marts 22, 2022

Cupra Born med boost: Nu med 231 hk

231 hk og batteripakke på op til 77 kWh. Cupra Born er nu både hurtigere og fås med en rækkevidde på op til 544 kilometer – til priser fra 324.990 kr.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Cupra Born tog sejren, da Bilbasen for nylig testede den elektriske spanier mod sin tyske fætter, Volkswagen ID.3. Born viste sig at være sjovere at køre, billigere at købe – og der er kælet mere for detaljerne i kabinen.

Der var et enkelt minus for elbilen fra Cupra. Born kunne fås med batteripakker på 45 eller 58 kWh, men ikke som ID.3 med det langfartsduelige batteri på 77 kWh, hvor rækkevidden hæver sig over 500 kilometer.

LÆS OGSÅ | Duel: Kan Cupra Born banke VW ID.3?

Det kunne den ikke, men det kan den nu. Cupra-importøren har åbnet op for bestilling af den såkaldte E-Boost-udgave af Born med flere hestekræfter. Og med den kommer muligheden for det store batteri og en rækkevidde på hele 544 kilometer.

E-Boost-versionerne kommer som standard med sorte 19″ alufælge, opgraderede bremser og mulighed for højere ladestyrke – op til 135 kW. Det gælder dog kun med det store batteri på 77 kWh

231 hk fra 324.990 kr.

E-Boost er navnet for Born med den stærkeste elmotor, hvor ydelsen er hævet til 231 hk. De hidtidige muligheder har budt på 150 og 204 hk. Det får nok ikke Born til at føles virkelig vild, men det skærer 0,7 sekunder fra 0-100 km/t og giver bedre respons ved mellemaccelerationer.

De 0,7 sekunder skåret af gælder for E-Boost-udgaven med 58 kWh-batteri, som altså når 100 km/t på 6,6 sekunder.

Den noget tungere E-Boost med det store batteri, 77 kWh, lægger 0,4 sekunder til igen. 7 sekunder rent for den version.

Muligheden for opgraderingen til 231 hk kommer på den måde med batteriet på 58 kWh (rækkevidde op til 416 kilometer) eller med 77 kWh til en rækkevidde på 544 kilometer.

Cupra Born med 204 hk og 58 kWh-batteri koster 299.990 kr., og prisen for at vælge E-Boost med 231 hk og samme batteri koster kun 25.000 kr. mere. Til 324.990 kr. får man ikke bare 27 hk ekstra, men også mere udstyr.

E-Boost betyder nemlig også 19″ alufælge i stedet for 18″ (koster 6.605 kr. til versionen med 204 hk), større forbremser og rat med to “satellit-knapper”. Den ene skifter mellem køreindstillingerne, den anden giver direkte adgang til den dynamiske Cupra-køreindstilling.

LÆS OGSÅ | Audi tryller en smuk elektrisk stationcar frem

For 10.000 kr. mere bliver Born E-Boost udstyret med det store batteri på 77 kWh. For 334.990 kr. har den samme udstyr som versionen med det mindre batteri. Med en undtagelse: Den kan lade hurtigere. Maksimal ladekapacitet er 135 kW, mens 58’eren kun lader med op til 100 kW.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS