Test: Velbygget MG Cyberster er ikke den sportsvogn, man håber
Med MG Cyberster får man en knaldrød sportsvogn på strøm med saksedøre og over 500 hestekræfter for menneskepenge. Desværre mangler skarpheden, og det forpurrer potentialet.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Mercedes-AMG går hele vejen og kalder den store EQS 53 4Matic+ for en rigtig AMG. Det er vovet og ikke på alle måder en god idé, for selv med 761 hk bliver der ingen sportsvogn ud af en EQS, som vejer 2,7 tons.
BMW har aldrig lavet en M7, til trods for mange års succes for Mercedes-AMG med S-Klasse, men med behovet for en konkurrent til AMG EQS kommer den nye i7 M70 xDrive. Det tætteste, vi kommer på en M7.
Den stærkeste elbil fra BMW med en ydelse på 660 hk – og den stærkeste 7-serie nogensinde. Med 660 hk er den elektriske 7-serie den nye ubestridte topmodel, og den træder til som spirituel afløser for tidligere 7-serier med 6,6-liters V12’eren, som i sin tid toppede ved 610 hk.
LÆS OGSÅ | Test: BMW i7 er et abstrakt mesterværk
Med sammenlagt 660 hk i i7 M70 xDrive deltager BMW ikke i kapløbet med AMG om at have flest hestekræfter. Der er god afstand mellem den nye BMW og konkurrenten – 101 hk for at være helt præcis. AMG’en er hurtigere fra 0-100 km/t (3,4 sekunder) end BMW’en, der gør det på 3,7 sekunder.
Til gengæld har i7 M70 xDrive lidt ekstra moment i skuffen, når man bruger launch control: 1.100 Nm. I EQS 53 4Matic+ er der maksimalt 1.020 Nm at lege med.
Den store AMG EQS er sjov, når det handler om at køre lige ud og få fart under vingerne. Rigtig sjov er den ikke, hvis vejer drejer mere end bare få grader. Det er nemt at flytte 2,7 tons med hestekræfter, men det er ikke nemt at få så mange kilo til at enes med svingene.
BMW i7 føles allerede i den almindelige udgave, som har mere beskedne 544 hk, mere velkomponeret end AMG EQS, så vi ser frem til at prøve kræfter med den markant stærkere M70-version.
LÆS OGSÅ | Test: Superlynet fra AMG
Hele vejen rundt, fra styretøj over firehjulstræk til affjedring og bremser, har BMW M givet i7 en opstramning. Tyskerne går så langt som at kalde M70’eren ekstremt dynamisk i sin performance. Performance kan betyde mange ting, men det nok alligevel mest i acceleration og komfort, den store elbil vil imponere.
På grund af ringere aerodynamiske egenskaber kører en i7 kortere på en opladning end en EQS. Det samme billede gør sig gældende, når det kommer til versioner, der står M og AMG på. AMG’en har en WLTP-rækkevidde på 578 kilometer, mens BMW M oplyser en besynderligt variabel WLTP-rækkevidde på 488-560 kilometer. Det kunne tyde på, at 560 kilometer kun opnås ved forholdsvis langsom kørsel.
LÆS OGSÅ | BMW i5 er din nye og 100 procent elektriske 5-serie
Med i7 M70 xDrive introducerer BMW en ny Max Range-køreindstilling. Det er en indstilling, der helt tydeligt kun er lavet til at komme helt i mål, hvis man har forregnet sig eller ikke har haft mulighed for at lade.
Med Max Range udløses 15-25 procent ekstra rækkevidde. Men, og det er et stort men, tophastigheden er begrænset til 90 km/t, og klimaanlægget slukkes automatisk. Ikke nok med det, så deaktiveres også varme i rattet og sæderne, som ellers er det, der gør en vintertur med manglende rækkevidde til noget, der til nød kan klares.
At topmodellen i 7-serien, endda en med bogstavet M på bagklappen, er første model med en funktion, der stærkt begrænser bilens evner, viser, at vi lever i en ny tid. Det handler om komfort, luksus og meget mere end dynamik hos BMW M.
Brugte BMW 7-serie til salg på Bilbasen
Se flere brugte BMW 7-serie til salg på Bilbasen
Med MG Cyberster får man en knaldrød sportsvogn på strøm med saksedøre og over 500 hestekræfter for menneskepenge. Desværre mangler skarpheden, og det forpurrer potentialet.
Den første nye minibil med forbrændingsmotor i mands minde er kinesisk og en stærk hybrid. Med 194 hestekræfter er MG3 Hybrid+ kraftig, men ikke alt er, som det burde være.
Prisen for at lade elbilen op på farten svinger rigtig meget og du kan ende med at betale alt for meget for strømmen. Se med og find ud af, hvordan du billigst får strøm på elbilen på farten.
I et evigt prisfokuseret marked tager Cupra konsekvensen og lancerer en ny basisvariant af Tavascan – og sænker priserne generelt. Den spansk fætter til VW ID.5 kan nu fås fra 299.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.