Test: Ny Porsche Panamera med særdeles aktiv undervogn
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Da jeg tog Første tur i den nye elbil Citroën Ë-C4 X, var det største kritikpunkt rækkevidden. X-modellen er, som den ældre Ë-C4, udstyret med et batteri på 50 kWh, og det giver en rækkevidde på 358 kilometer på en opladning. Fint nok i det daglige, men den reelle rækkevidde på langture kan være problematisk.
Jeg var overbevist om, at Ë-C4 X på et tidspunkt, selv om der er tale om en ny model, nok skulle komme med længere rækkevidde. På et tidspunkt er blevet til sommeren 2023.
LÆS OGSÅ | Første tur: Citroën Ë-C4 X er en elektrisk sedan til lavpris
Nu hvor Ë-C4 X er ankommet hos de danske, er det så en forældet elbil, der står med 136 hk og en rækkevidde på 358 kilometer, forhandlerne sælger? Nej, for Citroën beholder den udgave OG lancerer en version med nyt batteri og ny elmotor.
Opdateringen sker også i søstermodellen Ë-C4, så den også fremover vil kunne fås med to forskellige elektriske drivlinjer.
Elmotoren i de forstærkede versioner af Ë-C4 og den nye sedan Ë-C4 X er helt ny hos Citroën. Den findes allerede i DS 3 E-Tense og Jeep Avenger, som jeg for et par uger siden har prøvet den i, og den er på vej også i Peugeot E-2008.
Ydelsen i motoren, der driver forhjulene, er 156 hk og 260 Nm. 20 hk ekstra for et ekstra skub. Motoren er mere effektiv end den gamle, og det samme er det nye batteri på 54 kWh, som er bygget op med en anden kemisk sammensætning end det gamle. Der er langt mere nikkel i batteriet – og mindre kobolt og mindre mangan.
LÆS OGSÅ | Citroën ë-C4 X har lav pris og lidt udstyr
Med det mere moderne batteri stiger rækkevidden i de elektriske Citroën-modeller til cirka 420 kilometer på en opladning. – Det er 62-66 kilometer længere end for de varianter af Ë-C4 og Ë-C4 X, som sælges i Danmark.
Der er ingen forskel på ladekapaciteten mellem versionerne. Uanset om man vælger 136 hk og 50 kWh eller 156 hk eller 54 kWh, lader man med op til 11 kW ved en almindelig ladeboks- eller stander og med op til 100 kW ved en lynlader.
LÆS OGSÅ | Første tur/video: Jeep Avenger er stor charme i en lille pakke
I første omgang starter Citroën produktion af Ë-C4 og Ë-C4 X med den nye drivlinje i udstyrstunge udgaver. Der er endnu ingen information fra den danske Citroën-importør om lancering af biler med den nye drivlinje.
De eksisterende udgaver af Ë-C4 og Ë-C4 X med 136 hk og batteri på 50 kWh starter lige nu ved henholdvis 259.990 kr. og 279.990 kr.
Brugte Citroën Ë-C4 til salg på Bilbasen
Se flere brugte Citroën Ë-C4 til salg på Bilbasen
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.