Kategorier
Elektrisk Forbrugerstof

Cadillac på krigsstien i Europa. Igen

Cadillac er på vej. Igen. Denne gang er der ingen Saab-klon på programmet, og amerikanerne går all in på elbiler i Europa

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Cadillac gik engang for at være den standard, alle andre bilmærker måtte måle sig imod. Innovative og luksuriøse biler. Så fremadsynet at det elektriske system med elektronisk tænding, lygter og meget andet var først hos Cadillac.

Standarden hos Cadillac er blevet sat gevaldigt ned gennem fire-fem årtier, og sidst der rigtig var gang i handlen med de amerikanske biler var i 2006 og et par år frem. Amerikansk er så meget sagt, for den mellemstore sedan BLS var en Saab 9-3 med Cadillac-design, som blev produceret i Sverige.

SE OGSÅ | V-power! Cadillac Escalade-V har 691 hk og en håndbygget V8

BLS var lavet i Europa til europæere, men europæerne havde travlt med at købe biler fra Audi, BMW og Mercedes-Benz. BLS var jo alligevel ikke en rigtig Cadillac.

Forsøg med langt bedre biler som den nyere ATS har givet endnu mindre held for Cadillac i Europa, men nu satser amerikanerne igen på de kræsne europæere. Med luksuriøse elbiler skal Cadillac igen være den gyldne standard – også i Europa.

Lyriq bliver den første i Europa

Det er ikke sådan, at Cadillac ikke lave fede biler med forbrændingsmotor. Escalade, vil nogen sige, er den ultimative SUV, og sedanen CT5-V Blackwing med 6,2-liters V8 med kompressor og 668 hk (og baghjulstræk) lyder til at være en vild oplevelse. Som en BMW M5 bare med mere nerve. Og med manuel gearkasse.

SE OGSÅ | Yeehaw! Så er der en ny Ford Mustang

I Europa, hvor Cadillac aldrig har lukket sit europæiske hovedkontor i Schweiz ned, er der en faktisk en model på programmet: XT4, en crossover i klasse med Audi Q3.

Der er aldrig solgt en XT4 i Danmark. Der er rent faktisk kun solgt tre Cadillacs fra forhandleren, Andersen & Martini, siden 2016: En Escalade, en XT5 og en CTS.

Til den elektriske genstart sender Cadillac først sin nye crossover Lyriq af sted. Den er på vej ud til amerikanske kunder, og den har fået masser af ros allerede i pressen.

SE OGSÅ | Jeep Avenger – et (lille) elektrisk eventyr til Europa

Batteriteknologien er den samme som i den nye GMC Hummer EV, og rækkevidden efter amerikansk standard ligger på 500 kilometer fra et batteri på 100 kWh. Første variant har cirka 345 hk og baghjulstræk, men en stærkere med omkring 500 hk og to elmotorer er på vej.

Cadillac håber, Celestiq bliver den nye standard

Cadillacs vej tilbage til tinderne, også i USA, er en større og vildere elbil. Celestiq er en luksusflyder af de helt store, og selv om den endnu står som konceptbil, bliver produktionsmodellen næppe meget anderledes.

Den lave fastback med shooting brake-indflydelse i designet skal efter planen håndbygges på General Motors Global Technical Center i Michigan, og rygterne svirrer allerede. Celestiq, lyder det, vil blive den absolut dyreste Cadillac nogensinde.

SE OGSÅ | Husker du de her skæve biler…?

Elbilen skal håndbygges og muligvis konkurrere med mærker, som Cadillac ikke har konkurreret mod i mange årtier. Her snakker vi ikke Mercedes-Benz og BMW, men Bentley og Maybach. Det er en vild idé, og vejen dertil er både lang, dyr og besværlig.

CT5-V Blackwing er det amerikanske svar på BMW M5. Bare vildere og stærkere. 6,2-liters V8’eren med kompressor kommer med 668 hk – og manuel gearkasse!

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.