Test: VW ID.7 Tourer er en stationcar, der sparker opad
Den nye VW ID.7 Tourer er ikke bare en gennemført stationcar men en Volkswagen i højeste potens. Det er nok til, at Audi og BMW nappes i haserne.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Cadillac gik engang for at være den standard, alle andre bilmærker måtte måle sig imod. Innovative og luksuriøse biler. Så fremadsynet at det elektriske system med elektronisk tænding, lygter og meget andet var først hos Cadillac.
Standarden hos Cadillac er blevet sat gevaldigt ned gennem fire-fem årtier, og sidst der rigtig var gang i handlen med de amerikanske biler var i 2006 og et par år frem. Amerikansk er så meget sagt, for den mellemstore sedan BLS var en Saab 9-3 med Cadillac-design, som blev produceret i Sverige.
SE OGSÅ | V-power! Cadillac Escalade-V har 691 hk og en håndbygget V8
BLS var lavet i Europa til europæere, men europæerne havde travlt med at købe biler fra Audi, BMW og Mercedes-Benz. BLS var jo alligevel ikke en rigtig Cadillac.
Forsøg med langt bedre biler som den nyere ATS har givet endnu mindre held for Cadillac i Europa, men nu satser amerikanerne igen på de kræsne europæere. Med luksuriøse elbiler skal Cadillac igen være den gyldne standard – også i Europa.
Det er ikke sådan, at Cadillac ikke lave fede biler med forbrændingsmotor. Escalade, vil nogen sige, er den ultimative SUV, og sedanen CT5-V Blackwing med 6,2-liters V8 med kompressor og 668 hk (og baghjulstræk) lyder til at være en vild oplevelse. Som en BMW M5 bare med mere nerve. Og med manuel gearkasse.
SE OGSÅ | Yeehaw! Så er der en ny Ford Mustang
I Europa, hvor Cadillac aldrig har lukket sit europæiske hovedkontor i Schweiz ned, er der en faktisk en model på programmet: XT4, en crossover i klasse med Audi Q3.
Der er aldrig solgt en XT4 i Danmark. Der er rent faktisk kun solgt tre Cadillacs fra forhandleren, Andersen & Martini, siden 2016: En Escalade, en XT5 og en CTS.
Til den elektriske genstart sender Cadillac først sin nye crossover Lyriq af sted. Den er på vej ud til amerikanske kunder, og den har fået masser af ros allerede i pressen.
SE OGSÅ | Jeep Avenger – et (lille) elektrisk eventyr til Europa
Batteriteknologien er den samme som i den nye GMC Hummer EV, og rækkevidden efter amerikansk standard ligger på 500 kilometer fra et batteri på 100 kWh. Første variant har cirka 345 hk og baghjulstræk, men en stærkere med omkring 500 hk og to elmotorer er på vej.
Cadillacs vej tilbage til tinderne, også i USA, er en større og vildere elbil. Celestiq er en luksusflyder af de helt store, og selv om den endnu står som konceptbil, bliver produktionsmodellen næppe meget anderledes.
Den lave fastback med shooting brake-indflydelse i designet skal efter planen håndbygges på General Motors Global Technical Center i Michigan, og rygterne svirrer allerede. Celestiq, lyder det, vil blive den absolut dyreste Cadillac nogensinde.
SE OGSÅ | Husker du de her skæve biler…?
Elbilen skal håndbygges og muligvis konkurrere med mærker, som Cadillac ikke har konkurreret mod i mange årtier. Her snakker vi ikke Mercedes-Benz og BMW, men Bentley og Maybach. Det er en vild idé, og vejen dertil er både lang, dyr og besværlig.
Den nye VW ID.7 Tourer er ikke bare en gennemført stationcar men en Volkswagen i højeste potens. Det er nok til, at Audi og BMW nappes i haserne.
Der er ikke solgt mange eksemplarer af den nye Mercedes-AMG C 63 S – og det forstår vi godt. Læs med og find ud af hvorfor.
Vi hylder tre tyske baghjulstrækkere med V8-motor, der tager dig tilbage i tiden, hvor køreglæde handlede om dækrøg og dramatik frem for assistentsystemer og acceleration.
Den nye Mini Cooper SE på el kan køre meget længere på en opladning end den gamle. Det gør den meget tungere, men ikke alt er tabt.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.