Ugens fund: Kør vinteren i møde i Bilbasens dyreste SUV
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
TEKST Morten Bek FOTO PR
En hybridbil kan være andet end en Toyota. Dacia laver også hybridbiler, og med nogen forsinkelse er den første nu at finde hos de danske forhandlere. Det er den praktiske og meget rummelige bil til syv personer, Jogger, der er udstyret med hybridsystemet, som allerede i nogle år har været ombord i Renault-modeller som Arkana og Clio.
Jogger Hybrid har en 1,6-liters benzinmotor, en stor og en lille elmotor og et batteri på 1,2 kWh, så man kan rulle gennem byen på strøm, som batteriet har hentet fra nedbremsninger. Den samlede ydelse for hele systemet er 143 hk, så der er noget mere at gøre godt med end i benzinudgaven af Jogger; den har en 1-liters turbomotor med 110 hk.
En anden bonus i Jogger Hybrid er, at man slipper for selv at skifte gear. Alene det kan være en stor del af merprisen værd. Samtidig får man et markant forbedret forbrug og lavere CO2-udledning. Jogger Hybrid kører i snit 20,8 km/l, og den udleder i snit 108 gram CO2 for hver kilometer, mens benzinudgaven med 110 hk har tilsvarende tal, der er noget ringere: 17,2 km/l og 131 gram/km.
I Danmark er der ingen basisudgave med Expression-udstyr, som der er i andre lande. Dacia-importøren har valgt kun at tage den bedst udstyrede hjem, som går under det ekstreme navn Extreme. Det giver en højere startpris, end Expression-varianten ville have haft, men omvendt kommer Jogger Hybrid Extreme så med langt mere udstyr.
Til 299.990 kr. er Jogger Hybrid Extreme udstyret med 16″ alufælge, justerbare tagrælinger, syv sæder, automatisk klimaanlæg, regn- og lyssensor, bakkamera, elektrisk parkeringsbremse, sædevarme foran, flyborde ved bagsædet, infotainment med 8″ touchscreen, delvist digital instrumentering med 7″ skærm og nøglefri betjening.
Jogger Hybrid er også, som alle nye biler fra Dacia nu er, udstyret med mere sikkerhedsudstyr. Det er gjort, fordi bilerne skal leve op til nye retningslinjer fra EU. Dermed er radaren til den automatiske nødbremse skiftet ud med et kamera i forruden, som ikke kun bruges til nødbremsen, men også til bl.a. sporassistenten. En sort boks, der registrerer hændelser og uheld, førerovervågning, nødopkald og en QR-kode i forruden og bagruden, som giver redningsfolk adgang til information om bilmodellen.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.