Brugttest

Brugttest: Tesla Model 3 – holder den amerikanske elbil?

Af i Brugttest
Er en brugt Tesla Model 3 et ringe køb? Det finder vi ud af i den første brugttest af den mest populære elbil på Bilbasen.

Af: Ebbe Sommerlund/ d. 1 oktober 2020

Kun som sedan

Tesla Model 3 fås underligt nok kun som sedan. Det er egentlig paradoksalt, at en bil der er henvendt til en bredere skare end luksusbilen Model S har lille bagklap, mens storebror har stor bagklap. Det er lidt uklart om det skyldes Elon Musks begejstring for at have tag og bagrude i ét stykke glas, eller om det er for at lokke flere over i Model Y, som bliver en lille SUV med stor bagklap. Størrelsen er ca. som en 3-serie fra BMW – dog med lidt mere plads – især i bagagerummet.

Varianter af Tesla Model 3

Tesla er gået væk fra at have batteri-størrelsen i modelnavnet. Nu er det Standard Range (50kWh), Standard Range+ (54kWh), Long Range og Performance (begge 75 kWh).

Standard Range og Standard Range+ har kun træk på baghjulene, mens Long Range og Performance har Dual Motor – altså firehjulstræk. Og dog, for det kan faktisk lade sig gøre at finde en Long Range med baghjulstræk alene.

LÆS OGSÅ | Ny Tesla-killer. Hold nu bare K***! Kun ét firma kan lave en ægte Tesla-killer

Hvis du ikke er performance-freak, så giver alle Tesla rigeligt med kræfter, men det er da ekstremt fedt at trykke speederen ned på en Performance med firehjulstræk og 462 hk. 0-100 overstås på blot 3,4 sekunder – der findes ikke meget, der kan hænge på her. For langt de fleste er en Long Range AWD det perfekte kompromis – især hvis du ofte kører langt på motorvejen. I øvrigt er der potentielt længere garanti på Long Range og Performance-batteriet – nemlig 8 år eller 192.000 km, mens Standard Range har 8 år og 160.000 km. Begge varianter er garanteret 70 pct. af kapaciteten i garantiperioden.

Selvkørende funktion

Nogle brokker sig lidt over den automatiske visker og at man skal på skærmen for at justere hastigheden, men selv om det er lidt dumt, så vænner man sig til det. At der kun er én skærm er naturligvis for at holde omkostningerne nede, men det fungerer faktisk fint i praksis.

Læg mærke til om bilen har Selvkørende funktion. Det kan tilkøbes senere, men er ret dyrt: 58.300 kr. Hvis du køber bilen hos Tesla, kan de godt finde på at fjerne det inden næste kunde overtager.

Verdens ringeste bil?

Der har virkelig cirkuleret mange skrækhistorier om Tesla Model 3. Det er der en særlig grund til ifølge Øyvind Ødegaard, som er administrator på Tesla Owners Club Denmark :

“Tesla Model 3 er egentlig okay, men der er stadig problemer, når man er vant til andre producenters kvalitet. Problemet hos Tesla er, at alle, der køber en Tesla er beta-testere og alle biler laves om under produktionen løbende. Ligesom man køber en computer. Ny software og den kan nye ting – den er aldrig perfekt fra start. Tesla vil kun have flest biler ud og køre og så rette op løbende. En strategi Elon Musk selv indrømmede, under den seneste “Battery Day” event.” – Øyvind Ødegaard.

LÆS OGSÅ | 2020 oversigt: Se alle elbiler i Danmark og deres rækkevidde

Tesla sender altså biler på gaden, som især software-mæssigt ikke er helt færdigudviklede – nogle småfejl rettes hurtigt, mens andre kan overleve i årevis. Med hensyn til fejl på bilerne, så er danske biler ikke så hårdt ramt, som de amerikanske. Det skyldes at Model 3 var på markedet lidt over et år, før de første kom til Danmark.

Alligevel er der nogle ting du skal være opmærksom på – se listen nedenfor. Det er primært tilpasning af døre og stenslag.

Ladenetværket er trumf

Tesla Model 3 har CCS-ladestik, og kan dermed både hurtiglade på Teslas eget netværk og andre hurtigladere. Dermed har du adgang til det mest udbyggede netværk i Europa. Tesla alene har over 500 superchargerstationer i Europa, og de fungerer alle uden at du skal bruge kreditkort eller brik.

Du skal være opmærksom på at standard-range-versionerne ikke lader helt så hurtigt på Supercharger, som Long Range. En Standard Range+ lader op til 170 kW, mens en Long Range lader op til 250 kW. Uanset lader Tesla hurtigere end de fleste konkurrenter, og ladenetværket er sådan set nok til at vælge bilen.

 

Langt billigere i forsikring end Model S

En af ulemperne ved en Tesla Model S er høje forsikringspræmier. Hvis ikke du ser dig for kommer du til at betale det dobbelte af en BMW i samme størrelse. Model S er bygget i aluminium, mens Model 3 primært er bygget i stål og det holder prisen nede på forsikringen, der typisk ligger mellem 6.000-8.000 kr.

Tesla Model 3 kører i øvrigt langt mere sportsligt end Model S. Styringen er hurtig og præcis, og acceleration findes i overflod. Elbiler er følsomme overfor dækstøj og det er en god ide at skifte dem rundt jævnligt. Serviceomkostningerne er i øvrigt meget lave. Dækrotation, smøring af bremser og skift af kabineluftfilter er stort set eneste omkostninger.

De fem vigtigste tjekpunkter på en brugt Tesla Model 3:

Punkt 1: Tjek om dørene er ordentligt justeret – listerne skal sidde i samme højde

Punkt 2: Tjek for stenslag på paneler og foran baghjulene – hvis ikke der er monteret beskyttelsesfolie, så få det gerne gjort.

Punkt 3: Tjek Tag- og bagrude-glasset grundigt for revner.

Punkt 4: Tjek for dækstøj – Tesla anbefaler dækrotation for hver 10.000 km.

Punkt 5: Tjek for kondens i lygterne.

Konklusion

Byggekvaliteten er ikke på højde med de bedste tyske bilfabrikker, men man kan ikke andet end være imponeret over, hvor langt Tesla er nået på relativt kort tid. Software-mæssigt er Tesla de fleste andre overlegen, og der er en App til din mobil, der virker. Du kan bruge mobilen til at låse bilen op og styre forvarmning eller nedkøling og opladning.

Teslas ladenetværket er klart markedsledende og rækkevidden på Tesla 3 er god. Performance er også over konkurrenterne. Tesla er på toppen, og lige nu er der ikke problemer, som skræmmer alt for meget. Vi tjekker den igen, når de første rammer synshallerne.

PS: Du kan få træk til op til 910 kg på en Tesla – så der kan også sælges nogle i Jylland.

Tesla Model 3 modelhistorie

2017 Model 3 lanceres i USA

2019 Model 3 lanceres i Danmark

Om forfatteren

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.