Kategorier
Nyheder

Chok: Franskmænd mere pålidelige end tyskere

Tyskland vandt fuldt fortjent VM i fodbold, men vores sydlige naboer halter noget bagefter, når det gælder den generelle pålidelighed hos bilmærkerne. Det er resultatet af en undersøgelse foretaget af Warranty Direct i Storbritannien.

Japanske biler er i toppen, som sædvanlig, mens andenpladsen meget overraskende tages af Frankrig, der eller ellers har haft et noget blakket ry i forhold til pålidelighed. Franskmændene har dog strammet op, og det bærer nu frugt.

Warranty Direct er et forsikringsselskab for uventede reparationer på bilen, og de har gennemgået databanken for reparationer på bilerne. Der er altså tale om rigtige værkstedsregninger.

Gennemsnitsbilen i undersøgelsen er fem år gammel og har kørt ca. 80.000 km, så vi ser ikke den endegyldige sandhed, men det er en god indikation.

Vi har spurgt efter flere data for at kunne se statistik ned på mærkeniveau, men dette er pt ikke tilgængeligt. Så vi ved ikke hvilke tyske biler, der skal peges fingre ad, men en ting er sikkert: Franskmændene er ikke så dårlige som deres rygte.

 

Mest pålidelige lande

LandRangWarranty Direct Average Reliability IndexMest almindelige fejl (Pct. af fejlene)
Japan180Aksler og affjedring (25%)
Frankrig2113Elektriske fejl (29%)
Korea3123Elektriske fejl (22%)
USA4156Aksler og affjedring (23%)
Sverige5158Elektriske fejl (26%)
Tyskland6168Elektriske fejl (24%)
Italien7170.5Aksler og affjedring (29%)
Storbritannien8209Aksler og affjedring (26%)

 

Jo lavere tal, jo bedre. Gennemsnitsbilen ligger på 100.

Kilde: Warranty Direct

 

Japan:                   Honda, Lexus, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Suzuki, Toyota

Frankrig:            Citroën, Peugeot, Renault

Korea:                   Hyundai, Kia, SsangYong

USA:                       Chevrolet, Chrysler, Ford, Jeep

Sverige:                Saab, Volvo

Tyskland:           Audi, BMW, Mercedes-Benz, MINI, Smart, Volkswagen

Italien:                  Alfa Romeo, Fiat

Storbrittanien: Jaguar, Land Rover, Vauxhall

 

Mærkerne er placeret efter moderselskabets adresse og ikke produktionsland

 

Af Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.