Citroen C3 Aircross
Test og anmeldelser
20. januar 2018

Citroën C3 Aircross forvirrer og overrasker

Ebbe Sommerlund

Af: Ebbe Sommerlund / d. 20. januar 2018

Der er noget, der bare ikke stemmer i Citroëns modelpalette. For en C3 Aircross er godt nok en cm kortere end en C4 Cactus, men den har større bagagerum og virker i det hele taget mere rummelig.

Men det handler nok mest om, at C4 Cactus ikke burde hedde C4.

Hvad der er mere underligt er, at mens C3 er spændstig som en våd karklud, så er C3 Aircross på trods af sit højere tyngdepunkt faktisk mere dynamisk en almindelig C3. Den styrer noget bedre end forventet. Normalt går tingene den anden vej, når biler bliver højere.

Hvordan er motoren?

Testbilen har en 110 hk trecylindret turbomotor, og den er frisk ved lavere hastigheder, men savner noget punch på motorvejen. Gangkulturen er fin for en trecylindret, men det kunne være rart, hvis man kunne få en firecylindret turbomotor, men alle benzinere er med 3 ben.

Og vi ved efterhånden godt, at trecylindrede motorer primært er sparsommelige i laboratoriet. Du kommer formentlig ikke til at ramme de 20 km/l, som bilen er opgivet til.

Dieselmotoren i C3 Aircross er dog en firecylindret 1,6 med Adblue-teknologi til bekæmpelse af NOx. Her er der max. 100 hk, så uanset variant er der ikke rigtig bål på. Heldigvis vejer C3 Aircross ikke voldsomt meget, så de små motorer rækker til de fleste. Hybrid eller el er ikke en mulighed.

Citroen C3 Aircross

Hvad er det bedste?

Styreegenskaber og den relativt faste undervogn overrasker positivt med mindre du bare elsker Citroën-sofafornemmelsen, som du måske kender fra C3, C5 og C4 Grand Picasso.

Kabinen er desuden rummelig for bilstørrelsen og bagagerummet er bestemt i en brugbar størrelse.

Hvad er det værste?

Den femtrins gearkasse hører bestemt ikke blandt de bedste – med 130 hk får du seks gear, og den gearkasse er bedre. Om PSA har fået styr på kvaliteten af den fem-trins ved vi ikke, men den har en tendens til at hyle i andre biler.

Det lyse indtræk i groft stof er flot, i hvert fald en halv time efter den store støvsugning og tekstilrens. Eller okay bare indtil du har sat dig i sædet igen – det er afsindigt upraktisk og helt forbudt, hvis du kører med børn.

Citroen C3 Aircross

Er den sjov at køre?

Det synes jeg til et vist punkt. Altså det er jo ikke GTI-sjov, men den er ikke så ringe, som vi siger her i Jylland. Den styrer præcist nok i sving. Bil Magasinet siger godt nok i deres test, at styretøjet er helt dødt, men jeg oplevede det ikke værre end på andre nye biler, i den version jeg havde lånt

Den høje karosse er ikke vild med sidevind. Motoren bider egentlig også fint op til ca. 60 km/t. Men på motorvejen er den ikke sjov – der slipper kræfterne op.

>>Søg Citroën C3 Aircross på BilbasenSøg Seat Arona på BilbasenSøg Renault Captur på Bilbasen

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: