Test: Ny Porsche Panamera med særdeles aktiv undervogn
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Porsche PR
Der er udsolgt på tribunerne til dette års Le Mans. Selvom det flotte jubilæum sikkert spiller ind på billetsalget, skyldes populariteten med sikkerhed også den nye Hypercar-klasse, kaldet LMDh.
Bag rattet af én af de nye racere finder vi danske Michael Christensen, der efterhånden er en erfaren herre på Circuit de la Sarthe i byen Le Mans, samt hos Porsche, hvor han næste år kan fejre 10 års jubilæum.
Vi fanger ham til en kort snak før løbsstart, hvor tyske Porsche møder stor modstand fra Toyota og Ferrari, hvor sidstnævnte starter på pole position med bil nummer 50, der har danske Nicklas Nielsen bag rattet.
Bilbasen er inviteret til Le Mans af Porsche Danmark.
Porsche har endnu ikke haft pace til at bide sig fast i haserne på Ferrari, der har landsmanden Nicklas Nielsen på pole, samt Toyota. Men det betyder ikke, at racet er givet på forhånd.
Med en spritny LMDh-klasse på den ikoniske Cirque de la Sarthe er der nemlig mange ubekendte faktorer, der gør, at løbet kan spille i alle retninger. Der er nemlig ingen, der rigtig ved, hvordan bilerne holder over 24 timer endnu.
Michael Christensen fortæller hertil, at Porsche aldrig har kørt natkørsel i deres nye 963-racer på de dæktyper, der er til rådighed. Dækslid, nattetemperaturer og udsigten til regnvejr kan derfor med andre ord definere løbets udvikling. Og så er der bilens udvikling.
Til Bilbasen forklarer Michael Christensen, at Porsche særligt har fokus på opsætningen af undervognen, og med teamets hårde arbejde, har bilen udviklet sig meget allerede siden seneste løb på Spa i Belgien.
“Vi skal kunne klare de langsomme sving, samtidigt med at bilen er sat op til at køre 350 km/t, hvor der også skal være en god aerobalance, og der synes jeg ikke, at vi har været gode til at kombinere de to aspekter.” Siger Michael Christensen og fortsætter:
“Det er jo egentlig en ret basal ting, men det har vist sig sværere end forventet (…) derfor har vi arbejdet sindssygt hårdt for at ramme en balance, der giver mere mening, så vi nu håndterer dækkene bedre og generelt har færre uroligheder som porpoising, som Formel 1 også har døjet med”.
Kunsten at holde igen kaldes ‘sandbagging’ i motorsportskredse. I følge Michael Christensen kan man dog kalde det, hvad man vil – det betyder blot, at feltets hurtigste måske ikke har bekendt deres sande kulør endnu.
Ferrari tog pole position med en sikkerhed og stabilitet, hvilket, for lægmand, kan virke overraskende, fordi italienerne har passet på træningstiderne op til kvalifikationen. Et spil for galleriet, der skal narre modstanderen.
LÆS OGSÅ | Første tur: Porsche Cayenne er stadig uden sidestykke
Noget kan dog indikere, at Toyota gør præcist det samme, pointerer den garvede danske Porsche-kører. Toyotas omgangstider har nemlig været bemærkelsesværdigt konsistente. Så måske Toyota trækker tæppet væk under Ferrari, når de 24 timer påbegyndes i Frankrig?
Det kan også ende med at blive vejrguderne, der trækker tæppet væk under favoritterne, da der er risiko for regn flere gange i løbet af de kommende 24 timer. Selvom det er en ubekendt, er det ikke noget, som Michael Christensen håber på:
“Det kan selvfølgelig åbne op for nogle ting strategisk, men jeg ved ikke, om det bliver til vores fordel. Umiddelbart vil jeg helst have, at det forbliver tørt.”
Som sæsonen er skredet frem, tyder alt i følge Michael Christensen på, at Porsche for ligger tættere på Cadillac og Peugeot. Men hvad skal der til for, at Porsche kan frigøre sig fra amerikanerne og franskmændene, og i stedet hægte sig italienernes og japanernes skarpe pace?
“Baseret på den GPS-data, vi har på konkurrenterne, vil det som udgangspunkt bare være rart med en 7-8 km/t ekstra på langsiden” – siger en grinende Michael Christensen.
I sin spæde Porsche-karriere var Michael Christensen med på udviklingen af den forgangne Porsche 919 LMP1-Hybrid racer. Og selvom erfaringen sidder der, er der ikke meget, der går igen til Porsche 963, der kører i den nye LMDh-klasse.
LÆS OGSÅ | Nu kan du købe vinderbilen fra Le Mans 1966
“Der er ikke meget, der kommer i nærheden af 919’eren. Det er nærmest nemmere at tale om den end om den nye 963, fordi den kører som en mere normal racerbil. Det gjorde 919 ikke!”
Michael fortæller, at hybridsystemet i dag er mere naturligt integreret i effektkurven, så den faktisk kører som en racerbil med sugemotor.
Drivlinjerne i de nye LMDh-racere er nemlig mindre afhængige af hybridsystemet, og det passer den danske Porsche-kører fint:
“Jeg synes, det er federe med den nye 963. Det var lige en spids for komplekst med den gamle (…) teknologien gjorde, at den var hurtig, men den var mere drevet af teknologien, og det skulle man lige have hovedet omkring som kører.”
Det er altså præcist derfor, du skal se med, når de 24 timer på Le Mans åbnes klokken 16: Nye konstruktører og nye biler giver en favnfuld af ubekendte faktorer, der som resultat giver gode muligheder for et åbent og spændende race, hvor alt kan ske.
Er det Michael Christensen, du vil se, sidder han i bilen som den første, når løbet skydes i gang klokken 16.
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.