Kategorier
Brugtbil Test og anmeldelser

Brugttest: VW Passat er elsket, men er det fortjent?

VW Passat har trynet konkurrenterne totalt i den store mellemklasse. Og det er ikke helt uforståeligt. Her er Bilbasens brugttest af VW Passat

Af: Ebbe Sommerlund/ d. 26. februar 2020

VW Passat er uhyre populær som brugt. Ser man på brugte biler under fire år, så var Passat i 2019 den femte mest omsatte. Faktisk er den med 3.500 brugtregistreringer tre gange så populær som Ford Mondeo.

Hvordan kører den?

VW Passat kører, som de fleste kunder gerne vil have. Forudsigeligt, komfortabelt og tja, kedeligt. Men den overrasker dig aldrig på en ubehagelig måde. Den er bygget til at æde kilometer efter kilometer på Autobahn – og det gør den upåklageligt.

>>Søg brugt VW Passat (B8) til salg på Bilbasen<<

VW Passat 1,6 TDI – 2015 (B8)

BrugtprisCa. 180.000 kr.
Ydelse120 hk / 280 Nm
Topfart200 km/t
0-100 km/t10,2 sek.
EU-miks24,4 km/l
Årlige afgift6.040 kr.
Max påhæng1.500 kg
Mål477/183/148 cm

VW Passat er uhyre populær som brugt. Ser man på brugte biler under fire år, så var Passat i 2019 den femte mest omsatte. Faktisk er den med 3.500 brugtregistreringer tre gange så populær som Ford Mondeo.

Hvordan kører den?

VW Passat kører, som de fleste kunder gerne vil have. Forudsigeligt, komfortabelt og tja, kedeligt. Men den overrasker dig aldrig på en ubehagelig måde. Den er bygget til at æde kilometer efter kilometer på Autobahn – og det gør den upåklageligt.

>>Søg brugt VW Passat (B8) til salg på Bilbasen<<

VW Passat 1,6 TDI – 2015 (B8)

BrugtprisCa. 180.000 kr.
Ydelse120 hk / 280 Nm
Topfart200 km/t
0-100 km/t10,2 sek.
EU-miks24,4 km/l
Årlige afgift6.040 kr.
Max påhæng1.500 kg
Mål477/183/148 cm

Vigtigt udstyr

VW Passat er som regel godt udstyret. Der er mest rift om modellerne med DSG-automatgear og især sammen med adaptiv fartpilot. Bilen, du ser på billederne har manuelt gear og adaptiv fartpilot, så her fungerer den adaptive del klart bedst på motorvejen. Går du op i udseendet på bilen, så skal du se efter modeller med LED-forlygter, der giver bilen et mere aggressivt udtryk. R Line-udstyr tilføjer designet mere kant og modernitet, så det er også værd at se efter selvom R Line øger prisen.

Udstyrsniveuerne hedder Trendline, Comfortline og Highline, hvor Highline er bedst udstyret, men da Volkswagen kan konfigureres helt individuelt, så kan der være stor forskel på mængden af udstyr.

Motorer i Passat

Volkswagen er kendt for en bred motorisering og Passat er ingen undtagelse. Svageste variant er 1,6 TDI med 120 hk og den kraftigste er 2,0 TSI med 280 hk. I B8 er det altså ikke muligt at få en sekscylindret motor. Så det er desværre slut med den lækre 3,6-liters V6

Dieselmotorerne er kommet sig over skandalen og alle diesel-motorer i Passat B8 er Euro 6-motorer. De reneste er med AdBlue – det ses på den ekstra blå tankstuds bag tankdækslet. Her skal der påfyldes AdBlue, som hjælper en speciel katalysator til at omdanne NOx til mere uskadelige gasser.

TSI-motorer på 1,4, 1,5 og 2,0 liter kan køre pænt langt, men hvis du kører meget og langt hver dag, så er diesel total-økonomisk stadig vinderen. 1,6 kører længst på literen, men 2,0 TDI giver noget mere overarm til få ekstra penge. Også den er ret økonomisk. Er du til kongemoment, så fås en 2,0 TDI med to turboladere og 240 hk og 500 Nm.

LÆS OGSÅ: Verdenspremiere: Frisk teknik gør ny Passat mere selvkørende

Kører du kortere ture til hverdag kan du overveje den stærke GTE, som er en plugin-hybrid. Den kan i modsætning til konkurrenten Kia Optima Plug in Hybrid køre på ren el om vinteren. Det kan være en god ide at tegne en udvidet dækning af teknikken på især GTE, der er teknisk kompliceret. Her er både turbolader, direkte indsprøjtning, batteripakke og hele tre koblinger. Ejerne elsker dog GTE, der både giver stille kørsel ned til bageren, men også giver mange andre biler baghjul i acceleration.

Dieselskandalen og Volkswagen Passat

VW sendte hele bilindustrien til tælling, da fabrikken indrømmede snyd med software i motorstyringen. Retssagerne kører i nogle tilfælde stadig. Indtil videre har sagen kostet VW mange milliarder. Det har dog ikke påvirket salget af VW i Danmark, og ser man isoleret set på VW Passat, så er det heller ikke noget der tynger den. Alle motorer i B8 lever op til Euro 6, og er ikke omfattet af snydesoftwaren og de må køre i alle byer i Europa.

Hvad siger synshallerne?

VW Passat klarer sig faktisk dårligere end gennemsnittet i de tyske synshaller. Godt nok kun med få procentpoint, men alligevel overrasker det lidt. Når man dykker lidt nærmere ned i tallene, så ser man også at den gennemsnitlige Passat har kørt hele 72 pct. længere end gennemsnitsbilen, så sammenligningen er ikke helt fair.

Autobild kalder bilen solid i deres test af bilen som brugt – langt bedre end tidligere generationer. Dog fremhæves nogle elektriske fejl på navigation og kameraer i de tidligere årgange.

Hvor langt kører VW Passat på literen?

Hvis man ser på www.spritmonitor.de, så kører en VW Passat B8 fra 2015 og frem i snit 16,2 km/l, hvis det er en diesel (TDI) og 13,8, hvis det er en benzin (TSI). Der er kun medtaget varianter mellem 140 og 200 hk.

Konklusion

VW Passat er populær som brugt, og det er forståeligt. Den er rummelig, pænt bygget, komfortabel og relativt støjsvag. Tilmed ser det ud til at nogle af tidligere generationers problemer er løst. Tjek alligevel bilen grundigt. Motorerne kører ikke længere med kæde, så tandremmen skal skiftes ved 240.000 km. I nogle tilfælde har et strammerhjul dog larmet ved tandremmen, og udskiftning koster 6.500 kr.

DSG-gearkassen skal skifte uden ryk. At den er lidt langsom ved igangsætning og i bakgear er ikke nødvendigvis en fejl – sådan er flere DSG bare.

VW Passat er blandt de mest populære på brugtmarkedet, og det ser ikke ud til at ændre sig. Det er også forståeligt, for både Ford Mondeo og Toyota Avensis virker mindre moderne.

Plus

Rummelig

Komfortabel

Godt udstyret

Minus

Kører lidt kedeligt

Naboen har sikkert også en

Skoda Superb har endnu bedre plads

Plus

Rummelig

Komfortabel

Godt udstyret

Minus

Kører lidt kedeligt

Naboen har sikkert også en

Skoda Superb har endnu bedre plads

 VW Passat (B8) modelhistorie

2014 VW Passat (B8) introduceres. Modelår 2015.

2015 VW Passat All-Track introduceres. Det er en højere variant – livsstilorienteret ville VW sikkert selv sige.

2015 VW Passat GTE – en plug-in-hybrid introduceres. Den kan køre op til 50 km på strøm alene.

2018 VW Passat får et større facelift. Nyt er instrument-hus med TFT-skærm. Uret i instrumentbordet er væk, og erstattet af et billigt udseende Passat-skilt.

Udvalgte reservedelspriser inklusiv moms

Viskerblade412 kr. for et sæt
Bremseskiver for 1096,50 kr. pr. styk
Bremseklodser for1.340 kr. (Original) 851 kr. (VW Economy)
Pollenfilter 404 kr. (Original) 206 kr. (VW Economy)
Oliefilter     193,50 kr. pr styk
Fjeder for  987,50 kr. pr styk
Støddæmper for 1.705 kr. pr styk

Priser er indhentet 14-02-2020 hos VW Højbjerg. VW Economy er originale dele, som typisk bliver tilgængelige, når en model bliver fire år.  Ikke alle reservedele fås som Economy

Udvalgte reservedelspriser inklusiv moms

Viskerblade412 kr. for et sæt
Bremseskiver for 1096,50 kr. pr. styk
Bremseklodser for1.340 kr. (Original) 851 kr. (VW Economy)
Pollenfilter 404 kr. (Original) 206 kr. (VW Economy)
Oliefilter     193,50 kr. pr styk
Fjeder for  987,50 kr. pr styk
Støddæmper for 1.705 kr. pr styk

Priser er indhentet 14-02-2020 hos VW Højbjerg. VW Economy er originale dele, som typisk bliver tilgængelige, når en model bliver fire år.  Ikke alle reservedele fås som Economy

Udvalgte reservedelspriser inklusiv moms

Viskerblade412 kr. for et sæt
Bremseskiver for 1096,50 kr. pr. styk
Bremseklodser for1.340 kr. (Original) 851 kr. (VW Economy)
Pollenfilter 404 kr. (Original) 206 kr. (VW Economy)
Oliefilter     193,50 kr. pr styk
Fjeder for  987,50 kr. pr styk
Støddæmper for 1.705 kr. pr styk

Priser er indhentet 14-02-2020 hos VW Højbjerg. VW Economy er originale dele, som typisk bliver tilgængelige, når en model bliver fire år.  Ikke alle reservedele fås som Economy

Af Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.