Test: Hjertet i Mercedes-AMG GT leverer vidunderlig symfoni
Den hårdkogte Mercedes-AMG GT er i seneste aftapning mildere og mere praktisk – men under hjelmen ulmer bulder og brag.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Cupra har sat den helt rigtige elbil sammen med Born. Da den spanske søster til VW ID.3 kom ud, var den tydeligvis mere lækker og bedre sat sammen end det tyske ophav. Med faceliftet af ID.3 er tyskerne kommet op på siden af spanierne, men med den nye VZ-udgave af Born kører Cupra ud i overhalingssporet.
LÆS OGSÅ | Duel: Cupra Formentor vs Peugeot 408
Born VZ er en elektrisk GTI, før Volkswagen selv har nået at lave en. VZ-modellen har langt flere kræfter en den hidtil stærkeste Born, og den er forbedret på mange måder for at gøre køreturen endnu sjovere – og ikke kun hurtigere.
Elmotoren er ny, batteriet er større, bremserne ændret og undervognen udstyret med en ny udgave af de adaptive støddæmpere. Cupra sørger for, at de mange kræfter har de bedst mulige forhold.
Med Volkswagen-koncernens nye elmotor, som fik premiere i VW ID.7, er der flere hestekræfter og langt højere drejningsmoment. Hvor den stærkeste Born, den med e-Boost-betegnelsen, leverer 231 hk, er den nye Born VZ udstyret med 326 hk. Mindst lige så vigtigt er drejningsmomentet, der er imponerende for en kompakt elbil: 545 Nm. Det er 75 procent mere end i Born e-Boost.
Spurten fra 0-100 km/t kommer på den måde under 6 sekunder. 5,7 sekunder, for at være helt præcis, er slet ikke nok til at konkurrere med eksempelvis en Tesla Model 3 LR, men vi mistænker Cupra for at slække på kræfterne på stående start, så baghjulene kan få ordentligt fat i asfalten. Born VZ trækker nemlig stadig på baghjulene, som andre Born gør det. Mellemaccelerationerne vil helt sikkert føles hurtige, og i forhold til andre Born-modeller ligger topfarten markant højere: 200 km/t.
Der er hældt et par ekstra kilowatt-timer i batteripakken, så den brugbare kapacitet i Born VZ rammer 79 kWh. Derfor er rækkevidden også solid med 570 kilometer.
VZ-navnet er en forkortelse for det spanske ord veloz, som på dansk kan oversættes til hurtig. Men Born VZ skal ikke bare være hurtig. Den skal også være sjov, præcis og involverende, og ændringerne i forhold til en standard-Born er store.
Det starter med et re-design af den adaptive DCC-undervogn, der nu har tilnavnet Sport. Den adaptive undervogn har nye støddæmpere og fjedre bagtil, og foran er de tilsvarende elementer opdateret. Krængningsstabilisatoren er også opdateret, og bremserne skal give bedre fornemmelse af bremsepunktet. Styretøjet har fået en stor omgang med både ny hardware og ny software.
LÆS OGSÅ | Duel: Cupra Born møder Renault Megane E-Tech
De store dæk, bredere og klar på mere sport, sidder på nye 20” alufælge. De nye hjul er ikke eneste designkendetegn for Born VZ. På ydersiden er der et par nye lakeringer, der kun fås til VZ’eren, men indendøre er der skålsæder og en større infotainmentskærm på 12,9”.
Born VZ introducerer også flere nyheder til modellen, som finder vej til andre udgaver. Forbedrede sikkerhedssystemer, lys i touch-panelet foran infotainmentskærmen, lydanlæg fra Sennheiser og Smart Light-teknologi, som Cupra siger ikke er stemningsbelystning, men en helt nye måde at interagere med bilen på.
Den hårdkogte Mercedes-AMG GT er i seneste aftapning mildere og mere praktisk – men under hjelmen ulmer bulder og brag.
Få det bedste ud af din leasingaftale med disse praktiske tips. Det kan både spare dig penge og gavne dig på den lange bane.
Drop drømmen om en BMW E30 M3! Søg hellere alternative græsgange, hvor færre penge kan købe dig samme sedan-sjov og sprødhed.
En guide til at vælge den rette motortype, når du skal ud og købe din næste bil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.