VW er den bedst sælgende bil i 10’erne. Hele 65.000 eksemplarer rullede ud med danske nummerplader på. Med den mængde kunne kan tro, at markedet var mættet og at efterspørgslen på de brugte VW Up var lav. Men sådan forholder det sig overhovedet ikke. Læs med i denne brugttest:
VW Up har begavet første ejer med billige kilometer, og det vil en brugt også gøre, forklarer Bilbasens Markedsanalytiker Jan Lang:
”Hvis man er på udkig efter en nyere brugt mikrobil, så er det nu, at man skal slå til. Der bliver ganske enkelt færre af dem, og det medfører, at priserne om end ikke stiger, så holder et højt niveau, og så vil det formodentlig også medføre, at der bliver færre relevante biler. Vi ser det ikke kun med Up, men også med Peugeot 108, Toyota Aygo, Citroën C1 og Kia Picanto eller Hyundai i10.
VW Up
Brugtpris
Fra 30.000 kr.
Ydelse
60 hk / 95 Nm
Topfart
160 km/t
0-100 km/t
14,4 sek.
EU-miks
22,2 km/l
Årlige afgift
660 kr.
Max påhæng
0 kg
Mål
354/164/149 cm
Brugte mikrobiler er eftertragtede. Blandt andet fordi vi er stoppet med at købe nye mikrobiler i det omfang som vi så i 2009 til 2016. Biler er generelt blevet billigere, fordi afgifterne er faldet, og derfor har danskerne haft råd til at købe større biler. Vi er altså bevæget os væk fra de allermindste modeller. Dermed kommer der færre brugte ud på markedet. Samtidig har en række bilfabrikker varslet, at de stopper med at producere de mindste modeller, og det hjælper heller ikke på udbuddet på brugtbilmarkedet.
Samlet vurderer jeg, at de brugte mikroer bliver eftertragtede, fordi de fortsat er rigtig fine biler for mange danskerne, eksempelvis som førstegangsbil, bil nummer to i husstanden eller som bybil.
Helt specifikt kan vi se, at VW Up fortsat er den mest populære mikrobil på markedet. Den holder priserne virkelig godt, faktisk langt bedre end forventet, og det betyder, at de også er noget dyrere end søstermodellerne og de andre konkurrenter. Men det er ikke så vigtigt, for Up holder også prisen bedre i forhold til afskrivning, når den skal sælges igen.”
Økonomisk er der altså gode grunde til at vælge en Up, men hvad med selve bilen? Lad os se lidt på den:
VW er den bedst sælgende bil i 10’erne. Hele 65.000 eksemplarer rullede ud med danske nummerplader på. Med den mængde kunne kan tro, at markedet var mættet og at efterspørgslen på de brugte VW Up var lav. Men sådan forholder det sig overhovedet ikke. Læs med i denne brugttest:
VW Up har begavet første ejer med billige kilometer, og det vil en brugt også gøre, forklarer Bilbasens Markedsanalytiker Jan Lang:
”Hvis man er på udkig efter en nyere brugt mikrobil, så er det nu, at man skal slå til. Der bliver ganske enkelt færre af dem, og det medfører, at priserne om end ikke stiger, så holder et højt niveau, og så vil det formodentlig også medføre, at der bliver færre relevante biler. Vi ser det ikke kun med Up, men også med Peugeot 108, Toyota Aygo, Citroën C1 og Kia Picanto eller Hyundai i10.
Brugte mikrobiler er eftertragtede. Blandt andet fordi vi er stoppet med at købe nye mikrobiler i det omfang som vi så i 2009 til 2016. Biler er generelt blevet billigere, fordi afgifterne er faldet, og derfor har danskerne haft råd til at købe større biler. Vi er altså bevæget os væk fra de allermindste modeller. Dermed kommer der færre brugte ud på markedet. Samtidig har en række bilfabrikker varslet, at de stopper med at producere de mindste modeller, og det hjælper heller ikke på udbuddet på brugtbilmarkedet.
Samlet vurderer jeg, at de brugte mikroer bliver eftertragtede, fordi de fortsat er rigtig fine biler for mange danskerne, eksempelvis som førstegangsbil, bil nummer to i husstanden eller som bybil.
Helt specifikt kan vi se, at VW Up fortsat er den mest populære mikrobil på markedet. Den holder priserne virkelig godt, faktisk langt bedre end forventet, og det betyder, at de også er noget dyrere end søstermodellerne og de andre konkurrenter. Men det er ikke så vigtigt, for Up holder også prisen bedre i forhold til afskrivning, når den skal sælges igen.”
Økonomisk er der altså gode grunde til at vælge en Up, men hvad med selve bilen? Lad os se lidt på den:
VW Up
Brugtpris
Fra 30.000 kr.
Ydelse
60 hk / 95 Nm
Topfart
160 km/t
0-100 km/t
14,4 sek.
EU-miks
22,2 km/l
Årlige afgift
660 kr.
Max påhæng
0 kg
Mål
354/164/149 cm
Kører som en større bil
VW Up er mere behagelig end de fleste konkurrenter på motorvejen. Støjniveauet er forbløffende lavt og affjedringen er komfortabel. Du føler, at du kører i en større bil. Tricket er, at affjedringen bagpå er ret blød, og det giver fornemmelsen af en større bil, forklarede en VW-ingeniør mig på en prøvetur.
Basis-motorerne på 1 liter uden turbo mangler noget saft, når du kommer op i fart, men du kan sagtens cruise med 130 km/t – det er når du har bremset ned på 90 og skal op igen, at det kræver lidt tålmodighed. Her er de turboladede TSI-motorer langt mere overbevisende.
Den elektriske variant gør det rigtig godt, men rækkevidden er indtil modelår 2020 temmelig dårlig. 100 km kan blive et problem om vinteren, da batteriet blot er et 18,7 kWh. Det vokser i 2020-modellen til 32,3 kWh og så er 200 km på landevej opnåeligt.
Det er i øvrigt stort set ligegyldigt om du tager en 60 hk eller en 75 hk, for det er kun effektudviklingen over 4.300 omdrejninger, der er forskellig.
Up findes også som GTI, og selv om man kunne ønske sig lidt flere kræfter end de 115 hk, så er den lille Up faktisk ret underholdende – uden at du risikerer at miste kørekortet hele tiden. Den kunne godt gå hen og blive lidt kult.
De fem vigtigste tjekpunkter på en brugt VW Up:
Punkt 1: Tjek om bilen er svær at sætte i bakgear eller 1. gear – det kan være tegn på, at gearkassen er slidt.
Punkt 2: Tjek servicehæftet om tandremmen snart skal skiftes – det koster minimum 3.500 kr.
Punkt 3: Undersøg om bilen kører 100 pct. ligeud og om den ryster i rattet. Unge billister og meget bykørsel med kantstenskys kan være hårde ved fælge og styrekugler.
Punkt 4: Tjek om aircondition eller klima virker – det kan blive utæt. Fejl bør udbedres inden køb.
Punkt 5: Hvis bilen har panoramaglastag, så lyt efter knirkelyde – for eksempel når du kører skævt ned af kantsten.
Vigtigt udstyr
De mest gængse versioner er Take Up, Move Up og High Up.
Det du skal lægge mærke til er, om der er klima/aircon og om der er sædevarme – det er nogle af de ting, du ikke vil undvære. En sjov detalje er, at Up var den eneste VW med dansk navigation. Det skyldes, at enheden er lavet af Garmin eller Navigon og ikke VW selv. I modeller uden skærm monteret på instrumentbordet kan du bruge din telefon med en VW-app, så du har de samme funktioner.
Nødbremse op til 30 km/t er altid standard, men modellen fik kun fire stjerner i Euro-NCAP.
Hvad siger synshallerne?
I de tyske synshaller klarer VW Up sig gennemsnitligt, men med et lavere kilometertal end gennemsnittet. I Tyskland bliver bilen brugt til det, der var intentionen – nemlig som bybil og ikke som pendlerbil. De punkter der skiller sig ud er virkningen af bremserne, som er dårligere end gennemsnittet. Ophæng og tæthed for olie fra motor og gearkasse er bedre end gennemsnittet.
Hvor langt kører VW Up på literen?
Hvis man ser på www.spritmonitor.de, så kører en VW Up i gennemsnit 18,46 km på en liter benzin.
Hvad skal du se efter?
Især de tidlige årgange havde problemer med gearkasserne og der er skiftet nogle på garanti. Du opdager det ved, at bilen er svær at få i bakgear og med tiden også i første gear. Gearkassen kan rasle en smule, og det er irriterende – især fordi det både kan være harmløst, eller betyde at førnævnte problem er på vej. Skift af en gearkasse til en anden fungerende brugt er dog set helt ned til 6.000 kr, men det er rarere at undgå.
Koblingen kan også nemt være slidt. Især hvis bilen har kørt mange by-kilometer. Hvis du selv kan vælge og kender historien på bilen, så vælg gerne nogle der har været brugt til landevejspendling. Tjek også stoffet grundigt for pletter, plamager og slid – det er ikke altid nemt at fikse.
Ifølge Autobild er der problemer med knirkende panorama-tage og utætte klimaanlæg – hvis ikke aircondition eller klima-anlæg virker, så bed om, at det udbedres inden du overtager bilen.
Læg også mærke til om tandremmen snart skal skiftes – det koster fra 3.500 kr.
Konklusion
VW Up har givet sine første ejere nogle meget billige kilometer. Ejerafgiften er lav, brændstof-økonomien er god og afskrivningen er nærmest latterligt lav. Det ser ud til at fortsætte, da der ikke er mange valg i mikrobilsklassen længere. Som det ser ud nu vil udbuddet falde, mens efterspørgslen ikke vil det. Hvis du kan finde et velholdt eksemplar, der er rustbeskyttet og ikke driller i gearkassen, så er VW Up formentlig det billigste, du kan køre i egen bil i Danmark. Og det ser ikke ud til at ændre sig – afskrivningen kommer formentlig til at være virkelig lav de kommende år.
VW Up produceres stadig med forbrændingsmotor, men det gør søster-bilerne Citigo og Seat Mii ikke – de fås kun på el-drift.
Plus
Komfortabel
Pålidelig
Lavt værditab
Minus
Pladsen er bedre i de koreanske konkurrenter
Rustbeskyttelsen er ikke imponerende
Kun fire pladser
Plus
Komfortabel
Pålidelig
Lavt værditab
Minus
Bagagepladsen er bedre i de koreanske konkurrenter
Rustbeskyttelsen er ikke imponerende
Kun fire siddepladser
VW Up modelhistorie
2011 VW Up introduceres
2013 VW E-Up lanceres
2015 Facelift med opdateret interiør og LED-lygter som tilvalg
2016 Up kan nu fås med turboladet motor med 90 hk, hvilket giver en markant bedre acceleration.
2016 VW Up GTI lanceres med 115 hk 3-cylindret benzinmotor
2019 E-Up får væsentligt større batteri – 33,2 kWh.
Udvalgte reservedelspriser inklusiv moms
Forrude inkl. lim og lister(hvis de normalt skiftes)
2.935 kr.
Oliefilter
138,75 kr.
Luftfilter
315 kr.
Pollenfilter
321,88 kr.
Bremseskiver foran
1.617,50 kr. for to
Bremsetromler
1.412,50 kr. for to
Bremseklodser (for)
832,50 kr. for et sæt til begge sider
Bremsebakker (Bag)
1.446,50 kr. for et sæt
Tændrør (3 stk)
360 kr. for tre
Stabilisatorbolt
366,25 kr. pr styk
Priser er indhentet 14-05-2020 hos VW Danmark.
Udvalgte reservedelspriser inklusiv moms
Forrude inkl. lim og lister(hvis de normalt skiftes)
2.935 kr.
Oliefilter
138,75 kr.
Luftfilter
315 kr.
Pollenfilter
321,88 kr.
Bremseskiver foran
1.617,50 kr. for to
Bremsetromler
1.412,50 kr. for to
Bremseklodser (for)
832,50 kr. for et sæt til begge sider
Bremsebakker (Bag)
1.446,50 kr. for et sæt
Tændrør (3 stk)
360 kr. for tre
Stabilisatorbolt
366,25 kr. pr styk
Priser er indhentet 14-05-2020 hos VW Danmark.
Udvalgte reservedelspriser inklusiv moms
Forrude inkl. lim og lister(hvis de normalt skiftes)
2.935 kr.
Oliefilter
138,75 kr.
Luftfilter
315 kr.
Pollenfilter
321,88 kr.
Bremseskiver foran
1.617,50 kr. for to
Bremsetromler
1.412,50 kr. for to
Bremseklodser (for)
832,50 kr. for et sæt til begge sider
Bremsebakker (Bag)
1.446,50 kr. for et sæt
Tændrør (3 stk)
360 kr. for tre
Stabilisatorbolt
366,25 kr. pr styk
Priser er indhentet 14-05-2020 hos VW Danmark.
https%3A%2F%2Fwww.bilbasen.dk%2Fbrugt%2Fbil%2FVW
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Trods den fornemme titel som Årets Bil er Hyundai Ioniq 5 aldrig rigtig slået igennem herhjemme, og koreaneren er blevet løbet over ende af billigere konkurrenter. Kan et omfattende facelift ændre på det?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.
Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.
Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.