Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 20. januar 2018
Men det handler nok mest om, at C4 Cactus ikke burde hedde C4.
Hvad der er mere underligt er, at mens C3 er spændstig som en våd karklud, så er C3 Aircross på trods af sit højere tyngdepunkt faktisk mere dynamisk en almindelig C3. Den styrer noget bedre end forventet. Normalt går tingene den anden vej, når biler bliver højere.
LÆS OGSÅ: Nu stiger ejerafgiften: Se hvor meget du skal betale i 2018
Testbilen har en 110 hk trecylindret turbomotor, og den er frisk ved lavere hastigheder, men savner noget punch på motorvejen. Gangkulturen er fin for en trecylindret, men det kunne være rart, hvis man kunne få en firecylindret turbomotor, men alle benzinere er med 3 ben.
Og vi ved efterhånden godt, at trecylindrede motorer primært er sparsommelige i laboratoriet. Du kommer formentlig ikke til at ramme de 20 km/l, som bilen er opgivet til.
Dieselmotoren i C3 Aircross er dog en firecylindret 1,6 med Adblue-teknologi til bekæmpelse af NOx. Her er der max. 100 hk, så uanset variant er der ikke rigtig bål på. Heldigvis vejer C3 Aircross ikke voldsomt meget, så de små motorer rækker til de fleste. Hybrid eller el er ikke en mulighed.
Styreegenskaber og den relativt faste undervogn overrasker positivt med mindre du bare elsker Citroën-sofafornemmelsen, som du måske kender fra C3, C5 og C4 Grand Picasso.
Kabinen er desuden rummelig for bilstørrelsen og bagagerummet er bestemt i en brugbar størrelse.
LÆS OGSÅ: Brugttest af BMW 520d – 2010-2017
Den femtrins gearkasse hører bestemt ikke blandt de bedste – med 130 hk får du seks gear, og den gearkasse er bedre. Om PSA har fået styr på kvaliteten af den fem-trins ved vi ikke, men den har en tendens til at hyle i andre biler.
Det lyse indtræk i groft stof er flot, i hvert fald en halv time efter den store støvsugning og tekstilrens. Eller okay bare indtil du har sat dig i sædet igen – det er afsindigt upraktisk og helt forbudt, hvis du kører med børn.
Det synes jeg til et vist punkt. Altså det er jo ikke GTI-sjov, men den er ikke så ringe, som vi siger her i Jylland. Den styrer præcist nok i sving. Bil Magasinet siger godt nok i deres test, at styretøjet er helt dødt, men jeg oplevede det ikke værre end på andre nye biler, i den version jeg havde lånt
Den høje karosse er ikke vild med sidevind. Motoren bider egentlig også fint op til ca. 60 km/t. Men på motorvejen er den ikke sjov – der slipper kræfterne op.
>>Søg Citroën C3 Aircross på Bilbasen<<
Pladsen er superfin, når man tager de ydre mål i betragtning. Bagagerummet er 410 liter, men bagsæderne kan skydes frem, så du kan få 520 liter. Hvis de ikke skydes frem sidder også voksne mennesker fint på bagsædet.
En smart detalje er stolen i passagersiden, som kan folde ryglænet frem. Dermed er det en smal sag at få pakket reolen fra Ikea ind og komme derfra i en hulens fart.
Cool, frisk, funky og temmelig Citroën’sk. Tingene fungerer, omend jeg stadig ikke er helt fan af varmeapparatsbetjening på skærmen. Min bagdel er lidt for bred til førersædet, men jeg er også godt bygget.
C3 Aircross er en positiv overraskelse med køreegenskaber der er langt bedre end C3 i min optik. Den fungerer fint i hverdagen, og har gode praktiske løsninger. Citroën kører mange kampagner, men prisen er lige omkring 200.000 kr. hvilket virker rimeligt i forhold til konkurrenterne. Det afhænger dog helt af dagsprisen. Leasing er også en mulighed, der er værd at overveje, da Citroën som nogle af de få virker aggressive på markedet pt.
Seat Arona
Den blev Årets Bil i Danmark i 2018, og mens den naturligvis også er en B-segment SUV, så er stilen helt anderledes stram og klinisk. Umiddelbart lidt billigere
>>Søg Seat Arona på Bilbasen<<
Renault Captur
Klassens megasællert er ved at have nogle år på bagen, og det kan mærkes i forhold til de nyere konkurrenter. Den lille benziner på 0,9 liter er for svag for mange.
>>Søg Renault Captur på Bilbasen<<
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.