Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Hvis du vil have den mest støjsvage bil, så er det værd at tage et kig på Vi Bilägeres måling af støjniveauet i 50 biler.
Det mest overraskende på listen er ikke, at Mercedes-Benz S-klasse er den mest tyste, men mere at en Volvo 240 GLT fra 1991 sniger sig ind på en 9.-plads. Faktisk er den mere støjsvag på alle de målte parametre end en ny Volvo V40 D2.
Listen er naturligvis ikke komplet, og der mangler også konkurrenter til vinderen, da hverken BMW 7-serie, Audi A8 eller Jaguar XJ er repræsenteret. Ser man i klassen lige under, er det Volvo V60 Cross Country D4, der er bedst, tæt fulgt af Audi A6 Avant 2,0 TDI 190 og Volvo V90 D5. Volvoens støjniveau er faktisk kun det halve i forhold til Mercedes-Benz C220d 4matic.
Alligevel er C220d behagelig i følge Vi Bilägere og det er ikke et problem at føre en samtale – det er noget sværere i en Kia Cee’d SW 1.6 – den støjer dobbelt så meget som en C220d.
Mercedes-Benz S er mest støjsvag i testen, men bruges som reference, da ingen anden luksusbil i den klasse er testet
Som du sikkert selv har oplevet er støj ikke bare støj. Det er nemlig ikke ligegyldigt, hvilket frekvensområde støjen befinder sig i. En hyletone behøver ikke at være ret høj for at være irriterende, og selv lave knirkelyde kan drive de fleste til vanvid.
Vi Bilägere har målt støjen ved forskellige frekvenser, men har rangordnet bilerne efter støj ved 110 km/t på grov asfalt.
Udvalgte placeringer:
Når bilejerne selv bliver spurgt er det dog BMW, Nissan og Volvo, der skiller sig positivt ud. I AutoIndex-undersøgelsen i Danmark, Norge og Sverige er det således BMW 5-serie, Nissan Leaf og Volvo V70 der har de mest tilfredse ejere, når der skal gives point for lydbilledet i bilen.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.