Den nye Seal 06 GT er en hatchbackudgave af sedanen Seal, så der vil være mulighed for både baghjulstræk og firehjulstræk. Seal 06 GT er på størrelse med Kia EV6.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Kinesiske BYD er et forholdsvis lille bilmærke i Danmark, men salget af den lille Dolphin og Tesla Model 3-konkurrenten Seal går slet ikke så ringe. Sedanen Seal er i år, til og med juli, indregistreret i 413 eksemplarer, og det gør den Seal lige så populær som Kia EV6.
Apropos EV6, så er BYD klar med en udvidelse af modelprogrammet i form af en stor hatchback, der er omtrent lige så stor som EV6: Seal 06 GT. Den store hatchback har ingen crossover- eller SUV-designelementer, og det er usædvanligt for en ny hatchback.
Seal 06 GT er mere en forkortet udgave af sedanen Seal, og det ses både ude og inde; designet er ikke identisk med Seal-designet, men den grundlæggende form på karrosseri og førerpladsen er ikke til at tage fejl af.
Den nye elbil er den produktionsklare udgave af konceptbilen Ocean-M, der blev vist på biludstillingen i Beijing i foråret.




Lavere ydelse end i sedanen Seal
Alt omkring teknikken og teknologierne i Seal 06 GT offentliggøres på et senere tidspunkt, så det er for tidligt at sige, om den nye hatchback bruger den opdaterede platform fra den faceliftede udgave af sedanen Seal. Den er skiftet til 800 volt-teknologi for blandt andet langt hurtigere opladning.
Det kinesiske ministerium for industri og informationsteknologi, som godkender nye biler, er dog kommet BYD i forkøbet ved at offentliggøre styrken i den nye hatchback. Seal 06 GT vil blive tilbudt med baghjulstræk og en motor med 218 hestekræfter og i en version med to elmotorer, firehjulstræk og 422 hestekræfter.
Udgaver med 218 og 422 hestekræfter gør Seal 06 GT til en mildere elbil end sedanen Seal, som fås med baghjulstræk med 313 hestekræfter og som firehjulstrækker med 530 hestekræfter. Seal 06 GT skal formentlig sælges billigere end sedanen Seal, som fås fra 349.995 kroner, så en lavere ydelse giver på den måde mening.