWh. Samtidig kommer en kraftigere elmotor på 136 hk til – versionen med 108 hk fås stadig. Modellen får CCS og kan nu hurtiglade med DC op til 50 kW. AC-siden kan håndtere 22 kW i ladeeffekt.

Zoe har indtil 2019 kun AC-ladning. Nogle har 22 kW og andre kan klare 43 kW

Om forfatteren

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.