Ny Mini Aceman går efter Volvo EX30
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Share Now PR
Folk fra København og omegn har efterhånden vænnet sig til delebilerne med blå skrift, der holder på hvert andet gadehjørne. Dem, der let kan lånes, når man skal til julefrokost i den anden ende af byen eller blot transportere et DBA-fund, der er bycyklen overlegen.
Firmaet Share Now har udbudt delebiler til københavnerne siden 2015 og har i dag over 700 biler, der kan deles af 130.000 tilmeldte kunder – men nu er det slut. Arriva Danmark, der har drevet Share Now fra begyndelsen, lukker nu ned for den populære delebilstjeneste.
Det er Stellantis, der siden 2022 har ejet Share Now på verdensplan, efter de købte tjenesten fra BMW og Mercedes. I Danmark er det dog Arriva, der har drevet delebilerne, og det er samme Arriva som dem, der driver store dele af den danske bus- og togdrift.
Det er netop et øget fokus bus- og togdriften, der gør, at Arriva Danmark nu lukker for delebilstjenesten.
»At drive en delebilservice i København kræver samtidig en investering, også i fremtiden. Og dér er vi som virksomhed i en situation, hvor vi er nødt til at fokusere og målrette vores ambitioner og investeringer i kerneforretningen, som er drift af busser og tog« siger direktør for Arriva Danmark, Marianne Bøttger, i en kommentar til Berlingske.
I dag køres der over 1 million ture på tværs af de 700 delebiler. Fraværet af de mange BMW i3, Peugeot e-208 og Fiat 500e i de københavnske gader efterlader lidt af et delebilshul. Et hul, som tjenesterne Kinto Share, LetsGo og Green Mobility må slås om at udfylde.
Share Now fortsætter driften af delebilstjenesten i København frem til den 29. februar 2024. Indtil da vil man fortsat kunne bruge delebilerne, som man plejer.
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Nyt fra bilmessen Auto China i Beijing: Kinesiske Hongqi lancerer to helt nye elbiler, SUV’en E-HS7 og sedanen E-H7, der har opladning med helt op til 365 kW!
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.