Brugttest

Brugttest: Volkswagen Up – ekstremt billige kilometer

Af i Brugttest
Den bedst sælgende nye bil i Danmark i det seneste årti. Det er alligevel noget. Men hvordan er VW Up som brugt?

Af: Ebbe Sommerlund/ d. 14. juni 2020

Kører som en større bil

VW Up er mere behagelig end de fleste konkurrenter på motorvejen. Støjniveauet er forbløffende lavt og affjedringen er komfortabel. Du føler, at du kører i en større bil. Tricket er, at affjedringen bagpå er ret blød, og det giver fornemmelsen af en større bil, forklarede en VW-ingeniør mig på en prøvetur.

Basis-motorerne på 1 liter uden turbo mangler noget saft, når du kommer op i fart, men du kan sagtens cruise med 130 km/t – det er når du har bremset ned på 90 og skal op igen, at det kræver lidt tålmodighed. Her er de turboladede TSI-motorer langt mere overbevisende.

Den elektriske variant gør det rigtig godt, men rækkevidden er indtil modelår 2020 temmelig dårlig. 100 km kan blive et problem om vinteren, da batteriet blot er et 18,7 kWh. Det vokser i 2020-modellen til 32,3 kWh og så er 200 km på landevej opnåeligt.

Det er i øvrigt stort set ligegyldigt om du tager en 60 hk eller en 75 hk, for det er kun effektudviklingen over 4.300 omdrejninger, der er forskellig.

Up findes også som GTI, og selv om man kunne ønske sig lidt flere kræfter end de 115 hk, så er den lille Up faktisk ret underholdende – uden at du risikerer at miste kørekortet hele tiden. Den kunne godt gå hen og blive lidt kult.

De fem vigtigste tjekpunkter på en brugt VW Up:

Punkt 1: Tjek om bilen er svær at sætte i bakgear eller 1. gear – det kan være tegn på, at gearkassen er slidt.

Punkt 2: Tjek servicehæftet om tandremmen snart skal skiftes – det koster minimum 3.500 kr.

Punkt 3: Undersøg om bilen kører 100 pct. ligeud og om den ryster i rattet. Unge billister og meget bykørsel med kantstenskys kan være hårde ved fælge og styrekugler.

Punkt 4: Tjek om aircondition eller klima virker – det kan blive utæt. Fejl bør udbedres inden køb.

Punkt 5: Hvis bilen har panoramaglastag, så lyt efter knirkelyde – for eksempel når du kører skævt ned af kantsten.

Vigtigt udstyr

De mest gængse versioner er Take Up, Move Up og High Up.

Det du skal lægge mærke til er, om der er klima/aircon og om der er sædevarme – det er nogle af de ting, du ikke vil undvære. En sjov detalje er, at Up var den eneste VW med dansk navigation. Det skyldes, at enheden er lavet af Garmin eller Navigon og ikke VW selv. I modeller uden skærm monteret på instrumentbordet kan du bruge din telefon med en VW-app, så du har de samme funktioner.

Nødbremse op til 30 km/t er altid standard, men modellen fik kun fire stjerner i Euro-NCAP.

Hvad siger synshallerne?

I de tyske synshaller klarer VW Up sig gennemsnitligt, men med et lavere kilometertal end gennemsnittet. I Tyskland bliver bilen brugt til det, der var intentionen – nemlig som bybil og ikke som pendlerbil. De punkter der skiller sig ud er virkningen af bremserne, som er dårligere end gennemsnittet. Ophæng og tæthed for olie fra motor og gearkasse er bedre end gennemsnittet.

Hvor langt kører VW Up på literen?

Hvis man ser på www.spritmonitor.de, så kører en VW Up i gennemsnit 18,46 km på en liter benzin.

Hvad skal du se efter?

Især de tidlige årgange havde problemer med gearkasserne og der er skiftet nogle på garanti. Du opdager det ved, at bilen er svær at få i bakgear og med tiden også i første gear. Gearkassen kan rasle en smule, og det er irriterende – især fordi det både kan være harmløst, eller betyde at førnævnte problem er på vej. Skift af en gearkasse til en anden fungerende brugt er dog set helt ned til 6.000 kr, men det er rarere at undgå.

Koblingen kan også nemt være slidt. Især hvis bilen har kørt mange by-kilometer. Hvis du selv kan vælge og kender historien på bilen, så vælg gerne nogle der har været brugt til landevejspendling. Tjek også stoffet grundigt for pletter, plamager og slid – det er ikke altid nemt at fikse.

LÆS OGSÅ: Video: Den bedste og værste VW nogensinde

Ifølge Autobild er der problemer med knirkende panorama-tage og utætte klimaanlæg – hvis ikke aircondition eller klima-anlæg virker, så bed om, at det udbedres inden du overtager bilen.

Læg også mærke til om tandremmen snart skal skiftes – det koster fra 3.500 kr.

Konklusion

VW Up har givet sine første ejere nogle meget billige kilometer. Ejerafgiften er lav, brændstof-økonomien er god og afskrivningen er nærmest latterligt lav. Det ser ud til at fortsætte, da der ikke er mange valg i mikrobilsklassen længere. Som det ser ud nu vil udbuddet falde, mens efterspørgslen ikke vil det. Hvis du kan finde et velholdt eksemplar, der er rustbeskyttet og ikke driller i gearkassen, så er VW Up formentlig det billigste, du kan køre i egen bil i Danmark. Og det ser ikke ud til at ændre sig – afskrivningen kommer formentlig til at være virkelig lav de kommende år.
VW Up produceres stadig med forbrændingsmotor, men det gør søster-bilerne Citigo og Seat Mii ikke – de fås kun på el-drift.

 VW Up modelhistorie

2011 VW Up introduceres

2013 VW E-Up lanceres

2015 Facelift med opdateret interiør og LED-lygter som tilvalg

2016 Up kan nu fås med turboladet motor med 90 hk, hvilket giver en markant bedre acceleration.

2016 VW Up GTI lanceres med 115 hk 3-cylindret benzinmotor

2019 E-Up får væsentligt større batteri – 33,2 kWh.

De billigste har ikke mobilholder - det bliver du formentlig ked af at mangle

Om forfatteren

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.