januar 20, 2018

Citroën C3 Aircross forvirrer og overrasker

Af: Ebbe Sommerlund  / d. 20. januar 2018

Der er noget, der bare ikke stemmer i Citroëns modelpalette. For en C3 Aircross er godt nok en cm kortere end en C4 Cactus, men den har større bagagerum og virker i det hele taget mere rummelig.

Men det handler nok mest om, at C4 Cactus ikke burde hedde C4.

Hvad der er mere underligt er, at mens C3 er spændstig som en våd karklud, så er C3 Aircross på trods af sit højere tyngdepunkt faktisk mere dynamisk en almindelig C3. Den styrer noget bedre end forventet. Normalt går tingene den anden vej, når biler bliver højere.

LÆS OGSÅ: Nu stiger ejerafgiften: Se hvor meget du skal betale i 2018

Hvordan er motoren?

Testbilen har en 110 hk trecylindret turbomotor, og den er frisk ved lavere hastigheder, men savner noget punch på motorvejen. Gangkulturen er fin for en trecylindret, men det kunne være rart, hvis man kunne få en firecylindret turbomotor, men alle benzinere er med 3 ben.

Og vi ved efterhånden godt, at trecylindrede motorer primært er sparsommelige i laboratoriet. Du kommer formentlig ikke til at ramme de 20 km/l, som bilen er opgivet til.

Dieselmotoren i C3 Aircross er dog en firecylindret 1,6 med Adblue-teknologi til bekæmpelse af NOx. Her er der max. 100 hk, så uanset variant er der ikke rigtig bål på. Heldigvis vejer C3 Aircross ikke voldsomt meget, så de små motorer rækker til de fleste. Hybrid eller el er ikke en mulighed.

Hvad er det bedste?

Styreegenskaber og den relativt faste undervogn overrasker positivt med mindre du bare elsker Citroën-sofafornemmelsen, som du måske kender fra C3, C5 og C4 Grand Picasso.

Kabinen er desuden rummelig for bilstørrelsen og bagagerummet er bestemt i en brugbar størrelse.

LÆS OGSÅ: Brugttest af BMW 520d – 2010-2017

Hvad er det værste?

Den femtrins gearkasse hører bestemt ikke blandt de bedste – med 130 hk får du seks gear, og den gearkasse er bedre. Om PSA har fået styr på kvaliteten af den fem-trins ved vi ikke, men den har en tendens til at hyle i andre biler.

Det lyse indtræk i groft stof er flot, i hvert fald en halv time efter den store støvsugning og tekstilrens. Eller okay bare indtil du har sat dig i sædet igen – det er afsindigt upraktisk og helt forbudt, hvis du kører med børn.

Er den sjov at køre?

Det synes jeg til et vist punkt. Altså det er jo ikke GTI-sjov, men den er ikke så ringe, som vi siger her i Jylland. Den styrer præcist nok i sving. Bil Magasinet siger godt nok i deres test, at styretøjet er helt dødt, men jeg oplevede det ikke værre end på andre nye biler, i den version jeg havde lånt

Den høje karosse er ikke vild med sidevind. Motoren bider egentlig også fint op til ca. 60 km/t. Men på motorvejen er den ikke sjov – der slipper kræfterne op.

>>Søg Citroën C3 Aircross på Bilbasen<<

Hvad med pladsen?

Pladsen er superfin, når man tager de ydre mål i betragtning. Bagagerummet er 410 liter, men bagsæderne kan skydes frem, så du kan få 520 liter. Hvis de ikke skydes frem sidder også voksne mennesker fint på bagsædet.

En smart detalje er stolen i passagersiden, som kan folde ryglænet frem. Dermed er det en smal sag at få pakket reolen fra Ikea ind og komme derfra i en hulens fart.

Hvordan er kabinen?

Cool, frisk, funky og temmelig Citroën’sk. Tingene fungerer, omend jeg stadig ikke er helt fan af varmeapparatsbetjening på skærmen. Min bagdel er lidt for bred til førersædet, men jeg er også godt bygget.

 

Ebbe Sommerlunds dom over Citroën C3 Aircross

C3 Aircross er en positiv overraskelse med køreegenskaber der er langt bedre end C3 i min optik. Den fungerer fint i hverdagen, og har gode praktiske løsninger. Citroën kører mange kampagner, men prisen er lige omkring 200.000 kr. hvilket virker rimeligt i forhold til konkurrenterne. Det afhænger dog helt af dagsprisen. Leasing er også en mulighed, der er værd at overveje, da Citroën som nogle af de få virker aggressive på markedet pt.

 

 

Konkurrenter

Seat Arona

Den blev Årets Bil i Danmark i 2018, og mens den naturligvis også er en B-segment SUV, så er stilen helt anderledes stram og klinisk. Umiddelbart lidt billigere

>>Søg Seat Arona på Bilbasen<<

 

Renault Captur

Klassens megasællert er ved at have nogle år på bagen, og det kan mærkes i forhold til de nyere konkurrenter. Den lille benziner på 0,9 liter er for svag for mange.

>>Søg Renault Captur på Bilbasen<<

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS