Video: Vi tester Årets Bil i Danmark 2025
Med et forspring på kun tre point tog Kia EV3 titlen som Årets Bil i Danmark 2025 foran Skoda Elroq. I vores test af den nye EV3 i Long Range-udgave med Prestige-udstyr ser vi, om den fortjener sejren.
Af: : Morten Bek / d. 29. december 2021
Det var en mere simpel tid. Før SUV’erne og dengang andre bilmærker end Audi, BMW og Mercedes-Benz kunne overbevise kunderne om at købe store biler. I 1990’erne kunne Opel, Peugeot og Toyota, for bare at nævne nogle få, stadig sælge Omega, 607 og Camry. Der var prestige i en stor sedan fra bilproducenter, som ikke opfattedes som premium.
I midten af 00’erne var der de sidste krampetrækninger. Citroën var med til det sidste med den store C6. En luksusbil med særprægede former og lige så særpræget indretning. Kun en fransk præsident og en lille gruppe frankofile kunne virkelig elske den. Og kun få købte en C6.
Selv den engang så populære Citroën C5 måtte vi sige farvel til i starten af 2017. Slut med store biler fra Citroën. Det har vist sig ikke at være en slutning, men bare en pause. Franskmændene vil stor bil og stor komfort igen.
C5 X er genopstandelsen af den store Citroën. Men ikke blot en stor hatchback som de hedengangne CX, XM og C6, men en skøn blanding af hatchback, stationcar og crossover. Et blandingsprodukt i en tid, hvor nye biler helst skal være krydsninger mellem flere ting.
LÆS OGSÅ | TEST: Citroën ë-C4 er forførende frankofil
Den er stor, den nye Citroën. Men ikke helt som en Audi A6. Mere som en nutidens Toyota Camry. På 481 cm byder den på gode pladsforhold og et bagagerum på mellem 545-1.640 liter. Det svarer til den volumen, som man finder i en Audi A6 Avant, så praktisk er den nye C5 X altså.
Først i juni vil vi i Danmark kunne opleve det nye franske gadekryds hos forhandlerne. Priserne, derimod, kan opleves her og nu.
Citroën introducerer sin nye topmodel i ganske få motorversioner. En enkelt benzinvariant med trecylindret 1,2-liters motor med 131 hk og 8-trins automatgear og en plug-in-hybrid med 1,6-liters benzinmotor og 224 hk.
Det er to fundamentalt forskellige drivlinjer, som både opbygning og ydelse viser, og i Danmark er PHEV’en naturligvis i fokus. Den fås fra 379.990 kr. og i fire udstyrsversioner, mens C5 X med benzinmotoren kommer i blot en enkelt version til 399.990 kr.
LÆS OGSÅ | TEST: Hatten af for komforten i Citroën C5 Aircross
På trods af en pris på 380.000 kr. er den billigste C5 X, plug-in-hybriden (Hybrid), langt fra imponerende udstyret. Concorde-udstyret byder godt nok på 19″ fælge, nøglefri adgang og start, 10″ touchscreen og læderrat, men bakkamera, sædevarme foran, adaptiv fartpilot og aktiv sporassistent er ikke standard.
Concorde Premiere Pack er eneste udstyrsniveau til benzinmotoren. Til 399.990 kr. koster den præcis det samme som PHEV’en med samme udstyrsniveau. Concorde-niveauets manglende udstyr får man med her – plus navigation og opgraderet lademulighed til PHEV’en (intern lader med 7,4 kW i stedet for 3,7 kW).
I toppen af programmet bliver det, selvfølgelig, dyrere. Den danske importør har valgt pompøse franske navne til de dyreste – Palais og Grand Palais. Palais er fransk for palads, mens Grand Palais hentyder til det store museum på Champs-Élysées i Paris.
C5 X Hybrid Palais koster 449.990 kr. og C5 X Hybrid Grand Palais koster 469.990 kr. I de luftlag konkurrerer den nye Citroën med BMW 3-serie som PHEV og de dyreste versioner af VW Tiguan eHybrid.
Allerede i Palais’en begynder det at blive sjovt. 12″ touchscreen og head-up-display i forruden, men også sort læderindtræk, ekstra laminerede sideruder, el-betjent bagklap, elektrisk sædejustering og mulighed for sort tag.
LÆS OGSÅ | Se priserne på den nye DS 4 – og på konkurrenterne
Den primære forskel mellem Palais og Grand Palais (til yderligere 20.000 kr.) er panoramasoltag.
C5 X produceres også i en benzinudgave med 1,6-liters motor 180 hk, men det er uvist, om den kommer til Danmark på et senere tidspunkt. – Det er sandsynligt, at den vil blive for dyr og uinteressant i forhold til PHEV-versionen.
Det bliver interessant at se, om danskerne igen kan fatte interesse for en stor Citroën. Den nye crossover-stil er i dens favør, men priserne er desværre hverken lave eller folkelige.
Med et forspring på kun tre point tog Kia EV3 titlen som Årets Bil i Danmark 2025 foran Skoda Elroq. I vores test af den nye EV3 i Long Range-udgave med Prestige-udstyr ser vi, om den fortjener sejren.
Udviklingschefen hos Volkswagen afslører, at ID.3 og ID.4 allerede er på vej med så store opgraderinger af design, interiør og udstyr, at det er en god idé at tøjle lysten til at købe en lige nu.
Jeep Avenger blev årets bil i Europa sidste år, og alligevel har danskerne aldrig rigtigt taget den til sig. Det kan et ordentligt prishug måske ændre på.
Den kompakte elbil Kia EV3 overgik otte andre elbiler i finalen til Årets Bil i Danmark 2025. Den koreanske elbil roses for lave priser, god rækkevidde og sit design.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.